Page 18 - Magazyn Employer Branding nr 3
P. 18
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
» spotkanie osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za EB w da- Druga sprawa to sam proces rekrutacji. W frmach rekrutu- działań EB agencji reklamowych oraz lokalnych frm ze Śląska
nych organizacjach, podczas którego zapomnimy, że walczy- jących na mniejszą skalę istotne jest indywidualne podejście. (choćby kampania „Robota w Gryfnie”).
my o te same talenty, i wspólnie przyjmiemy strategię – bez Decydując się na wprowadzenie testów, chcieliśmy, aby były
rozdawnictwa na standach oraz interaktywnych gier i zabaw one częścią etapu, na którym kandydaci będą mieli także Co byś zrobiła, gdybyś miała nieograniczony budżet na
z możliwością napicia się bubble tea czy zjedzenia świeżego możliwość spotkania się z naszym pracownikiem. Natomiast działania EB?
hamburgera. Ile wówczas zostałoby obecnej frekwencji, w frmach rekrutujących masowo testy są najczęściej etapem Uniwersytet BCG! Uważam, że wiedza i ekspertyzy, jakie
którą te wydarzenia generują na standach? Ilu kandyda- selekcji samym w sobie, sitem, które pozwala wybrać sil- posiada nasza organizacja, to niewyczerpane źródło. Dla
tów realnie przyszłoby porozmawiać z pracodawcami? Na niejszych, np. analitycznie, kandydatów i tylko im poświęcić BCG największym ograniczeniem okazują się zasoby ludz-
te pytania nie poznamy odpowiedzi, póki nie spróbujemy. czas na dalsze rozmowy. kie, których mamy relatywnie niewiele. Zrobienie czegoś
Z drugiej strony, ciekawe, czy ktoś z pracodawców by się Po procesie rekrutacji następuje kolejny etap – konwersja, wartościowego nierzadko nie wymaga budżetów, ale czasu
wyłamał . czyli zachęcenie kandydata do przyjęcia naszej oferty. Z do- pracowników.
świadczenia wiem, że ten proces bardzo często w ogóle
Mówiłaś, że dokonujecie selekcji wydarzeń, w które się nie jest składową budowania marki pracodawcy. W BCG Jakie widzisz różnice w promocji BCG w Polsce i w in-
angażujecie. Jakie widzisz różnice w podejściu do EB frm, złożenie oferty to dopiero połowa drogi do zatrudnienia nych krajach? Widzieliśmy, że np. w Danii bierzecie udział
które prowadzą dość masowe rekrutacje, i frm takich jak kandydata. Z reguły osoby, które znajdują się w naszym w targach razem z innymi frmami.
BCG, rekrutujących na znacznie mniejszą skalę? procesie rekrutacji, mają na stole alternatywne i równie Każdy rynek rządzi się swoimi prawami. Mnogość tego typu
Czasami mam wrażenie, że to, co dzieje się na rynku EB, ciekawe propozycje. Dużo wysiłku wkładamy w to, aby wydarzeń w Polsce skutkuje sporym rozproszeniem grupy
sprowadza się do strategii: „Jak najwięcej. Jak najszerzej. właśnie nasza została ostatecznie przyjęta. docelowej. Poza tym u nas, wedle jednego z memów, targi
Wrzućmy nasz logotyp, gdzie się tylko da”. I trochę mnie to A to tylko niektóre z różnic. odbierane są w następujący sposób: „Dużo mi dały: 10
przeraża. Czy rzeczywiście logo na kolejnym plakacie da aż długopisów, 3 zeszyty, kubek i 20 krówek”. Z przykrością
tak duży zwrot? Chyba nie do końca o to chodzi… Skąd czerpiesz inspirację? muszę stwierdzić, że na targi pracy w przeważającej więk-
Różnice widzę na każdym kroku, począwszy od tego, co Jak wszystko, również rynek najlepiej poznaje się w praktyce. szości przychodzą kolekcjonerzy gadżetów. Jeśli z tego nie
zazwyczaj jest podstawą zaraz obok EVP, a więc celów, Dlatego śledzę fanpage frm i ich działania na uczelniach. wyrośniemy, będzie nam daleko do Danii.
skali rekrutacji i budżetu. Nie zaskoczę pewnie nikogo, wymieniając także takie źródła I jeśli pomyśleć o dojrzałości trochę szerzej – ludzi, kandy-
W BCG rekrutuje się kilka–kilkanaście osób rocznie, w nie- wiedzy, jak dedykowane strony i blogi. datów, rynku, biznesu – jest ona chyba źródłem większości
których frmach, np. tych z tzw. Wielkiej Czwórki, nawet Uważnie (i z pewnym sentymentem) przyglądam się dzia- różnic. BCG globalnie prowadzi np. kampanie EB i przy-
dwieście. Ta różnica proporcjonalnie rzutuje na selektywność łaniom PZU w obszarze employer brandingu i jestem pod gotowuje komunikację pod kątem promocji w środowisku
podejścia do wydarzeń na uczelniach, ale z drugiej strony ogromnym wrażeniem tego, jak ta frma zmienia wizerunek LGBT. Na to u nas musimy chyba jeszcze sporo poczekać.
nie jest już tak oczywista, jeśli chodzi np. o budżety. Nie- i z jakim dystansem podchodzi do swojej marki. W mojej
stety, zdarza się, że frmy prowadzące masowe działania ocenie hitem są także pączki Luxoftu. Jestem wielką fanką Rozmawiała Anna Mikulska
mają relatywnie skromne zasoby fnansowe w stosunku do
skali. Wymaga to szukania dużych oszczędności i środków
zastępczych. Czasem skutkuje to tym, że EB-owiec, posta-
wiony przed koniecznością zamówienia 5000 długopisów
z logo frmy na wydarzenia studenckie, będzie musiał wybrać
pomiędzy uprzedzeniem ludzi o tym, żeby przynieśli własny
piórnik (co, jak sobie wyobrażasz, jest kiepskim komunika- Magdalena Kossakowska-Mazur
cyjnie rozwiązaniem), a zamówieniem gadżetów z niższej absolwentka SGH na kierunkach zarządzanie i marketing oraz fnanse i bankowość,
półki… A te nierzadko np. strzelają skuwkami czy wypisują a obecnie doktorantka tej samej uczelni w Kolegium Gospodarki Światowej.
się po kilku dniach. Umieszczanie logo na takim długopisie Doświadczenie zawodowe w obszarze HR (employer branding, szkolenia oraz
też okazuje się nienajlepszym pomysłem. Niby zwykły dłu- rekrutacja) zdobywała m.in. w PricewaterhouseCoopers (obecnie PwC) oraz
gopis, taka prozaiczna sprawa, a to tylko początek decyzji w Grupie PZU. Obecnie pracuje w frmie The Boston Consulting Group, gdzie pełni
wizerunkowych i budżetowych. funkcję koordynatora rekrutacji.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 18
» spotkanie osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za EB w da- Druga sprawa to sam proces rekrutacji. W frmach rekrutu- działań EB agencji reklamowych oraz lokalnych frm ze Śląska
nych organizacjach, podczas którego zapomnimy, że walczy- jących na mniejszą skalę istotne jest indywidualne podejście. (choćby kampania „Robota w Gryfnie”).
my o te same talenty, i wspólnie przyjmiemy strategię – bez Decydując się na wprowadzenie testów, chcieliśmy, aby były
rozdawnictwa na standach oraz interaktywnych gier i zabaw one częścią etapu, na którym kandydaci będą mieli także Co byś zrobiła, gdybyś miała nieograniczony budżet na
z możliwością napicia się bubble tea czy zjedzenia świeżego możliwość spotkania się z naszym pracownikiem. Natomiast działania EB?
hamburgera. Ile wówczas zostałoby obecnej frekwencji, w frmach rekrutujących masowo testy są najczęściej etapem Uniwersytet BCG! Uważam, że wiedza i ekspertyzy, jakie
którą te wydarzenia generują na standach? Ilu kandyda- selekcji samym w sobie, sitem, które pozwala wybrać sil- posiada nasza organizacja, to niewyczerpane źródło. Dla
tów realnie przyszłoby porozmawiać z pracodawcami? Na niejszych, np. analitycznie, kandydatów i tylko im poświęcić BCG największym ograniczeniem okazują się zasoby ludz-
te pytania nie poznamy odpowiedzi, póki nie spróbujemy. czas na dalsze rozmowy. kie, których mamy relatywnie niewiele. Zrobienie czegoś
Z drugiej strony, ciekawe, czy ktoś z pracodawców by się Po procesie rekrutacji następuje kolejny etap – konwersja, wartościowego nierzadko nie wymaga budżetów, ale czasu
wyłamał . czyli zachęcenie kandydata do przyjęcia naszej oferty. Z do- pracowników.
świadczenia wiem, że ten proces bardzo często w ogóle
Mówiłaś, że dokonujecie selekcji wydarzeń, w które się nie jest składową budowania marki pracodawcy. W BCG Jakie widzisz różnice w promocji BCG w Polsce i w in-
angażujecie. Jakie widzisz różnice w podejściu do EB frm, złożenie oferty to dopiero połowa drogi do zatrudnienia nych krajach? Widzieliśmy, że np. w Danii bierzecie udział
które prowadzą dość masowe rekrutacje, i frm takich jak kandydata. Z reguły osoby, które znajdują się w naszym w targach razem z innymi frmami.
BCG, rekrutujących na znacznie mniejszą skalę? procesie rekrutacji, mają na stole alternatywne i równie Każdy rynek rządzi się swoimi prawami. Mnogość tego typu
Czasami mam wrażenie, że to, co dzieje się na rynku EB, ciekawe propozycje. Dużo wysiłku wkładamy w to, aby wydarzeń w Polsce skutkuje sporym rozproszeniem grupy
sprowadza się do strategii: „Jak najwięcej. Jak najszerzej. właśnie nasza została ostatecznie przyjęta. docelowej. Poza tym u nas, wedle jednego z memów, targi
Wrzućmy nasz logotyp, gdzie się tylko da”. I trochę mnie to A to tylko niektóre z różnic. odbierane są w następujący sposób: „Dużo mi dały: 10
przeraża. Czy rzeczywiście logo na kolejnym plakacie da aż długopisów, 3 zeszyty, kubek i 20 krówek”. Z przykrością
tak duży zwrot? Chyba nie do końca o to chodzi… Skąd czerpiesz inspirację? muszę stwierdzić, że na targi pracy w przeważającej więk-
Różnice widzę na każdym kroku, począwszy od tego, co Jak wszystko, również rynek najlepiej poznaje się w praktyce. szości przychodzą kolekcjonerzy gadżetów. Jeśli z tego nie
zazwyczaj jest podstawą zaraz obok EVP, a więc celów, Dlatego śledzę fanpage frm i ich działania na uczelniach. wyrośniemy, będzie nam daleko do Danii.
skali rekrutacji i budżetu. Nie zaskoczę pewnie nikogo, wymieniając także takie źródła I jeśli pomyśleć o dojrzałości trochę szerzej – ludzi, kandy-
W BCG rekrutuje się kilka–kilkanaście osób rocznie, w nie- wiedzy, jak dedykowane strony i blogi. datów, rynku, biznesu – jest ona chyba źródłem większości
których frmach, np. tych z tzw. Wielkiej Czwórki, nawet Uważnie (i z pewnym sentymentem) przyglądam się dzia- różnic. BCG globalnie prowadzi np. kampanie EB i przy-
dwieście. Ta różnica proporcjonalnie rzutuje na selektywność łaniom PZU w obszarze employer brandingu i jestem pod gotowuje komunikację pod kątem promocji w środowisku
podejścia do wydarzeń na uczelniach, ale z drugiej strony ogromnym wrażeniem tego, jak ta frma zmienia wizerunek LGBT. Na to u nas musimy chyba jeszcze sporo poczekać.
nie jest już tak oczywista, jeśli chodzi np. o budżety. Nie- i z jakim dystansem podchodzi do swojej marki. W mojej
stety, zdarza się, że frmy prowadzące masowe działania ocenie hitem są także pączki Luxoftu. Jestem wielką fanką Rozmawiała Anna Mikulska
mają relatywnie skromne zasoby fnansowe w stosunku do
skali. Wymaga to szukania dużych oszczędności i środków
zastępczych. Czasem skutkuje to tym, że EB-owiec, posta-
wiony przed koniecznością zamówienia 5000 długopisów
z logo frmy na wydarzenia studenckie, będzie musiał wybrać
pomiędzy uprzedzeniem ludzi o tym, żeby przynieśli własny
piórnik (co, jak sobie wyobrażasz, jest kiepskim komunika- Magdalena Kossakowska-Mazur
cyjnie rozwiązaniem), a zamówieniem gadżetów z niższej absolwentka SGH na kierunkach zarządzanie i marketing oraz fnanse i bankowość,
półki… A te nierzadko np. strzelają skuwkami czy wypisują a obecnie doktorantka tej samej uczelni w Kolegium Gospodarki Światowej.
się po kilku dniach. Umieszczanie logo na takim długopisie Doświadczenie zawodowe w obszarze HR (employer branding, szkolenia oraz
też okazuje się nienajlepszym pomysłem. Niby zwykły dłu- rekrutacja) zdobywała m.in. w PricewaterhouseCoopers (obecnie PwC) oraz
gopis, taka prozaiczna sprawa, a to tylko początek decyzji w Grupie PZU. Obecnie pracuje w frmie The Boston Consulting Group, gdzie pełni
wizerunkowych i budżetowych. funkcję koordynatora rekrutacji.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 18