Page 15 - MEB12
P. 15
Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…
W Polsce zarządzacie kilkoma znanymi Nie możemy budować wizerunku pracodaw- fot.: arch. AmRest
markami (KFC, Burger King, Pizza Hut, cy w oderwaniu od strategii pozycjonowania
Starbucks). W większości z nich zatrudnia- marki jako takiej.
cie podobne kategorie pracowników. Jak
sobie radzicie z komunikacją tak wielu ma- Masz do czynienia z bardzo zróżnicowanymi
rek na rynku pracy? grupami pracowników i kandydatów: młodzi
KFC i Burger King to restauracje szybkiej ob- i starsi, specjaliści z wyższym wykształce-
sługi, Pizza Hut – restauracje z obsługą kel- niem i kandydaci bez wykształcenia, pra-
nerską, a Starbucks – kawiarnie. Faktycznie cownicy biura i fizyczni. Czy są jakieś uni-
na poziomie teorii możemy powiedzieć, że wersalne zasady pozwalające docierać do
szukamy podobnych kategorii pracowników. nich wszystkich?
Zwłaszcza że to, co łączy wszystkie nasze Każda grupa to inne potrzeby i oczekiwania.
marki, to hasła WJM i „Bring Fun to Life”, Nie dość, że mówimy o odmiennej specyfi-
a także naczelne wartości AmRest. Dlatego ce pracy na poszczególnych stanowiskach,
do wszystkich restauracji i kawiarni poszu- to jeszcze musimy wziąć pod uwagę różnice
kujemy osób, które mają w sobie spore po- pokoleniowe. I tu właśnie jest pies pogrzeba-
kłady pozytywnej energii, łatwo nawiązują ny. Aby dotrzeć do osób, które nas interesu-
kontakty, podzielają nasze wartości, prze- ją, musimy je po prostu… dobrze poznać. Niby
konania i pasję do jedzenia. Jednak każda oczywiste, ale bardzo często o tym zapomina-
marka ma swój wyjątkowy charakter, inaczej my, wrzucamy wszystkich do jednego worka.
komunikuje się z gośćmi, oferuje inne pro- A tymczasem analiza to pierwszy krok do tego,
dukty, a co za tym idzie – każda ma swoją aby zbudować strategię czy plan działań. Aby
specyfikę pracy. wiedzieć, jak dotrzeć do konkretnej grupy do-
celowej, potrzebna jest nam wiedza na temat
Wszystkie nasze marki prowadzą własną jej oczekiwań, motywacji, preferowanych ka-
komunikację marketingową i taka sama za- nałów i narzędzi komunikacji, obecnego po-
sada funkcjonuje w obszarze komunikacji strzegania nas jako pracodawcy itd. Komuni-
wizerunkowej marki pracodawcy. Jest to katy i działania zawsze musimy dostosowywać
dla nas spore wyzwanie, mamy po prostu do poszczególnych grup docelowych. Jedyną
więcej pracy. Jednak zależy nam na spój- uniwersalną zasadą, jaką widzę, jest bycie wia-
ności. W tej chwili przekładamy strategię rygodnym. Kłamstwo ma bardzo krótkie nogi
EB na konkretne działania i bardzo zwra- – prędzej czy później nasze deklaracje, które
camy uwagę na to, aby używać właściwe- nie mają pokrycia w rzeczywistości, zostaną
go dla danej marki sposobu komunikacji. zdemaskowane.
15