
Wczoraj w Warszawie mieliśmy okazję spotkać się z Richardem Mosley’em – współautorem książki The Employer Brand (czyli elementarza każdego EB-owca), eksperta w obszarze wizerunku pracodawcy i… naprawdę fajnego mówcy 😉 Nie dotarliście? Oto nasza krótka relacja.
O czym było?
Dużo miejsca Richard poświęcił konstrukcji EVP i jej przełożeniu na konkretną komunikację: od poszukiwania insightów, konstruowania głównych przesłań komunikacji i pozycjonowania marki na rynku pracy, aż po pomysły na to, jak się wyróżnić (i na jakich poziomach można to zrobić) i przypomnienie, że to samo EVP trzeba 'sprzedawać’ inaczej różnym segmentom grupy docelowej. Było też o przesunięciu w komunikacji spowodowanym zmianie w obszarze mediów (od tradycyjnych do społecznościowych) i szukaniu sposobów, żeby umacniać doświadczenia kandydata z marką. Jednym słowem: o strategii.
Słowo bumerang
I to właśnie strategia było słowem-kluczem powracającym nieustannie w czasie warsztatu, późniejszego panelu, w trakcie wręczania nagród, ale i w kuluarowych rozmowach. Niestety, jak pokazały wyniki badania prezentowanego również w czasie wczorajszego spotkania, to również coś, czego jeszcze w wielu firmach brakuje…
Raport – Employer branding w Polsce
Nie mamy jeszcze całości wyników, ale to, co zobaczyliśmy wczoraj, pokazuje ważną rzecz: w polskich firmach ciągle brakuje połączenia EB ze strategią HR/biznesową. Ale też nic dziwnego, skoro aż 30% firm zadeklarowało w badaniu, że nie używa ŻADNYCH, nawet tych najprostszych – jak np. liczba aplikacji, wskaźników, żeby mierzyć skuteczność działań z obszaru wizerunku pracodawcy.
Czy nas to zaskoczyło? Nie bardzo… Ale jednocześnie takie wyniki muszą przerażać – bo jak EB-owcy mają przekonywać zarządy o wartości działań EB, jak mają rozmawiać o budżetach, jak mają prowadzić sensowne działania (a nie kampanie ad hoc), skoro nie zadają sobie trudu, żeby zmierzyć, czy to, co robili do tej pory przynosi jakiekolwiek efekty?
Nagrody za najlepsze kampanie
Był też czas na wręczenie nagród dla firm, które w ubiegłym roku najlepiej poradziły sobie z działaniami EB. 2 nagrody (w kategoriach Doskonała kampania online i Doskonała kampania rekrutacyjna offline) zgarnął zespół Ernst&Young, trzecia (za Doskonałą strategię EB) powędrowała do MARS-a. Wyróżnienia trafiły w ręce przedstawicieli Grupy Żywiec, UBS i ArcelorMittal.