

Wakacje to przeważnie czas odpoczynku. Ale nie dla wszystkich. Specjaliści od rekrutacji studenckich podejmują przecież w tym czasie kluczowe decyzje dotyczące jesiennych działań, w tym te związane z wyborem targów pracy, na których się pojawią. Oferta rynkowa ciągle się powiększa (np. Talent Days odbędą się jesienią w dwóch dodatkowych miastach). Jak w tej sytuacji efektywnie wykorzystać budżet i wybrać najlepsze targi?
Wielu EB-owców pyta nas właśnie o to, które targi są najlepsze. Udzielamy wtedy naszej ulubionej odpowiedzi „to zależy”. Bo tak jest naprawdę – zależy, co rozumiemy przez „najlepsze” targi: liczbę wystawców, uczestników, koszt dotarcia do jednego uczestnika, jakość uczestników? Mniej lub bardziej mierzalnych kryteriów oceny targów pracy jest wiele. Jednak dziś chciałbym zająć się wyłącznie jednym z nich – kosztem dotarcia do jednego uczestnika*.
Aby nie porównywać targów lokalnych i ogólnopolskich, bo to zawsze budzi kontrowersje, skupiłem się wyłącznie na tej drugiej kategorii. Przyjąłem również założenie, że na każdych targach mamy stoisko o powierzchni 6m2 (w przypadku Talent Days – najbardziej zbliżone, czyli 3×2,5m), kupione po stawce cennikowej, bez dodatkowych zniżek i rabatów.
Analizie poddałem imprezy, które odbyły się wiosną 2015 roku. Statystyki dotyczące odwiedzin pochodzą od organizatorów targów (dziękuję bardzo Anecie za ich zebranie i podsumowanie).
Jak widać z powyższego zestawienia „najtaniej” na wiosnę mogliśmy dotrzeć do kandydatów podczas Dni Kariery. Dni Kariery nie tylko mogą się pochwalić najniższym kosztem dotarcia ze wszystkich targów (52 gr w Poznaniu). Podczas żadnej z edycji DK koszt dotarcia nie przekroczył 1 zł. Co więcej, najwyższy koszt dotarcia (85 gr w Łodzi) wynosi tyle samo, co najniższy koszt dotarcia podczas Career Expo (edycja wrocławska). Najniższy koszt dotarcia podczas Talent Days udało się uzyskać w Krakowie, gdzie wynosił on 68 gr. Dwie najmniej efektywne pod tym względem imprezy to Talent Days w Poznaniu oraz Career Expo w Łodzi, gdzie koszt dotarcia wynosił odpowiednio 2,14 zł i 3,26 zł.
Oczywiście, wybierając targi nie można się kierować wyłącznie ceną. Warto zwrócić uwagę na jakość kandydatów i ich dopasowanie do oczekiwań firmy, liczbę pracodawców, z którymi przyjdzie nam konkurować, czy miejsce imprezy. W kontekście mierzenia efektywności działań, koszt dotarcia do kandydatów musi jednak być jednym z KPI. A liczba odwiedzających przekłada się przecież na szanse, że dotrzemy do odpowiednich ludzi. Liczcie więc i wyciągajcie wnioski! 🙂
* UWAGA: Koszt dotarcia do uczestnika jest jednym z wielu kryteriów oceny targów pracy. Nie jest miernikiem uniwersalnym i NIE MUSI mieć kluczowego znaczenia dla wszystkich organizacji. Każdy przypadek jego wykorzystania powinien być rozpatrywany indywidualnie.