Page 51 - MEB13
P. 51

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

Ta druga grupa była oczywiście odpowiednio po-       zdroszczę, bo ludzie naprawdę pozytywnie wy-                                                             fot.: arch. Accenture
segmentowana – tak aby jak najlepiej odzwiercie-     rażają się o  waszej firmie. Muszę podkreślić,
dlić obraz i potrzeby firmy. Dlatego insight, także  że był to badacz zgłębiający wyniki w  Kopen-         Grafiki pojawiły się na rowerach miejskich
w przypadku tej kampanii, wziął się z badań.         hadze, ponieważ celem naszego badania było
                                                     umiejscowienie jednostki w otoczeniu, w którym        mencie, gdy pracownicy odchodzą. Masz potrze-
Badania przeprowadzane były wewnętrznie              się znajduje – skupialiśmy się więc na relacjach      bę odejścia i rozwoju w innym miejscu? Nie ma
czy zdecydowaliście się wyjść również poza           i  emocjach związanych z  obecnością jednostki        problemu. Ale jeśli byłeś dobry i chcesz wrócić
Accenture?                                           w danej organizacji i grupie ludzi. Gdy to usłysza-   – witamy cię z  otwartymi ramionami. Znamy
Badania wewnętrzne to wspomniany storytel-           łem, zaciekawiony umówiłem się z nim na lunch         twoją wartość, twoje dobre i złe strony, dokład-
ling oraz wywiady indywidualne z liderami. Na-       i okazało się, że dostrzegł on powtarzający się,      nie wiemy, z  kim mamy do czynienia, więc za-
tomiast na zewnątrz przeprowadziliśmy dziesięć       intrygujący wątek – na 30 badanych osób kilka         trudnienie ciebie jest dla nas prostsze niż re-
badań fokusowych. Osoby biorące w nich udział        powróciło do firmy. Bardzo mnie to zaciekawiło,       krutowanie osoby z  rynku. Chodziło nam więc
były dobierane według profilu odpowiadają-           ponieważ nigdy wcześniej nie zwróciłem na to          przede wszystkim o pokazanie, że Accenture ma
cego profilowi zatrudnianych u  nas pracowni-        uwagi. Od razu skonsultowałem z naszym dzia-          dystans do siebie, nie boi się przyznać, że jeśli
ków. Mamy potrzeby językowe, więc braliśmy           łem HR, na ile jest to widoczne, realne zjawisko.     pracownicy wracają, to wcześniej musieli odejść.
ludzi o profilach językowych, potrzebujemy osób      Przeanalizowaliśmy sytuacje osób zatrudnionych        Nigdy przedtem nie natknąłem się na kampa-
o  profilu technologicznym, więc tutaj celowali-     w ostatnich latach i okazało się, że faktycznie kil-
śmy w politechniki itd. Planując badania, stara-     kadziesiąt osób wróciło do Accenture. Zobaczyli-
liśmy się stworzyć koło, które składa się z kilku    śmy, że to jest naprawdę odczuwalne.
elementów – z potrzeb ludzi wewnątrz i liderów,
jeśli chodzi o rozwój, z ogólnych potrzeb rynku      Decydując się ostatecznie na kampanię
i  tego, czego oczekuje Accenture od idealnego       opartą na tym insighcie chcieliście zatem do-
pracownika.                                          trzeć do byłych pracowników i  skłonić ich
                                                     do powrotu, pokazać potencjalnym kandy-
Pomysł na kampanię narodził się więc po              datom, że Accenture to tak ciekawa firma,
analizie wyników badań czy może pojawił się          że ludzie do was wracają. A  może zależało
już w trakcie ich trwania?                           wam, by pokazać obecnym pracownikom, że
Same badania trwały dwa miesiące, natomiast          nie warto odchodzić?
dochodzi jeszcze czas na ich kompletne przy-         Chodziło nam o  pokazanie czegoś takiego:
gotowanie. W trakcie badań regularnie dopyty-        „Chcesz odejść? Odchodzisz. Chcesz wrócić?
wałem badaczy, jakie ciekawe wnioski mają na         Wracasz”. Chcieliśmy zwrócić uwagę wszyst-
danym etapie pracy. Pewnego dnia jedna z osób        kich zainteresowanych na to, że drzwi są otwar-
zajmujących się badaniami storytellingowymi za       te w jedną i w drugą stronę. Nikogo nie musimy
granicą odpowiedziała: wiesz co, ja to wam za-       trzymać w pracy na siłę, nie obrażamy się w mo-

                                                     51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56