Page 11 - Magazyn Employer Branding nr 4
P. 11
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…



Różnorodność wiekowa to rano, bo wtedy odbierze telefon. A do Y idź, pogadaj”. Oni nas nie było więc przyciąganie większej liczby kandydatów
dobrodziejstwo, bo mamy wiedzę to wszystko wiedzą, bo najlepiej znają organizację. do pracy, zastanawialiśmy się raczej, jak zachęcić tych naj-
i doświadczenie osób, które przeżyły Wprowadzenie tego typu narzędzi było największym wy- bardziej wartościowych. Skupiliśmy się na pokazywaniu,
że jesteśmy innowacyjni, że ludzie pracują tu z pasją. To
już różne kryzysy, ale i innowacyjność, zwaniem, kiedy dołączył Pan do frmy w 2009 r.? spowodowało, że dotarliśmy do osób, które mają pomy-
świeże spojrzenie. Największym wyzwaniem było zbudowanie zespołu wokół sły i szukają miejsca zatrudnienia, w którym mogliby je
wspólnej wizji i wartości. Dlatego konsekwentnie komuni- wdrażać w życie, ciągle się doskonaląc i czerpiąc z tego
kowaliśmy kadrze menedżerskiej i pracownikom założenia dużo satysfakcji.
» ją na gruncie biznesowym. W frmie nie dzielimy ludzi na strategii i wyjaśnialiśmy, w jaki sposób będzie realizowana.
młodszych i starszych, nie tworzymy dwóch odrębnych Tworzone rozwiązania, w tym narzędzia HR-owe, były od- Wpisali się Państwo w trend „odbrązowienia” instytucji
światów. Jeżeli mamy osobę bardzo doświadczoną w kon- powiedzią na wdrażaną strategię. Pojawiały się dlatego, fnansowych, które coraz częściej odchodzą od czysto
taktach z klientem i w budowaniu relacji, i drugą, świet- że była taka potrzeba biznesowa. Rozmawialiśmy o tym, korporacyjnego, sztywnego wizerunku.
ną w obsłudze nowoczesnych sprzętów, to staramy się jak promować osoby, które mają dobre wyniki, oraz w jaki Nigdy nie byliśmy tak sztywni jak nasz wizerunek, zmie-
stworzyć warunki, w których mogą się wymienić wiedzą. sposób rozstawać się z osobami, które ich nie osiągają, niliśmy jednak te opinie w reklamach skierowanych do
Jak się nam to udaje? Kiedy formujemy nowe jednostki, to więc pojawił się system okresowej oceny pracowników. klientów – pamiętają państwo spoty i plakaty z Szymonem
np. budujemy open space, gdzie pracują obok siebie ludzie Kiedy nasi menedżerowie zrozumieli, jaka jest strategia, Majewskim, które pomogły nam odczarować bank w per-
w różnym wieku i z różnym doświadczeniem, i zwracamy jakie są wartości i gdzie chcemy być w 2013 czy 2015 r., spektywie rynkowej?
uwagę, żeby nie było sztucznych podziałów. Podobnie to stopniowo zaczęli korzystać z narzędzi, które pomagają
w czasie spotkań kadry kierowniczej – menedżerowie, którzy im w zarządzaniu ludźmi i osiąganiu celów biznesowych. I które budziły sporo kontrowersji. Pamiętamy długie
ledwo przekroczyli trzydziestkę, pracują z tymi tuż przed dyskusje na forach i szum medialny wokół wizerunku
emeryturą, razem rozwiązują problemy biznesowe itd. To Był to jednocześnie czas kryzysu fnansowego. Jakie pracownika, jaki był budowany w reklamach.
wszystko działa w sposób naturalny. znaczenie miało to dla Państwa w kontekście działań W banku pracuje blisko 25 tys. osób. Mamy tu pełny przekrój
employer brandingowych? społeczeństwa, są ludzie z większym luzem i dystansem do
Firmy, które zatrudniają głównie młodych, Pana zdaniem Mieliśmy to szczęście, że postrzegano nas jako ostoję, naj- siebie i tacy, którzy te reklamy oglądali z niezadowoleniem.
coś tracą? bardziej stabilne miejsce pracy w branży. Wyzwaniem dla Niektórzy przekonywali się do nich w trakcie kolejnych od-
Uważam, że to jest błąd. Automatycznie odbierają sobie słon. Nie możemy dogodzić wszystkim.
możliwość korzystania z bagażu doświadczeń czy świa- Mam prostą odpowiedź dla tych, którzy
domości biznesowej. Ci ludzie, którzy wchodzą na rynek krytykowali te reklamy: przyniosły nam
zawodowy, pewnych rzeczy muszą się nauczyć. Pytanie one pół miliona nowych klientów i to
brzmi: „skąd”? Z książek? Z Internetu? Prawdopodobnie chyba zamyka temat.
najlepiej jest, kiedy nauczą się od innej osoby. W ten sposób
dużo łatwiej dochodzić do dobrych efektów biznesowych. Niedługo później powstała Państwa
W oparciu o to założenie stworzyliśmy w naszym banku employer brandingowa kampania „Je-
program mentoringowy, w ramach którego nowy dyrektor den Bank – wiele pasji”. Skąd pomysł?
oddziału zaczyna pracę z innym pracownikiem na takim W czasie jednego ze swoich wystąpień
samym stanowisku, który nie tylko ma wyniki, ale też duże nasz prezes powiedział: „Mam pasję. Tą
doświadczenie, a ponadto jest dobrze postrzegany przez pasją jest PKO Bank Polski”. Spojrzeliśmy
klientów i wysoko oceniany w organizacji. Podobnie funk- na zespół i okazało się, że prowadzi-
cjonuje też program adaptacyjny – obowiązkiem zatrudnia- my dużo warsztatów, podczas których
jącego menedżera jest wyznaczenie tzw. opiekuna, który skupiamy się nie tylko na bieżącej pracy
wprowadza nową osobę w specyfkę banku. Tymi opiekuna- operacyjnej, ale też na tym, co wnosimy
mi również są osoby pracujące w banku od wielu lat, które do zespołu jako osoby. Niezależnie od
często mówią np.: „Słuchaj, jak dzwonisz do X, to dzwoń tego, czy odkrywaliśmy nasze wartości, »
Film: Jeden Bank. Wiele pasji.

MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 1(4)/2014 # 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16