Page 18 - MEB10
P. 18
Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U… Kumpli,
zwołaj
czyli o programach polecania
pracowników słów kilka1
Według badania przeprowadzonego w maju 2015 roku przez Smashfly2 32% zatrudnionych w ciągu ostatnich 12 miesięcy to osoby
polecone przez pracowników. Wiele firm od lat z sukcesami prowadzi programy referencyjne, w wielu jednak polecenia odbywają się
w sposób nieformalny – na zasadzie dobrej chęci i zaangażowania pracownika, bez żadnych gratyfikacji. Zainteresowanie pracowni-
ków tym tematem oraz dobre statystyki powodują, że coraz więcej firm decyduje się na sformalizowanie procesu polecania nowych
kandydatów. W końcu nikt tak dobrze nie zarekomenduje firmy jak osoba, która w niej pracuje.
Dlaczego warto? firmy jest niższy. Bardzo często osoba polecona czy osób, które będą wśród swoich obowiązków
Program referencyjny jest korzystny zarówno dla szybciej się wdraża do pracy i zostaje w organiza- miały stałą promocję i rozwój programu, jego
firmy, jak i samych zatrudnionych. Organizacja cji na dłużej. wdrożenie mija się z celem.
zyskuje pracownika zaangażowanego (został po-
lecony, więc chociażby przez wzgląd na swojego Od czego zacząć? Program można też rozpocząć od pilotażu do-
znajomego stara się nie zawieść) i lepiej dopaso- Początki w większości przypadków nie są łatwe. tyczącego rekrutacji do jednego z działów, na
wanego do organizacji (osoba polecająca zna za- Dostrzeżenie potrzeby stworzenia takiego progra- przykład takiego, w którym z różnych względów
równo kulturę organizacyjną, jak i kandydata, któ- mu to jedno, zapewnienie sprawnego wdrożenia są problemy z pozyskaniem odpowiednich kandy-
rego rekomenduje, i wie, czy obie strony do siebie – drugie. Ważne jest tu wypracowanie (jasnych datów (jak IT w banku, które przez specjalistów
pasują). Zdarza się też, że w ten sposób firma i możliwie prostych) zasad, co powinno odbywać się bez doświadczeń w branży finansowej nie jest
dociera do tzw. biernego kandydata, który gdyby w zespole projektowym złożonym z przedstawicie- postrzegane jako ciekawe). Tego typu test pokaże
nie polecenie znajomego, nie pomyślałby w ogóle li różnych działów, przekonanie osób decyzyjnych
o zmianie pracy i nie zainteresował się jej ofertą. i wyznaczenie osoby lub zespołu odpowiedzialnych 1 Tytuł artykułu odnosi się do jednego z haseł wykorzystywanych
Dzięki rekomendacjom proces rekrutacji zwykle za bieżące funkcjonowanie programu – jego wpro- do promocji programu referencyjnego w Wolters Kluwer
trwa krócej, a koszt pozyskania nowej osoby do wadzenie, monitorowanie i ulepszanie. Bez osoby 2 Raport „Beyond Employees: Employee Referral Program Redefined”
18