Page 21 - MEB10
P. 21
Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…
udział w programie, może do tego zmotywować. przedstawianiu nowego pracownika, list od prezesa Co zrobić, jeśli statystyki lub jakość kandydatów
Przy przekazywaniu informacji zwrotnej trzeba też lub menedżera zatrudniającego, podziękowanie na polecanych są słabe? Pomoże krytyczne spojrze-
pamiętać o pracowniku, który zaangażował się forum podczas spotkania wszystkich pracowników. nie na program, począwszy od jego regulaminu,
w rekrutację – ważne jest, żeby wiedział, jak poto- Do programu można także wstrzyknąć elementy poprzez promocję, a skończywszy na gratyfika-
czyły się losy polecanej przez niego osoby, oczy- grywalizacji. Przykładowo, za każdą poleconą oso- cjach. Trzeba być jednak gotowym na to, że nie
wiście z zachowaniem tajemnicy rekrutacji. bę spełniającą kryteria pracownik otrzymuje punkt, wszystkie rekomendacje będą trafione. Nie wszy-
kolejne zaś – za zatrudnienie tej osoby i jej przejście scy też będą od początku podchodzili z entuzja-
Nie tylko pieniądze przez okres próbny. Punkty są sumowane na koniec zmem i ufnością do programu, dlatego ważna jest
Pracownik, który wie, w jaki sposób jego zaanga- kwartału lub półrocza, a pracownik, który uzyskał jego promocja, także poprzez pokazywanie suk-
żowanie i wkład w rekrutację zostaną docenione, ich najwięcej, otrzymuje nagrodę. cesów – osób, które skutecznie poleciły nowych
chętniej angażuje się w polecanie swoich znajo- pracowników. I cierpliwość w przekonywaniu do
mych do pracy. Utarło się, że wynagrodzenie za Powiedz: sprawdzam zaangażowania się w działania rekrutacyjne.
skuteczne polecenie pracownika przekazywane Czego nie możesz zmierzyć, tym nie możesz za-
jest w formie pieniężnej – robi tak zdecydowana rządzać. Dotyczy to także programu referralo- Aneta Tur
większość firm, bo aż 86%2. Ale nie musi to być wego. Przygotowując statystyki, zacznij od licz-
regułą. Pracodawca może zaproponować nagrody by osób, które wzięły udział w projekcie. Już to Employer Branding Manager, MJCC
rzeczowe (np. voucher na kolację w ekskluzywnej mówi wiele o tym, czy pracownicy są zadowole- Employer brandingiem zajmuje się od 2008 r. Pracowała
restauracji czy weekend w SPA), dodatkowe dni ni ze swojej pracy i firmy. Kolejne mierniki, które m.in. w Nestlé i ING Banku Śląskim, gdzie odpowiadała za
urlopowe lub wspólny lunch z prezesem. Myśląc możesz śledzić, to liczba poleconych osób oraz budowanie wizerunku pracodawcy wśród studentów i ab-
o programie, warto zapytać potencjalnych uczest- procent zatrudnionych z polecenia w stosunku solwentów oraz koordynację programów ambasadorskich.
ników, z jakiej formy gratyfikacji i jej wartości byli- do wszystkich zatrudnionych osób w danym W MJCC jest odpowiedzialna za opracowywanie i koordy-
by najbardziej zadowoleni. okresie. Policzalny jest także koszt zatrudnienia nację kampanii komunikacyjnych skierowanych do różnych
pracownika w ramach programu poleceń w sto- grup kandydatów dla firm z branży finansowej, BPO/SSC
Pracownik, który wie, w jaki sunku do kosztu pozyskania osób za pomocą in- i FMCG. Angażuje się także w realizację projektów badaw-
sposób jego zaangażowanie nych kanałów. czych oraz tworzenie strategii EB.
i wkład w rekrutację zostaną
docenione, chętniej angażuje się Twarde liczby to jednak nie wszystko. Istotna jest
w polecanie swoich znajomych także jakość polecanych osób, którą możesz ocenić
do pracy. podczas procesu rekrutacyjnego. Warto ją porów-
nać z poziomem aplikacji z innych źródeł i zoba-
Bonusem może być także publiczne uznanie i podzię- czyć, jak do firmy trafiają najlepsi kandydaci. Innym
kowanie pracownikowi za zaangażowanie się w życie miernikiem jakościowym może być też ocena rocz-
firmy. Formy uhonorowania mogą być różne – wy- na kandydatów rekomendowanych w porównaniu
mienienie z imienia i nazwiska osób polecających przy z pracownikami zrekrutowanymi z innych źródeł.
21