Page 28 - Magazyn Employer Branding nr 6
P. 28
WIADOMOŚCI  » EB WEDŁUG…  » PORADNIK  » CASE STUDIES  » Z WIZYTĄ U…

Do pracy
na dwóch
kółkach

ANNA TOMCZYK
MJCC

Zalet jazdy na rowerze jest wiele, podobnie jak benefi- Jazda na rowerze jest nie tylko bardzo
cjentów. Osoby, które regularnie wybierają dwa kółka, są przyjemna, ale też dobra dla zdrowia – tę
zazwyczaj w lepszej kondycji fizycznej niż użytkownicy sa- prawdę odkrywa coraz więcej pracodawców
mochodów i rzadziej biorą zwolnienia lekarskie. Wielu z nich i zachęca zatrudnionych do korzystania z tej
poranna przejażdżka wprowadza też po prostu w dobry formy transportu do biura. Przy okazji buduje
nastrój, co może przekładać się na efektywność w pracy. wizerunek organizacji przyjaznej środowisku.
Ponadto cykliści zmniejszają natężenie ruchu, co jest zba-
wienne zarówno dla nich (nie frustrują się, stojąc w kor- pracownicy mają do dyspozycji rowery służbowe (zakup wynosił 8,7%, natomiast w Wielkiej Brytanii 0,24%, ale
kach), dla innych uczestników ruchu drogowego (mniej się jednośladów firmy mogą zaliczyć do kosztów). i tak był to dwukrotny wzrost w porównaniu z 2001 r. (dane
frustrują, stojąc krócej w korkach), jak i dla środowiska (nie Ile osób jest chętnych, żeby korzystać z takich przywile- brytyjskiego urzędu statystycznego).
wzrasta zanieczyszczenie powietrza). Co więcej, rowerzyści jów? Jak podaje portal www.polskanarowery.pl, regularne Na dopłaty coraz częściej decydują się także polskie firmy.
nie ponoszą wydatków na paliwo, a nawet mogą… zarobić. dojeżdżanie do biura na jednośladach deklaruje 4,5% Fran- Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych przykładów. Bio-
Bonusy finansowe za dojeżdżanie do pracy na rowerze wpro- cuzów, a 25,7% mieszkańców kraju twierdzi, że taką formę rąc pod uwagę zamiłowanie Polaków do rowerów (według
wadziło wiele firm m.in. w Niemczech, Belgii, Danii, Holandii transportu wybiera przynajmniej raz w tygodniu (dane za badania CBOS z 2012 r. na rowerze jeździ 70% dorosłych
czy Wielkiej Brytanii. W niektórych takie rozwiązanie zaczęło dziennikiem ekonomicznym „Les Echos”). W Belgii w 2011 r. Polaków, w tym połowa w celach komunikacyjnych), może
funkcjonować już w drugiej połowie lat 90., nowością jest odsetek pracowników docierających do firm na rowerze być to prawdziwy hit. »
we Francji. Dopłaty wynoszą od 15 eurocentów za kilometr
w Holandii do 25 eurocentów (ok. złotówki) właśnie we
Francji (decyzją rządu ta kwota jest wolna od podatku).
Niektóre kraje wprowadzają do systemu ograniczenia, np.
Belgowie otrzymują 20 eurocentów za kilometr przejecha-
ny w drodze do i z pracy maksymalnie za 15 km dziennie.
W niektórych organizacjach w Wielkiej Brytanii czy Holandii

MAGAZYN EMPLOYER BRANDING  numer 3(6)/2014 # 28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33