Page 4 - MEB10
P. 4
Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…
Co polskie firmy wiedzą
o corporate wellness
Polska jest jedynym europejskim krajem, dla którego opracowano raport na temat corporate wellness (CW). W badaniu wzięło
udział 60 polskich firm z różnych branż, takich jak produkcja, handel czy usługi. Wyniki pokazują, że jedynie 3% z nich ma w pełni
wdrożoną strategię corporate wellness, a kolejne 10% jest w trakcie jej wprowadzania. Na świecie jest to odpowiednio: 29% i 31%.
Wyniki raportu przedstawiono 11 września w Warszawie podczas konferencji Corporate Wellness.
Pojęcie corporate wellness nie doczekało się jeszcze z wygodnymi leżankami, stół do gry w piłkarzy- spotkaniach zdrowymi przekąskami zamiast –
oficjalnego polskiego tłumaczenia. Wyrażenie od- ki czy gry online – wyjaśnia Adam Hok, promotor standardowo – słodyczami. Teraz proponują m.in.
nosi się do programów mających na celu poprawę corporate wellness, odpowiedzialny za powstanie programy antystresowe i wspomagające w rzu-
stanu zdrowia i samopoczucia pracowników (a cza- polskiego raportu „Working Well”. caniu palenia.
sem także ich rodzin). Firmy również na tym zyskują
– corporate wellness oznacza zredukowanie kosztów – Największy problem mieliśmy z przekonaniem Przedsiębiorstwa motywują do brania udziału
wynikających z absencji i wzrost wydajności. pracowników do wzięcia udziału w programach w działaniach prozdrowotnych także poprzez do-
związanych z CW. Większość z nich uważała, że płacanie do karnetów na siłownię czy basen, drob-
Co to oznacza w praktyce? Dla większości pra- są zdrowi, więc tego nie potrzebują – wspomina ne upominki albo dodatki finansowe. Co ciekawe, nie
codawców dbanie o ergonomię miejsca pracy, Aleksandra Leśniańska, członek zarządu i CEE & do końca wiadomo, kto ma odpowiadać za obszar
badania profilaktyczne czy elastyczne godziny Poland HR Director w Shell Polska. Wyniki badania CW. Większość korporacji decyduje się na oddanie
w biurze (w ramach zachowania WLB). Niektórzy potwierdzają, że trudno zachęcić pracowników do go w ręce działu HR, ale w Polsce aż 23% zatrudnia
wspominają też o programach dojazdu rowerami udziału w kampaniach prozdrowotnych. Uważają zewnętrznych dostawców (na świecie jest to 11%).
do firmy, siłowniach czy opiece nad dziećmi, inni oni, że nie mają na to wystarczająco czasu (74%)
stawiają na dodatkowe wolne dni albo wsparcie lub motywacji do długoterminowej zmiany nawy- – Moim zdaniem w perspektywie kilku lat, aby fir-
środowiskowe, takie jak np. automaty ze zdrową ków (54%). – W Shell rozwiązaniem było zapro- my mogły pozyskiwać i zatrzymywać najlepszych
żywnością czy zakazy palenia. Coraz częściej po- ponowanie wachlarza możliwości, od dnia sportu pracowników na rynku, dbanie o aspekt równo-
jawiają się też maile czy plakaty uświadamiające po firmową książkę kucharską – mówi Aleksandra wagi w życiu osobistym i zawodowym oraz profi-
i szkolenia ze zdrowego stylu życia, a nawet całe Leśniańska. Shell Polska prowadzi działania zwią- laktyka zdrowia będą równie ważne jak możliwości
dni poświęcone zdrowiu. – Pracodawcy oferują też zane z promocją zdrowia od pięciu lat. Zaczynali rozwoju, szkolenia i dobre wynagrodzenie w prze-
dostęp do masażu w miejscu pracy, strefy chillout od małych rzeczy, takich jak np. częstowanie na szłości – twierdzi Adam Hok. [LR]
4