

Employer branding na polskim rynku pracy ma się coraz lepiej, mimo że przy planowaniu budżetu nie jest to (jeszcze?) pierwsza rzecz, o której pamiętają osoby decyzyjne. W przypadku międzynarodowych korporacji inspiracja do prowadzenia tego typu działań często przychodzi z tzw. zachodu, to tam również najczęściej szukają inspiracji te osoby, które rozpoczynają swoją EB-ową karierę. Moje doświadczenie (oraz pytanie pewnego klienta :)) skusiły mnie jednak, aby odwiedzić naszych wschodnich sąsiadów i sprawdzić, jak się ma rynek EB w Rosji.
Ulubiony temat MJCC
Każdy, kto był ostatnio w procesie rekrutacyjnym w naszej firmie, wie że lubimy temat „mundurowych kampanii”. Szczególną słabość mamy do działań wojska, więc i tu nie może zabraknąć rosyjskiej armii. Zobaczcie trzy filmy zachęcające młodych obywateli Rosji, by wstąpić w szeregi armii. Pojawiały się w sieci począwszy od 2006 roku i podkreślają dwie główne rzeczy: prestiż związany ze służbą w wojsku i dobre zarobki. Głównym motywem są powroty żołnierzy do domu i kosztowne z punktu widzenia przeciętnego Rosjanina prezenty, które wojskowi ofiarowują bliskim. Stać ich na to, ponieważ pracują w wojsku. Prosty i jasny przekaz. Działa? Działa.
Prostota, jak to w IKEA
Ciekawy pomysł promocji działań wewnętrznych wykorzystała IKEA Rosja. Głównym celem akcji było zmotywowanie pracowników do korzystania z możliwości rozwoju w strukturach firmy, a do promocji wykorzystano kilkanaście bardzo prostych komunikatów. Umieszczone w charakterystycznych miejscach, w prostej i przyjaznej formie przypominały pracownikom o ścieżkach kariery, konieczności aktywnego zarządzania swoim rozwojem czy możliwościach awansu. Przykładowo przy ksero pojawił się napis: „Nie kopiujemy kariery – każdy ma swoją własną ścieżkę rozwoju w IKEA”, na lustrze w łazience – „Zajmij się swoim rozwojem, tak jak zajmujesz się swoim ciałem”, a na klatce schodowej – „Wchodzić na kolejne szczeble kariery jest łatwo, jeśli tylko chcesz”.
Więcej przykładów i inspiracji od IKEA znajdziecie tutaj.
Całkiem nowy świat – Uniworld
Unilever, również w Polsce, słynie z ciekawych i intensywnych wydarzeń dla studentów. Jednak to, co zaproponował żakom Unilever Rosja, robi wrażenie. W czasie 4-godzinnego spotkania na 600 uczestników wydarzenia czekały między innymi: wykłady w stylu TEDx, Q&A z ekspertami, pokazy reklam Unilever z całego świata, sesje case study, degustacje i speed dating z rekruterami, a dodatkowo konkurs, który polegał na przygotowaniu projektu reklamy i umieszczeniu go na Instagramie z odpowiednimi hasztagami. Główną nagrodą była wycieczka do tureckiego oddziału Unilever. Zobaczcie relację wideo z Uniworld 2015:
Jak widzicie, w poszukiwaniu ciekawych przykładów kampanii warto rozglądać się na wszystkie strony, bo i za naszą wschodnią granicą dzieje się wiele dobrego. Koniecznie przy tym pamiętajcie, że nie zawsze da się z tego czerpać wprost. To jednak nieco odmienna kultura i inne uwarunkowania; działania mogą nas inspirować, ale mogą też zupełnie nie pasować do potrzeb polskich kandydatów i pracowników.