Page 35 - Magazyn Employer Branding nr 8
P. 35
WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
» Jak w kawiarni Fot.: z arch. GoldenLine
Oczywiście nie można powiedzieć, że kreatywna przestrzeń Fot.: z arch. GFT
biurowa (lub: przestrzeń biurowa stymulująca kreatywność) Leżaki i piłkarzyki to już niemal standard w firmach, które dbają o przyjazną kulturę korporacyjną.
jest wynalazkiem jednej osoby (chociaż wyznawcy nad- Tu i na poprzedniej stronie: biuro firmy GFT w Łodzi.
gryzionego jabłka chętnie by temu przyklasnęli). Coraz
większe projekty informatyczne wymagające współpracy, jak często są one wykorzystywane. Eksperymenty poka- Jednak tym, co najbardziej kojarzymy z siedzibami dużych
coraz popularniejsze metodyki zwinne zakładające częste zały, że niektóre miejsca pracy pozostawały puste nawet firm IT, są wszelkiego rodzaju przestrzenie do zabawy czy
spotkania zespołu (stand-upy w Agile), również zmiany przez 80% czasu. Bardzo często pozwalano pracownikom tzw. fun roomy. Firmy potrafią wcielić w życie nawet najbar-
technologiczne – najpierw upowszechnienie poręczniejszych na samodzielne zaaranżowanie otoczenia: począwszy od dziej szalone pomysły. Konsole, piłkarzyki czy guitar hero są
płaskich monitorów zamiast zajmujących dużo miejsca zastosowania lekkich stołów, które można było łączyć po już standardem. Niektórzy idą krok (albo dwa kroki) dalej,
kineskopowych, a potem laptopy – umożliwiły dalsze kilka czy kilkanaście w celu przygotowania miejsca na spo- udostępniając gigantyczne hamaki, kapsuły do drzemek,
przemiany przestrzeni. Ważne było również upowszechnienie tkania, aż do zaangażowania zatrudnionych w pracę nad zjeżdżalnie łączące dwa piętra czy minisalony masażu.
biurowych sieci Wi-Fi i uwolnienie komputerów od kabli. całościowym projektem biura. Pracodawcy coraz chętniej będą decydowali się na kre-
Pracownicy nie byli już przywiązani do swoich biurek, mogli Kodowanie na hamaku atywne wnętrza – wyniki badań wskazują, że praca w ta-
dowolnie wybierać przestrzeń do pracy, w zależności od Siedziby współczesnych firm są pełne przestrzeni, które mają kim biurze, w otoczeniu żywych kolorów, może zwiększyć
charakteru bieżącego zadania lub nastroju. zachęcać do myślenia w towarzystwie kolegów i stymulować efektywność zespołu średnio o 15%.
Coraz więcej programistów miało też za sobą doświadczenia dzielenie się pomysłami, także wśród pracowników innych Dzięki przemianom w ciągu ostatnich lat biuro przestało być
freelancerskie – byli przyzwyczajeni do gwaru kawiarni, gdzie specjalności. To przeciwieństwo wcześniejszych trendów, narzędziem opresji, z którego pracownicy skwapliwie uciekali
mogli przesiadywać godzinami, popijając latte i korzystając kiedy to kreatywności miały służyć indywidualne przestrze- punkt 17. To element budowania przewagi konkurencyjnej.
z darmowego Wi-Fi. Dlatego w siedzibach dużych spółek nie, niemal „świątynie dumania”. Brad Bird, reżyser produkcji Zatrudnieni chętnie przebywają w coraz lepiej zaprojektowa-
technologicznych można zaobserwować przestrzenie, które Pixar „Iniemamocni” i „Ratatuj”, mówił o tym: „Przestrzenie nych przestrzeniach, doskonale spełniających ich potrzeby.
przypominają kawiarnie. Umożliwiają one pracę indywidual- wspólne mogą z początku wydawać się stratą miejsca. Jed- Silniej również identyfikują się ze swoim pracodawcą.
ną lub małe spotkania zespołów w przyjemnej atmosferze. nak Steve [Jobs] zdał sobie sprawę, że gdy ludzie wpadają
Projektanci, w poszukiwaniu przestrzeni idealnej, najlepiej na siebie, kiedy nawiązują kontakt wzrokowy, coś zaczyna Tomasz Zawada
dopasowanej do potrzeb pracowników, tymczasowo przy- się dziać…”. Wspólnym celem kreatywnych biur jest rów-
czepiali czujniki do krzeseł biurowych, próbując określić, nież przypominanie pracownikom, dlaczego pracują w da- – Employer Branding Manager w MJCC, specjalizuje
W biurze GoldenLine w Warszawie różnokolorowe nej firmie, wpojenie im poczucia misji. Dlatego w siedzibie się w prowadzeniu działań PR i EB w branży IT.
hamaki zawieszono w kilku miejscach. Informatyków Pixar pełno jest nawiązań do produkcji filmowych, a w sie- Doświadczenie zdobywał w nazwa.pl, gdzie
można tu spotkać o każdej porze dnia i nocy, bo czas dzibach Google jest tyle wizerunków zielonego androida. odpowiadał za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną,
pracy jest elastyczny. Jest to jeszcze ważniejsze w dużych korporacjach, gdzie a także jako community manager w jednym
pojedynczy pracownik skupia się na co dzień na bardzo wą- z portali społecznościowych. Po godzinach planuje
skim wycinku projektu i rzadko może zobaczyć pełen obraz. następne podróże i wykorzystuje kulinarne inspiracje
z poprzednich.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 1(8)/2015 # 35
» Jak w kawiarni Fot.: z arch. GoldenLine
Oczywiście nie można powiedzieć, że kreatywna przestrzeń Fot.: z arch. GFT
biurowa (lub: przestrzeń biurowa stymulująca kreatywność) Leżaki i piłkarzyki to już niemal standard w firmach, które dbają o przyjazną kulturę korporacyjną.
jest wynalazkiem jednej osoby (chociaż wyznawcy nad- Tu i na poprzedniej stronie: biuro firmy GFT w Łodzi.
gryzionego jabłka chętnie by temu przyklasnęli). Coraz
większe projekty informatyczne wymagające współpracy, jak często są one wykorzystywane. Eksperymenty poka- Jednak tym, co najbardziej kojarzymy z siedzibami dużych
coraz popularniejsze metodyki zwinne zakładające częste zały, że niektóre miejsca pracy pozostawały puste nawet firm IT, są wszelkiego rodzaju przestrzenie do zabawy czy
spotkania zespołu (stand-upy w Agile), również zmiany przez 80% czasu. Bardzo często pozwalano pracownikom tzw. fun roomy. Firmy potrafią wcielić w życie nawet najbar-
technologiczne – najpierw upowszechnienie poręczniejszych na samodzielne zaaranżowanie otoczenia: począwszy od dziej szalone pomysły. Konsole, piłkarzyki czy guitar hero są
płaskich monitorów zamiast zajmujących dużo miejsca zastosowania lekkich stołów, które można było łączyć po już standardem. Niektórzy idą krok (albo dwa kroki) dalej,
kineskopowych, a potem laptopy – umożliwiły dalsze kilka czy kilkanaście w celu przygotowania miejsca na spo- udostępniając gigantyczne hamaki, kapsuły do drzemek,
przemiany przestrzeni. Ważne było również upowszechnienie tkania, aż do zaangażowania zatrudnionych w pracę nad zjeżdżalnie łączące dwa piętra czy minisalony masażu.
biurowych sieci Wi-Fi i uwolnienie komputerów od kabli. całościowym projektem biura. Pracodawcy coraz chętniej będą decydowali się na kre-
Pracownicy nie byli już przywiązani do swoich biurek, mogli Kodowanie na hamaku atywne wnętrza – wyniki badań wskazują, że praca w ta-
dowolnie wybierać przestrzeń do pracy, w zależności od Siedziby współczesnych firm są pełne przestrzeni, które mają kim biurze, w otoczeniu żywych kolorów, może zwiększyć
charakteru bieżącego zadania lub nastroju. zachęcać do myślenia w towarzystwie kolegów i stymulować efektywność zespołu średnio o 15%.
Coraz więcej programistów miało też za sobą doświadczenia dzielenie się pomysłami, także wśród pracowników innych Dzięki przemianom w ciągu ostatnich lat biuro przestało być
freelancerskie – byli przyzwyczajeni do gwaru kawiarni, gdzie specjalności. To przeciwieństwo wcześniejszych trendów, narzędziem opresji, z którego pracownicy skwapliwie uciekali
mogli przesiadywać godzinami, popijając latte i korzystając kiedy to kreatywności miały służyć indywidualne przestrze- punkt 17. To element budowania przewagi konkurencyjnej.
z darmowego Wi-Fi. Dlatego w siedzibach dużych spółek nie, niemal „świątynie dumania”. Brad Bird, reżyser produkcji Zatrudnieni chętnie przebywają w coraz lepiej zaprojektowa-
technologicznych można zaobserwować przestrzenie, które Pixar „Iniemamocni” i „Ratatuj”, mówił o tym: „Przestrzenie nych przestrzeniach, doskonale spełniających ich potrzeby.
przypominają kawiarnie. Umożliwiają one pracę indywidual- wspólne mogą z początku wydawać się stratą miejsca. Jed- Silniej również identyfikują się ze swoim pracodawcą.
ną lub małe spotkania zespołów w przyjemnej atmosferze. nak Steve [Jobs] zdał sobie sprawę, że gdy ludzie wpadają
Projektanci, w poszukiwaniu przestrzeni idealnej, najlepiej na siebie, kiedy nawiązują kontakt wzrokowy, coś zaczyna Tomasz Zawada
dopasowanej do potrzeb pracowników, tymczasowo przy- się dziać…”. Wspólnym celem kreatywnych biur jest rów-
czepiali czujniki do krzeseł biurowych, próbując określić, nież przypominanie pracownikom, dlaczego pracują w da- – Employer Branding Manager w MJCC, specjalizuje
W biurze GoldenLine w Warszawie różnokolorowe nej firmie, wpojenie im poczucia misji. Dlatego w siedzibie się w prowadzeniu działań PR i EB w branży IT.
hamaki zawieszono w kilku miejscach. Informatyków Pixar pełno jest nawiązań do produkcji filmowych, a w sie- Doświadczenie zdobywał w nazwa.pl, gdzie
można tu spotkać o każdej porze dnia i nocy, bo czas dzibach Google jest tyle wizerunków zielonego androida. odpowiadał za komunikację wewnętrzną i zewnętrzną,
pracy jest elastyczny. Jest to jeszcze ważniejsze w dużych korporacjach, gdzie a także jako community manager w jednym
pojedynczy pracownik skupia się na co dzień na bardzo wą- z portali społecznościowych. Po godzinach planuje
skim wycinku projektu i rzadko może zobaczyć pełen obraz. następne podróże i wykorzystuje kulinarne inspiracje
z poprzednich.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 1(8)/2015 # 35