Page 21 - Magazyn Employer Branding nr 3
P. 21
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
» się o nas dowie”. Nic bardziej mylnego. Rzeczywiście, gdy cza, że już są gotowe do pokazania na zewnątrz. Często się sowych działań. Zanim zaczniesz realizować kampanię, za-
prowadzimy kampanię wizerunkową, bardzo często zależy zdarza, że materiały przechodzą wieloetapowy proces we- stanów się więc, jak policzysz zwrot z inwestycji. Możesz to
nam na zasięgu (czyli im więcej osób ją widzi, tym lepiej). wnętrznych akceptacji, które trwają w nieskończoność. A to, zrobić w odniesieniu do całości projektu albo poszczególnych
Gdy jednak mówimy o kampaniach rekrutacyjnych (czyli ta- że uda ci się z tym (szybciej lub wolniej) uporać, to czasami działań i wykorzystanych narzędzi. Jeśli nie masz pomysłu,
kich, które mają się zakończyć zatrudnieniem kandydatów), początek problemów. Czy pamiętasz targi pracy, na których co może przekonać twojego szefa, koniecznie zajrzyj do
ważniejsze jest precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, materiały wszystkich frm były idealne? Na targi jeżdżę od poprzedniego wydania naszego Magazynu. Zapytaliśmy
aniżeli próba informowania o naszej rekrutacji połowy kraju. 10 lat i takich nie pamiętam. Literówki, źle przycięte spady, w nim prezesów frm o argumenty, które ich skłaniają do
Oczywiście w obu przypadkach czasem pojawiają się wy- wykorzystanie zdjęć zbyt niskiej jakości – jednym słowem: inwestycji w EB. Jeżeli jesteś na początku EB-owej drogi,
jątki. Wizerunek możemy chcieć budować tylko w wąskiej „życie”. Wiele takich wpadek to efekt niedoszacowania czasu nie porywaj się z motyką na słońce. Efekty działań mierz
grupie docelowej, a wtedy, ze względu na efektywność, potrzebnego na przygotowanie materiałów i zostawianie prostymi miarami – liczbą aplikacji i jakością kandydatów
nie ma sensu np. kampania telewizyjna. Z drugiej strony, wszystkiego na ostatnią chwilę. z poszczególnych kanałów albo zmianami opinii studentów
rekrutacja może również być masowa – w takim przypadku na temat twojej frmy, widocznymi choćby w badaniach
ograniczanie komunikacji tak, by trafać w 100% w target, Dostępność zasobów towarzyszących rankingom pracodawców.
może być bardzo ryzykowne. 5 Jak mówi przysłowie, dobrymi chęciami piekło jest Powodzenia!
wybrukowane. Wiem, że to przykre, ale pamiętaj, że twój
Dostępność i wybór kanałów komunikacji budżet nie jest nieograniczony i nie możesz być w dwóch
3 Znając preferencje grupy docelowej i wiedząc, jak sze- miejscach naraz, a twoja (i członków twojego zespołu) doba Krótka ściąga:
rokie działania chcemy prowadzić, możemy przejść do kolej- ma tylko 24 godziny. Jeszcze 7–8 lat temu, planując kalen-
nego kroku, czyli stworzenia bazy i sprawdzenia dostępności darz marcowych wyjazdów, nie trzeba się było przejmować DOs
narzędzi i kanałów. Tworząc bazę, nie skreślaj od razu żadnej kolidującymi terminami, bo takie sytuacje były sporadyczne.
możliwości (na to przyjdzie czas później). Stwórz rzetelną Dziś trzy imprezy targowe jednego dnia nie robią już na
listę uwzględniającą nie tylko cenę danego działania, ale nas żadnego wrażenia. A gdzie miejsce na dni otwarte, ► Poznaj swoich kandydatów.
także informacje dotyczące dotarcia do grupy docelowej. szkolenia, warsztaty, stoiska promocyjne? Podobnie jest ► Stwórz listę dostępnych narzędzi.
Pamiętaj, że nie wszystko złoto, co się świeci. Np. wśród z różnorodnością dostępnych narzędzi i kanałów. Możesz ► Podejmuj racjonalne decyzje.
► Zastanów się nad sposobem pomiaru.
0,5 mln użytkowników odwiedzających targi pracy online wydać dowolną sumę pieniędzy, pytanie jednak, czy warto?
może w ogóle nie być twoich kandydatów (naprawdę!). Tak EB to nie wyścig, kto zrobi więcej i bardziej efektownie!
samo jest z ceną. Narzędzie, które w pierwszej chwili wydaje Możesz przecież próbować przekupywać studentów, aby
się droższe, może okazać się dużo bardziej efektywne niż podeszli do twojego stoiska… Gdy najdzie cię taka pokusa,
pozornie tańsze alternatywy. Efektywność powinna być zastanów się, czy o to ci chodzi i czy chcesz w konsekwencji DON’Ts
kluczem do wyboru konkretnych rozwiązań. Nie masz pew- takich kandydatów w swojej organizacji.
ności, czy dane narzędzie jest skuteczne? Pytaj dostawcę ► Nie zostawiaj przygotowań na ostatnią chwilę.
o statystyki. Mają je wszyscy – organizatorzy targów pracy, ROI, czyli jak zmierzyć to, co zrobiliśmy ► Nie rzucaj się z motyką na słońce.
administratorzy portali, wydawcy mediów drukowanych. 6 Last but not least. To, czy będziesz mieć do dyspozycji ► Nie kupuj oczami.
Tylko na tej podstawie możesz podjąć racjonalną decyzję, pieniądze na kolejne akcje (a jeśli tak, to ile), zależy w dużym ► Nie myl efektywności z efektownością działań.
bo to, że sprzedawca jest miły, nie oznacza niestety, że stopniu od tego, w jaki sposób rozliczysz się z dotychcza-
pomoże ci zrealizować twoje cele .
Przygotowanie materiałów
4 Dla wielu EB-owców projektowanie materiałów to naj- Adrian Juchimiuk
przyjemniejszy moment całej kampanii. Wiem jednak z do- – Employer Branding Director & Partner, MJCC. Z employer brandingiem związany od 10 lat. Karierę rozpoczynał
świadczenia, że ta (wydawałoby się najfajniejsza i według w PricewaterhouseCoopers, gdzie m.in. koordynował konkurs „Grasz o staż”. Współzałożyciel MJCC – pierwszej
wielu najłatwiejsza) część przygotowania projektu może polskiej agencji specjalizującej się w employer brandingu. Konsultant ds. budowania wizerunku pracodawcy,
zniweczyć nawet najlepiej zaplanowane kampanie. Myśląc a także doświadczony project manager kampanii wizerunkowych i rekrutacyjnych w takich branżach, jak
o materiałach, weź pod uwagę, że stworzenie ich nie ozna- BPO/SSC, fnanse czy FMCG.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 21
» się o nas dowie”. Nic bardziej mylnego. Rzeczywiście, gdy cza, że już są gotowe do pokazania na zewnątrz. Często się sowych działań. Zanim zaczniesz realizować kampanię, za-
prowadzimy kampanię wizerunkową, bardzo często zależy zdarza, że materiały przechodzą wieloetapowy proces we- stanów się więc, jak policzysz zwrot z inwestycji. Możesz to
nam na zasięgu (czyli im więcej osób ją widzi, tym lepiej). wnętrznych akceptacji, które trwają w nieskończoność. A to, zrobić w odniesieniu do całości projektu albo poszczególnych
Gdy jednak mówimy o kampaniach rekrutacyjnych (czyli ta- że uda ci się z tym (szybciej lub wolniej) uporać, to czasami działań i wykorzystanych narzędzi. Jeśli nie masz pomysłu,
kich, które mają się zakończyć zatrudnieniem kandydatów), początek problemów. Czy pamiętasz targi pracy, na których co może przekonać twojego szefa, koniecznie zajrzyj do
ważniejsze jest precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, materiały wszystkich frm były idealne? Na targi jeżdżę od poprzedniego wydania naszego Magazynu. Zapytaliśmy
aniżeli próba informowania o naszej rekrutacji połowy kraju. 10 lat i takich nie pamiętam. Literówki, źle przycięte spady, w nim prezesów frm o argumenty, które ich skłaniają do
Oczywiście w obu przypadkach czasem pojawiają się wy- wykorzystanie zdjęć zbyt niskiej jakości – jednym słowem: inwestycji w EB. Jeżeli jesteś na początku EB-owej drogi,
jątki. Wizerunek możemy chcieć budować tylko w wąskiej „życie”. Wiele takich wpadek to efekt niedoszacowania czasu nie porywaj się z motyką na słońce. Efekty działań mierz
grupie docelowej, a wtedy, ze względu na efektywność, potrzebnego na przygotowanie materiałów i zostawianie prostymi miarami – liczbą aplikacji i jakością kandydatów
nie ma sensu np. kampania telewizyjna. Z drugiej strony, wszystkiego na ostatnią chwilę. z poszczególnych kanałów albo zmianami opinii studentów
rekrutacja może również być masowa – w takim przypadku na temat twojej frmy, widocznymi choćby w badaniach
ograniczanie komunikacji tak, by trafać w 100% w target, Dostępność zasobów towarzyszących rankingom pracodawców.
może być bardzo ryzykowne. 5 Jak mówi przysłowie, dobrymi chęciami piekło jest Powodzenia!
wybrukowane. Wiem, że to przykre, ale pamiętaj, że twój
Dostępność i wybór kanałów komunikacji budżet nie jest nieograniczony i nie możesz być w dwóch
3 Znając preferencje grupy docelowej i wiedząc, jak sze- miejscach naraz, a twoja (i członków twojego zespołu) doba Krótka ściąga:
rokie działania chcemy prowadzić, możemy przejść do kolej- ma tylko 24 godziny. Jeszcze 7–8 lat temu, planując kalen-
nego kroku, czyli stworzenia bazy i sprawdzenia dostępności darz marcowych wyjazdów, nie trzeba się było przejmować DOs
narzędzi i kanałów. Tworząc bazę, nie skreślaj od razu żadnej kolidującymi terminami, bo takie sytuacje były sporadyczne.
możliwości (na to przyjdzie czas później). Stwórz rzetelną Dziś trzy imprezy targowe jednego dnia nie robią już na
listę uwzględniającą nie tylko cenę danego działania, ale nas żadnego wrażenia. A gdzie miejsce na dni otwarte, ► Poznaj swoich kandydatów.
także informacje dotyczące dotarcia do grupy docelowej. szkolenia, warsztaty, stoiska promocyjne? Podobnie jest ► Stwórz listę dostępnych narzędzi.
Pamiętaj, że nie wszystko złoto, co się świeci. Np. wśród z różnorodnością dostępnych narzędzi i kanałów. Możesz ► Podejmuj racjonalne decyzje.
► Zastanów się nad sposobem pomiaru.
0,5 mln użytkowników odwiedzających targi pracy online wydać dowolną sumę pieniędzy, pytanie jednak, czy warto?
może w ogóle nie być twoich kandydatów (naprawdę!). Tak EB to nie wyścig, kto zrobi więcej i bardziej efektownie!
samo jest z ceną. Narzędzie, które w pierwszej chwili wydaje Możesz przecież próbować przekupywać studentów, aby
się droższe, może okazać się dużo bardziej efektywne niż podeszli do twojego stoiska… Gdy najdzie cię taka pokusa,
pozornie tańsze alternatywy. Efektywność powinna być zastanów się, czy o to ci chodzi i czy chcesz w konsekwencji DON’Ts
kluczem do wyboru konkretnych rozwiązań. Nie masz pew- takich kandydatów w swojej organizacji.
ności, czy dane narzędzie jest skuteczne? Pytaj dostawcę ► Nie zostawiaj przygotowań na ostatnią chwilę.
o statystyki. Mają je wszyscy – organizatorzy targów pracy, ROI, czyli jak zmierzyć to, co zrobiliśmy ► Nie rzucaj się z motyką na słońce.
administratorzy portali, wydawcy mediów drukowanych. 6 Last but not least. To, czy będziesz mieć do dyspozycji ► Nie kupuj oczami.
Tylko na tej podstawie możesz podjąć racjonalną decyzję, pieniądze na kolejne akcje (a jeśli tak, to ile), zależy w dużym ► Nie myl efektywności z efektownością działań.
bo to, że sprzedawca jest miły, nie oznacza niestety, że stopniu od tego, w jaki sposób rozliczysz się z dotychcza-
pomoże ci zrealizować twoje cele .
Przygotowanie materiałów
4 Dla wielu EB-owców projektowanie materiałów to naj- Adrian Juchimiuk
przyjemniejszy moment całej kampanii. Wiem jednak z do- – Employer Branding Director & Partner, MJCC. Z employer brandingiem związany od 10 lat. Karierę rozpoczynał
świadczenia, że ta (wydawałoby się najfajniejsza i według w PricewaterhouseCoopers, gdzie m.in. koordynował konkurs „Grasz o staż”. Współzałożyciel MJCC – pierwszej
wielu najłatwiejsza) część przygotowania projektu może polskiej agencji specjalizującej się w employer brandingu. Konsultant ds. budowania wizerunku pracodawcy,
zniweczyć nawet najlepiej zaplanowane kampanie. Myśląc a także doświadczony project manager kampanii wizerunkowych i rekrutacyjnych w takich branżach, jak
o materiałach, weź pod uwagę, że stworzenie ich nie ozna- BPO/SSC, fnanse czy FMCG.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 21