Page 21 - MEB10
P. 21

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

udział w programie, może do tego zmotywować.             przedstawianiu nowego pracownika, list od prezesa        Co zrobić, jeśli statystyki lub jakość kandydatów
Przy przekazywaniu informacji zwrotnej trzeba też        lub menedżera zatrudniającego, podziękowanie na          polecanych są słabe? Pomoże krytyczne spojrze-
pamiętać o  pracowniku, który zaangażował się            forum podczas spotkania wszystkich pracowników.          nie na program, począwszy od jego regulaminu,
w rekrutację – ważne jest, żeby wiedział, jak poto-      Do programu można także wstrzyknąć elementy              poprzez promocję, a  skończywszy na gratyfika-
czyły się losy polecanej przez niego osoby, oczy-        grywalizacji. Przykładowo, za każdą poleconą oso-        cjach. Trzeba być jednak gotowym na to, że nie
wiście z zachowaniem tajemnicy rekrutacji.               bę spełniającą kryteria pracownik otrzymuje punkt,       wszystkie rekomendacje będą trafione. Nie wszy-
                                                         kolejne zaś – za zatrudnienie tej osoby i jej przejście  scy też będą od początku podchodzili z  entuzja-
Nie tylko pieniądze                                      przez okres próbny. Punkty są sumowane na koniec         zmem i ufnością do programu, dlatego ważna jest
Pracownik, który wie, w jaki sposób jego zaanga-         kwartału lub półrocza, a  pracownik, który uzyskał       jego promocja, także poprzez pokazywanie suk-
żowanie i wkład w rekrutację zostaną docenione,          ich najwięcej, otrzymuje nagrodę.                        cesów – osób, które skutecznie poleciły nowych
chętniej angażuje się w  polecanie swoich znajo-                                                                  pracowników. I  cierpliwość w  przekonywaniu do
mych do pracy. Utarło się, że wynagrodzenie za           Powiedz: sprawdzam                                       zaangażowania się w działania rekrutacyjne.
skuteczne polecenie pracownika przekazywane              Czego nie możesz zmierzyć, tym nie możesz za-
jest w  formie pieniężnej – robi tak zdecydowana         rządzać. Dotyczy to także programu referralo-            Aneta Tur
większość firm, bo aż 86%2. Ale nie musi to być          wego. Przygotowując statystyki, zacznij od licz-
regułą. Pracodawca może zaproponować nagrody             by osób, które wzięły udział w projekcie. Już to         Employer Branding Manager, MJCC
rzeczowe (np. voucher na kolację w ekskluzywnej          mówi wiele o tym, czy pracownicy są zadowole-            Employer brandingiem zajmuje się od 2008  r. Pracowała
restauracji czy weekend w  SPA), dodatkowe dni           ni ze swojej pracy i firmy. Kolejne mierniki, które      m.in. w Nestlé i ING Banku Śląskim, gdzie odpowiadała za
urlopowe lub wspólny lunch z  prezesem. Myśląc           możesz śledzić, to liczba poleconych osób oraz           budowanie wizerunku pracodawcy wśród studentów i ab-
o programie, warto zapytać potencjalnych uczest-         procent zatrudnionych z  polecenia w  stosunku           solwentów oraz koordynację programów ambasadorskich.
ników, z jakiej formy gratyfikacji i jej wartości byli-  do wszystkich zatrudnionych osób w  danym                W MJCC jest odpowiedzialna za opracowywanie i koordy-
by najbardziej zadowoleni.                               okresie. Policzalny jest także koszt zatrudnienia        nację kampanii komunikacyjnych skierowanych do różnych
                                                         pracownika w ramach programu poleceń w sto-              grup kandydatów dla firm z  branży finansowej, BPO/SSC
Pracownik, który wie, w jaki                             sunku do kosztu pozyskania osób za pomocą in-            i FMCG. Angażuje się także w realizację projektów badaw-
sposób jego zaangażowanie                                nych kanałów.                                            czych oraz tworzenie strategii EB.
i wkład w rekrutację zostaną
docenione, chętniej angażuje się                         Twarde liczby to jednak nie wszystko. Istotna jest
w polecanie swoich znajomych                             także jakość polecanych osób, którą możesz ocenić
do pracy.                                                podczas procesu rekrutacyjnego. Warto ją porów-
                                                         nać z  poziomem aplikacji z  innych źródeł i  zoba-
Bonusem może być także publiczne uznanie i podzię-       czyć, jak do firmy trafiają najlepsi kandydaci. Innym
kowanie pracownikowi za zaangażowanie się w życie        miernikiem jakościowym może być też ocena rocz-
firmy. Formy uhonorowania mogą być różne – wy-           na kandydatów rekomendowanych w  porównaniu
mienienie z imienia i nazwiska osób polecających przy    z pracownikami zrekrutowanymi z innych źródeł.

                                                                           21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26