

Przypominam sobie rozmowę na temat kosztów badań (do których wykorzystywania zachęcaliśmy) w czasie ostatniego szkolenia z narzędzi EB. No i proszę,mamy potwierdzenie tego, o czym mówiliśmy – bo pokazało się ostatnio co najmniej kilka naprawdę ciekawych raportów, do których warto zajrzeć po wiedzę o kandydatach. Komentowaliśmy już raport o stronach HR-owych na Facebooku (w raporcie nazywanych 'profilami’ – komentarz znajdziesz: tu). Za to raport Kandydat 2.0 (do pobrania) bardzo się u nas przeleżał, czekając na nasze wrażenia. Ale przyszedł czas i na nie.
Ogólna refleksja jest taka, że – przynajmniej dla osób, które prowadzą działania na rynku pracy na co dzień – wyniki nie powinny być zaskoczeniem. Jest za to kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę (i – być może – pogłębić je sobie na własny użytek, chociażby rozmawiając ze świeżymi praktykantami). Bo np.: 40% respondentów deklaruje, że odrzuciliby ofertę pracy w firmie nie prowadzącej działań z zakresu CSR, ale informacji o działaniach społecznych firm na etapie zbierania danych o potencjalnym pracodawcy szuka już tylko 9%. Czwartym najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o pracodawcach są rankingi, a tylko 5% respondentów chciałaby pracować w korporacjach, które… okupują czołowe miejsca tychże.
Co ważne, czytając ten raport, zwracajcie uwagę na sposób i kolejność zadawania pytań oraz na kafeterię odpowiedzi! Niektóre 'nieostrości’ mogą właśnie z nich wynikać (np. w jednym pytaniu pyta się o CSR, a w drugim o społeczną odpowiedzialność, w pytaniach jak respondenci szukają, a jak chcieliby szukać pracy kafeterie się różnią itp.). Pamiętajcie też, że charakterystyka demograficzna przebadanej (sporej!) grupy jest wąska – nie do końca wiemy niestety, kto dokładnie został przebadany (miasto, uczelnia – to może znacząco wpływać na odpowiedzi).
Wnioski dla pracodawców?
Co prawda w Stanach Zjednoczonych ogłoszono już śmierć… stron karierowych (czytaj), jednak dla kandydatów w Polsce stanowią jedno z podstawowych źródeł informacji o pracodawcach. Tymczasem dobrych stron mamy wciąż jak na lekarstwo 🙁
Studenci cenią też kontakt osobisty i informacje od pracowników, więc – co nieustannie powtarzamy – starajmy się dawać im możliwość zajrzenia do firmy, czytania prawdziwych opinii, zobaczenia firmy niedoskonałej. I wykorzystajmy możliwości integracji tradycyjnej strony z nowymi mediami (np. portalem społecznościowym, mikroblogiem) lub uzupełnienia jej o elementy społecznościowe (np. blogi).
Bardzo ciekawy wydaje się tez obszar korzystania z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – to może wymagać od nas przyjrzenia się nowym narzędziom: aplikacjom, widgetom, grom, ale też optymalizacji stron karierowych pod urządzenia mobilne.
Słowem? czas na 2.0, drodzy pracodawcy, czas na 2.0!