Page 7 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 7

WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…

O tym, jak rozwijać firmę opartą na war­             niem przypominaliby profesora Bartoszewskiego,        nawet pracować na początku za darmo, bo wie,
tościach i  jak szacunek do ludzi prze­              Jana Nowaka-Jeziorańskiego czy Karola Wojtyłę.        że jeśli będzie do nas pasował i będzie pracował
kłada się na realizację celów bizneso­               Tutaj ktoś, kto biegnie na spotkanie i nie pomoże     sumiennie, to go docenimy – to daje do myśle-
wych, opowiadają członkowie zarządu                  babci, która przewróciła się po drugiej stronie uli-  nia. Oczywiście, część osób rzeczywiście pasuje,
Marco – Marek Śliboda, Adam Śliboda                  cy, nie ma czego szukać. U nas nie znajdą miejsca     a części tylko wydawało się, że tak jest.
oraz Bartosz Połącarz.                               osoby, które grają kogoś innego, zakładają maski,
                                                     potrafią się sprzedać, ale faktycznie niewiele sobą   Jak to państwo weryfikują?
Zygmunt Frankiewicz, prezydent miasta                reprezentują.                                         M.Ś.: Podczas całego procesu rekrutacyjnego
Gliwice, wręczając państwu statuetkę Gli-                                                                  zwracamy szczególną uwagę na wartości. Nawet
wickiego Lwa, mówił, że prowadzą państwo             Firma, która dynamicznie się rozwija, musi            lektor, który dzwoni i sprawdza poziom języka an-
idealistyczny biznes, którego filarem są pra-        mieć pracowników o  odpowiednich kompe-               gielskiego, zadaje takie pytania, żeby dowiedzieć
wie niespotykane w firmach wartości. Skąd            tencjach, nie ma czasu, żeby uczyć pewnych            się czegoś więcej o tej osobie – wszyscy mają uszy
taki właśnie model biznesu i  podejście do           rzeczy od podstaw… Jak godzą państwo                  nastawione na kluczowe dla nas cechy.
pracowników?                                         wartości z biznesowymi potrzebami?                    Każdemu, kto przychodzi na rozmowę o  pracę,
M.Ś.: My nie jesteśmy wyjątkową firmą. Takie po-     M.Ś.: Najczęściej osoby, które posiadają pożąda-      najpierw pokazujemy firmę, opowiadamy o  war-
dejście do prowadzenia biznesu to dla nas normal-    ne przez nas cechy charakteru, mają też bardzo        tościach, o ludziach, jakich potrzebujemy, i w ten
ność. To inne przedsiębiorstwa obniżają poprzecz-    dobre kwalifikacje, bo są zorientowane na rozwój      sposób podejmujemy dialog z  kandydatem, wi-
kę. Nie chcemy, żeby niskie standardy jakości        i doskonalenie się – mają więc dobre wykształce-      dzimy, jak reaguje. Na przykład kiedy mówimy
w  niektórych korporacjach uważano za normę,         nie i cenne doświadczenie.                            o naszej działalności charytatywnej i ktoś zacznie
dlatego coraz głośniej mówimy o  tym, jak dzia-                                                            opowiadać, że też angażował się w  różne akcje
łamy. Przyciągamy ludzi o odpowiednich cechach       Jak wyławiają państwo właściwe osoby?                 społeczne, to widać, że utożsamia się z takim po-
charakteru po to, żeby budować coś z wizją i misją.  Jak wygląda proces rekrutacyjny w Marco?              dejściem. Poprzez umiejętną, dłuższą rozmowę,
Mamy określony profil idealnego kandydata i jest     M.Ś.: Na podstawie CV bardzo trudno jest ocenić,      można wychwycić, jakie ktoś ma poglądy. Warto
to profil ludzi charakterystyczny dla pokolenia      co ktoś sobą reprezentuje, bo być może warto-         dodać, że z każdym kandydatem rozmawiają róż-
przedwojennego. Niektórzy mogą uznać to za na-       ściowy kandydat nie potrafi się korzystnie zapre-     ne osoby z naszej firmy, żeby ocena była jak naj-
iwne, ale my udowadniamy, że to działa – tu są       zentować. Dla nas istotne jest to, co ludzie piszą    bardziej obiektywna. W naszym procesie rekruta-
ważne cechy, takie jak: pokora, skromność, chęć      w mailu czy liście motywacyjnym, jak próbują nas      cyjnym, zwłaszcza na początku, bardzo dużą rolę
poświęcania się dla innych, honor, wrażliwość,       sobą zainteresować.                                   odgrywała intuicja. My nie mieliśmy HR-owych
szacunek, a  także umiejętności samomotywacji.                                                             narzędzi korporacyjnych. Nie znaliśmy ich i tak na-
Mógłbym wymienić więcej przymiotników, ale już       Co państwa przekonuje?                                prawdę nie chcieliśmy ich znać.
te pokazują pewien model. Do Marco bardzo paso-      M.Ś.: Jeśli ktoś pisze, że identyfikuje się z naszy-  B.P.: Stosowany przez nas proces rekrutacyjny
waliby tacy ludzie, którzy zachowaniem i  działa-    mi wartościami lub że może u nas robić wszystko,      jest czasochłonny, w  niektórych przypadkach

                                                     7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12