Page 25 - Magazyn Employer Branding nr 3
P. 25
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
» O frmowej kulturze, która zbudowała damy o naszych wartościach, mówimy, dlaczego akurat te są zespół i nikt nie jest „zbyt dobry”, żeby wykonywać daną
doskonale prosperujący biznes, dla nas ważne, pokazujemy na przykładach, jak wcielamy je pracę. To jest świetne.
w życie każdego dnia. I dzięki temu przechodzimy z punktu,
rozmawiamy z Kelly Wolske, w którym pracownicy smakują naszą kulturę, do punktu, Podobno menedżerowie muszą spędzać z pracownikami
trenerem w Zappos. w którym biorą odpowiedzialność za jej rozwój. 15% czasu na działaniach niezwiązanych z codzienną
pracą. Na czym to polega?
Dlaczego kultura organizacyjna jest tak ważna dla Zappos? Mam w swoim zespole cztery osoby i raz w miesiącu
Jak dołączyłaś do Zappos? Czy pomaga Wam ona osiągać cele biznesowe? chodzę z każdą z nich na lunch. Rozmawiamy nie tylko
W Zappos najpierw zaczął pracować mój mąż i przekony- Im bardziej wyrazista jest twoja kultura, tym szczęśliwsi o pracy, po prostu lepiej się poznajemy i tworzymy bardziej
wał mnie, żebym aplikowała. Podzieliłam się z nim moimi i bardziej produktywni są twoi pracownicy, dłużej też zostają zgraną drużynę. Kiedy uda się zbudować prawdziwe relacje,
obawami, że nie jestem wystarczająco cool, żeby pracować w organizacji, a to przekłada się na realne zyski. łatwiej jest przeprowadzić trudną rozmowę lub dać nieko-
w Zappos. A mąż powiedział: „Nie martw się, nie musisz niecznie przyjemną informację zwrotną. Zostanie ona lepiej
być cool”. Kto może pracować w Zappos? przyjęta, niż gdyby udzielał jej ktoś, z kim rozmawiamy tylko
Szukamy ludzi, którzy pasjonują się obsługą klienta, potrafą w problematycznych sytuacjach.
Miałaś więc styczność z kulturą Zappos wcześniej. Jakie rozwiązywać problemy, są skłonni do podejmowania ryzyka
były Twoje odczucia, kiedy już stałaś się jej częścią? i szukają nowych szans, ale mają przy tym trochę pokory. Brzmi bardzo normalnie. A ja widziałam flmiki z tańczą-
Nie miałam wątpliwości, że wartości Zappos są wspania- Jednak najważniejsza kwestia to zgodność z naszymi dziesię- cymi w biurze pracownikami w kolorowych przebraniach…
łe, ale zajęło mi sześć tygodni, zanim uwierzyłam, że są cioma wartościami. One są istotniejsze niż cokolwiek innego. Czasem organizujemy tematyczne parady – wtedy zespół
naprawdę praktykowane. Wcześniej pracowałam w frmie, Przyjmujemy grupę ludzi o bardzo różnych doświadczeniach. chodzi po całym biurze i robi dużo hałasu. Parady mogą
która uważała, że ma podobne podejście, ale okazało się być spontaniczne lub związane z konkretnymi świętami.
ono tylko deklaratywne, więc i tym razem byłam przezorna. Co takiego znalazłaś w tej frmie, że zdecydowałaś się Jutro mamy Halloween (rozmowę przeprowadziliśmy pod
Pamiętam, jak pewnego dnia wróciłam do domu po szkole- zostać w niej i pracujesz już ponad pięć lat? koniec października – przyp. red.) – ja i mój mąż przebieramy
niach i powiedziałam mężowi: „Podoba mi się w tej pracy Dla mnie kluczowe są wzajemny szacunek i poczucie pro- się za siebie nawzajem, a mój zespół startuje w konkursie
i tylko czekam, aż ten miesiąc miodowy się skończy”. Na to wadzenia rodzinnego biznesu. Nigdy wcześniej nie doświad- na najlepiej udekorowaną dynię. Bawimy się też z okazji
John odpowiedział: „Pracuję tam już rok i nic się nie zmieniło. czyłam tego w tak dużej frmie. Tworzymy bardzo zgrany dnia św. Patryka i bierzemy udział w naszych wewnętrznych
W Zappos traktuje się pracowników tak samo dobrze jak
klientów”. I wtedy pomyślałam, że muszę się wyluzować, Nie miałam
bo obawy nie pozwalają mi cieszyć się pracą. Zrozumia- wątpliwości,
łam, że w tej frmie naprawdę mogę być sobą, i poczułam
ogromną ulgę. że wartości Zappos
są wspaniałe, ale
Czy ktoś oprócz męża pomógł Ci poczuć się w frmie zajęło mi sześć
komfortowo?
Proces onboardingu trwa cztery tygodnie. Połowę czasu tygodni, zanim
zajmują szkolenia z obsługi klienta – przechodzi przez nie uwierzyłam,
każdy, bez względu na to, czy będzie pracował w call cen- że są naprawdę
ter, czy obejmie stanowisko dewelopera lub księgowego.
A to dlatego, że wierzymy, iż każdy współpracuje z jakimś praktykowane.
klientem – zewnętrznym lub wewnętrznym – i chcemy mieć Zrozumiałam, że
pewność, że dostarczy mu WOW Experience, które wynika
z naszych wartości. Uczymy tego w kontekście pomagania w tej frmie mogę
klientom przez telefon, więc każdy przy okazji dowiaduje być sobą, i poczułam
się, jak korzystać z naszego systemu. Druga połowa szkoleń ogromną ulgę. źródło
wprowadza ludzi w kulturę organizacyjną Zappos. Opowia- » »
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 25
» O frmowej kulturze, która zbudowała damy o naszych wartościach, mówimy, dlaczego akurat te są zespół i nikt nie jest „zbyt dobry”, żeby wykonywać daną
doskonale prosperujący biznes, dla nas ważne, pokazujemy na przykładach, jak wcielamy je pracę. To jest świetne.
w życie każdego dnia. I dzięki temu przechodzimy z punktu,
rozmawiamy z Kelly Wolske, w którym pracownicy smakują naszą kulturę, do punktu, Podobno menedżerowie muszą spędzać z pracownikami
trenerem w Zappos. w którym biorą odpowiedzialność za jej rozwój. 15% czasu na działaniach niezwiązanych z codzienną
pracą. Na czym to polega?
Dlaczego kultura organizacyjna jest tak ważna dla Zappos? Mam w swoim zespole cztery osoby i raz w miesiącu
Jak dołączyłaś do Zappos? Czy pomaga Wam ona osiągać cele biznesowe? chodzę z każdą z nich na lunch. Rozmawiamy nie tylko
W Zappos najpierw zaczął pracować mój mąż i przekony- Im bardziej wyrazista jest twoja kultura, tym szczęśliwsi o pracy, po prostu lepiej się poznajemy i tworzymy bardziej
wał mnie, żebym aplikowała. Podzieliłam się z nim moimi i bardziej produktywni są twoi pracownicy, dłużej też zostają zgraną drużynę. Kiedy uda się zbudować prawdziwe relacje,
obawami, że nie jestem wystarczająco cool, żeby pracować w organizacji, a to przekłada się na realne zyski. łatwiej jest przeprowadzić trudną rozmowę lub dać nieko-
w Zappos. A mąż powiedział: „Nie martw się, nie musisz niecznie przyjemną informację zwrotną. Zostanie ona lepiej
być cool”. Kto może pracować w Zappos? przyjęta, niż gdyby udzielał jej ktoś, z kim rozmawiamy tylko
Szukamy ludzi, którzy pasjonują się obsługą klienta, potrafą w problematycznych sytuacjach.
Miałaś więc styczność z kulturą Zappos wcześniej. Jakie rozwiązywać problemy, są skłonni do podejmowania ryzyka
były Twoje odczucia, kiedy już stałaś się jej częścią? i szukają nowych szans, ale mają przy tym trochę pokory. Brzmi bardzo normalnie. A ja widziałam flmiki z tańczą-
Nie miałam wątpliwości, że wartości Zappos są wspania- Jednak najważniejsza kwestia to zgodność z naszymi dziesię- cymi w biurze pracownikami w kolorowych przebraniach…
łe, ale zajęło mi sześć tygodni, zanim uwierzyłam, że są cioma wartościami. One są istotniejsze niż cokolwiek innego. Czasem organizujemy tematyczne parady – wtedy zespół
naprawdę praktykowane. Wcześniej pracowałam w frmie, Przyjmujemy grupę ludzi o bardzo różnych doświadczeniach. chodzi po całym biurze i robi dużo hałasu. Parady mogą
która uważała, że ma podobne podejście, ale okazało się być spontaniczne lub związane z konkretnymi świętami.
ono tylko deklaratywne, więc i tym razem byłam przezorna. Co takiego znalazłaś w tej frmie, że zdecydowałaś się Jutro mamy Halloween (rozmowę przeprowadziliśmy pod
Pamiętam, jak pewnego dnia wróciłam do domu po szkole- zostać w niej i pracujesz już ponad pięć lat? koniec października – przyp. red.) – ja i mój mąż przebieramy
niach i powiedziałam mężowi: „Podoba mi się w tej pracy Dla mnie kluczowe są wzajemny szacunek i poczucie pro- się za siebie nawzajem, a mój zespół startuje w konkursie
i tylko czekam, aż ten miesiąc miodowy się skończy”. Na to wadzenia rodzinnego biznesu. Nigdy wcześniej nie doświad- na najlepiej udekorowaną dynię. Bawimy się też z okazji
John odpowiedział: „Pracuję tam już rok i nic się nie zmieniło. czyłam tego w tak dużej frmie. Tworzymy bardzo zgrany dnia św. Patryka i bierzemy udział w naszych wewnętrznych
W Zappos traktuje się pracowników tak samo dobrze jak
klientów”. I wtedy pomyślałam, że muszę się wyluzować, Nie miałam
bo obawy nie pozwalają mi cieszyć się pracą. Zrozumia- wątpliwości,
łam, że w tej frmie naprawdę mogę być sobą, i poczułam
ogromną ulgę. że wartości Zappos
są wspaniałe, ale
Czy ktoś oprócz męża pomógł Ci poczuć się w frmie zajęło mi sześć
komfortowo?
Proces onboardingu trwa cztery tygodnie. Połowę czasu tygodni, zanim
zajmują szkolenia z obsługi klienta – przechodzi przez nie uwierzyłam,
każdy, bez względu na to, czy będzie pracował w call cen- że są naprawdę
ter, czy obejmie stanowisko dewelopera lub księgowego.
A to dlatego, że wierzymy, iż każdy współpracuje z jakimś praktykowane.
klientem – zewnętrznym lub wewnętrznym – i chcemy mieć Zrozumiałam, że
pewność, że dostarczy mu WOW Experience, które wynika
z naszych wartości. Uczymy tego w kontekście pomagania w tej frmie mogę
klientom przez telefon, więc każdy przy okazji dowiaduje być sobą, i poczułam
się, jak korzystać z naszego systemu. Druga połowa szkoleń ogromną ulgę. źródło
wprowadza ludzi w kulturę organizacyjną Zappos. Opowia- » »
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 25