Page 20 - MEB13
P. 20
Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…
Różnice międzypokoleniowe
Co zrobić, żeby zintegrować
różnorodny zespół?
Jakie są różnice między pokoleniem powojennym, iksami i igrekami? Czy igreki to faktycznie cwaniaki o zbyt wysokim mniemaniu
o sobie, niecierpliwi hedoniści bez poszanowania dla autorytetów, leniwi i kapryśni? Czy może bardziej niż pokolenie X przedsiębiorczy,
otwarci, tolerancyjni i wykształceni młodzi ludzie pełni apetytu na kolekcjonowanie doświadczeń, zmotywowani wizją zmieniania świa-
ta altruiści? Czy da się zarządzać zespołem różnorodnym pokoleniowo?
Jest jeszcze inna możliwość: igreki to po prostu ciolatków i iksów próbują przyciągnąć i zatrzy- żna usłyszeć „idę do pracy” czy „wracam z roboty”,
kolejne pokolenie, które jest zupełnie inne od mać nowych pracowników z pokolenia Y. Jest co oznacza, że praca odbywa się w określonym
poprzednich, ale tak samo mocno oddziałuje na jeszcze dodatkowa trudność związana z różnicą miejscu i w określonym czasie (na przykład od
wszystkie dziedziny życia społecznego jak po- pokoleń na rynku pracy: klasyfikacja według daty 9:00 do 5:00 lub w systemie zmianowym). Taki
przednie. W końcu konflikt pokoleń jest częścią urodzenia nie do końca jest trafna. Często nie sposób pracy pochodzi z czasów, w których dla
cyklu rozwoju ludzkości. Ci sami ludzie, którzy chodzi o wiek, ale wspólne wartości, zachowa- osiągnięcia celu konieczna była synchroniczność
buntowali się przeciwko całemu systemowi war- nia, styl życia i wybierane trendy, wokół których wykonywania czynności. Do dzisiaj w wielu fir-
tości swoich rodziców w latach 60. i 70. poprzed- gromadzą się ludzie. W miejscu pracy możemy mach panuje przekonanie, że obecność pracow-
niego wieku, teraz obejmują wysokie stanowiska zauważyć cztery różnice, które powodują kon- nika w miejscu pracy w określonych godzinach
w organizacjach i często zakładają, że to ich flikty w różnorodnych pokoleniowo zespołach. jest konieczna dla jego efektywności. Tymczasem
normy wyznaczają standardy dla kolejnych po- dla młodszego pokolenia, które dorastało wraz
koleń. Choć taka perspektywa daje nowe spoj- Różnica 1: Podejście do miejsca i czasu z rozwojem technologii cyfrowych umożliwiają-
rzenie na różnice międzypokoleniowe, w żaden pracy cych komunikację i dających dostęp do informa-
sposób nie rozwiązuje problemu pracodawców, Wystarczy wsłuchać się w język, jakim mówimy cji w dowolnym miejscu i czasie, sztywne zasady
którzy zarządzani przez pokolenie pięćdziesię- o pracy. Wśród poprzednich pokoleń często mo- to anachronizm poprzedniej epoki.
20