Page 30 - Magazyn Employer Branding nr 3
P. 30
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
» ta decyzja musi być przemyślana. Mieliśmy jednego ucznia, włączeni w konkretne brygady produkcyjne, a nie realizują Uczniom, którzy zaczynają naukę
który był świetny w tym, co robił, ale w pewnym momencie nauki obok procesu produkcji. Opiekunów praktyk wybra- w klasie patronackiej, proponujemy
stwierdził, że bliższy jest mu inny zawód, i zrezygnował liśmy spośród najbardziej doświadczonych pracowników
z nauki w naszej klasie patronackiej. Solarisa i zapewniliśmy im szkolenie pedagogiczne. Każdy umowę na czas nieokreślony –
ma pod opieką kilku uczniów, ale nie są to wciąż te same wysyłamy tym samym jasny sygnał,
Trzyletnie szkolenie pracownika to dla Państwa spory osoby. Uczniowie zmieniają stanowiska, żeby kompleksowo że myślimy o nich poważnie.
koszt. Czy proszą Państwo młodzież o podpisanie jakiegoś poznać proces produkcyjny.
zobowiązania, że będzie pracowała w Solaris Bus przez
określony czas po ukończeniu klasy patronackiej? Czy przekazują Państwo młodym ludziom tylko wiedzę
Uczniom, którzy zaczynają naukę w klasie patronackiej, techniczną, czy włączają ich także w życie frmy? z całym procesem, przeprowadziliśmy z zespołem rozmo-
proponujemy umowę na czas nieokreślony – wysyłamy Klasę patronacką tworzymy po to, żeby zatrudnić osoby nie wy. Zależało nam na tym, żeby widzieli korzyści płynące
tym samym jasny sygnał, że myślimy o nich poważnie tylko wykształcone w danych zawodach, ale też dopasowa- z realizacji programu, czyli posiadanie własnej, wykształco-
i docelowo chcemy ich zatrudnić, jednakże nie oczekujemy ne do naszej kultury organizacyjnej. Przekazujemy wiedzę nej i dopasowanej do organizacji kadry. Szybko przekonali
zobowiązania z ich strony i nie podpisujemy żadnych do- techniczną i uzupełniamy ją o miękkie aspekty. Staramy się się, że warto włożyć w ten proces czas i energię.
datkowych zobowiązań. uczyć pracy zespołowej, komunikacji i odpowiedzialności.
Zatrudniamy tylko osoby uczciwe. Pokazujemy młodzieży, Jakie są efekty programu? Ile osób z klas patronackich
Jak są zorganizowane klasy patronackie? kim jesteśmy i jakie kompetencje są u nas wysoko cenione. już Państwo zatrudnili?
W naszej fabryce młodzież uczy się zawodu i jest u nas dwa Te trzy lata inwestycji w młodego człowieka są zarazem dla Do tej pory zatrudniliśmy 18 absolwentów. Obecnie w kla-
lub trzy dni w tygodniu, w zależności od roku nauki. Równo- niego okresem próbnym. sach patronackich w trzech rocznikach uczy się 45 uczniów
legle edukacja odbywa się w szkole zawodowej w Murowanej w Bolechowie i 30 w Środzie Wielkopolskiej, i jest to dopaso-
Goślinie, gdzie uczniowie mają przedmioty ogólne, oraz Jak pracownicy przyjęli uczniów? Czy tłumaczyli im Pań- wane do naszych możliwości – jesteśmy w stanie wyszkolić
w Zespole Szkół nr 1 w Swarzędzu, gdzie mają przedmioty stwo potrzebę stworzenia klas patronackich i zachęcali po 15–16 osób rocznie w każdej lokalizacji. Jednak potrzeby
zawodowe. Ta szkoła ma bardzo dobre zaplecze dydaktycz- do pomocy młodym ludziom? się zmieniają. Z ostatniego rocznika zatrudniliśmy wszyst-
ne i kadrę naukową. Szkoła w Murowanej Goślinie nie ma Na początku kierownicy produkcji i pracownicy byli lekko kie osoby. Zdały egzamin i oceniliśmy je bardzo dobrze.
takich możliwości, dlatego uczniowie dojeżdżają na zajęcia sceptycznie nastawieni do naszego projektu. Uważali, że Wcześniej zdarzało się nam kogoś nie zatrudnić. Wysyłamy
zawodowe do innej placówki. mają tak wiele pracy i są tak zaangażowani w codzienne jasny sygnał, że jesteśmy dla najlepszych i że będziemy
Od modeli kształcenia w innych zakładach pracy być może czynności, że uczniowie mogą być dla nich raczej dodatko- dokonywać selekcji – to motywuje uczniów do wysiłku.
odróżnia nas to, że nasi uczniowie już od pierwszej klasy są wym obciążeniem niż pomocą. Dlatego, zanim ruszyliśmy Myślę, że jeśli nie w Solarisie, to bez problemu znajdą pracę
w innym zakładzie.
Jak rozwija się program? Ostatnio poszerzyli go Państwo
o kolejny zakład i kolejny zawód.
Tak, obecnie kształcimy w Bolechowie monterów mechatro-
ników, a w Środzie Wielkopolskiej – ślusarzy i mechaników.
Od tego roku szkolnego kształcimy również w zawodzie
elektromechanika pojazdów samochodowych, bo nasze
autobusy są wyposażone w różnego rodzaju podzespoły
elektryczne czy elektroniczne i rozważamy zatrudnienie
większej liczby absolwentów w naszym serwisie.
Zastanawialiśmy się też nad lakiernikiem, aczkolwiek nie
w trybie zatrudniania młodocianych, bo tutaj są bardzo
restrykcyjne warunki BHP, które nie dopuszczają pracy osób
poniżej 18. roku życia. Poza tym lakierowanie jest u nas
tak zaawansowanym procesem, że byłoby trudno włączyć »
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 30
» ta decyzja musi być przemyślana. Mieliśmy jednego ucznia, włączeni w konkretne brygady produkcyjne, a nie realizują Uczniom, którzy zaczynają naukę
który był świetny w tym, co robił, ale w pewnym momencie nauki obok procesu produkcji. Opiekunów praktyk wybra- w klasie patronackiej, proponujemy
stwierdził, że bliższy jest mu inny zawód, i zrezygnował liśmy spośród najbardziej doświadczonych pracowników
z nauki w naszej klasie patronackiej. Solarisa i zapewniliśmy im szkolenie pedagogiczne. Każdy umowę na czas nieokreślony –
ma pod opieką kilku uczniów, ale nie są to wciąż te same wysyłamy tym samym jasny sygnał,
Trzyletnie szkolenie pracownika to dla Państwa spory osoby. Uczniowie zmieniają stanowiska, żeby kompleksowo że myślimy o nich poważnie.
koszt. Czy proszą Państwo młodzież o podpisanie jakiegoś poznać proces produkcyjny.
zobowiązania, że będzie pracowała w Solaris Bus przez
określony czas po ukończeniu klasy patronackiej? Czy przekazują Państwo młodym ludziom tylko wiedzę
Uczniom, którzy zaczynają naukę w klasie patronackiej, techniczną, czy włączają ich także w życie frmy? z całym procesem, przeprowadziliśmy z zespołem rozmo-
proponujemy umowę na czas nieokreślony – wysyłamy Klasę patronacką tworzymy po to, żeby zatrudnić osoby nie wy. Zależało nam na tym, żeby widzieli korzyści płynące
tym samym jasny sygnał, że myślimy o nich poważnie tylko wykształcone w danych zawodach, ale też dopasowa- z realizacji programu, czyli posiadanie własnej, wykształco-
i docelowo chcemy ich zatrudnić, jednakże nie oczekujemy ne do naszej kultury organizacyjnej. Przekazujemy wiedzę nej i dopasowanej do organizacji kadry. Szybko przekonali
zobowiązania z ich strony i nie podpisujemy żadnych do- techniczną i uzupełniamy ją o miękkie aspekty. Staramy się się, że warto włożyć w ten proces czas i energię.
datkowych zobowiązań. uczyć pracy zespołowej, komunikacji i odpowiedzialności.
Zatrudniamy tylko osoby uczciwe. Pokazujemy młodzieży, Jakie są efekty programu? Ile osób z klas patronackich
Jak są zorganizowane klasy patronackie? kim jesteśmy i jakie kompetencje są u nas wysoko cenione. już Państwo zatrudnili?
W naszej fabryce młodzież uczy się zawodu i jest u nas dwa Te trzy lata inwestycji w młodego człowieka są zarazem dla Do tej pory zatrudniliśmy 18 absolwentów. Obecnie w kla-
lub trzy dni w tygodniu, w zależności od roku nauki. Równo- niego okresem próbnym. sach patronackich w trzech rocznikach uczy się 45 uczniów
legle edukacja odbywa się w szkole zawodowej w Murowanej w Bolechowie i 30 w Środzie Wielkopolskiej, i jest to dopaso-
Goślinie, gdzie uczniowie mają przedmioty ogólne, oraz Jak pracownicy przyjęli uczniów? Czy tłumaczyli im Pań- wane do naszych możliwości – jesteśmy w stanie wyszkolić
w Zespole Szkół nr 1 w Swarzędzu, gdzie mają przedmioty stwo potrzebę stworzenia klas patronackich i zachęcali po 15–16 osób rocznie w każdej lokalizacji. Jednak potrzeby
zawodowe. Ta szkoła ma bardzo dobre zaplecze dydaktycz- do pomocy młodym ludziom? się zmieniają. Z ostatniego rocznika zatrudniliśmy wszyst-
ne i kadrę naukową. Szkoła w Murowanej Goślinie nie ma Na początku kierownicy produkcji i pracownicy byli lekko kie osoby. Zdały egzamin i oceniliśmy je bardzo dobrze.
takich możliwości, dlatego uczniowie dojeżdżają na zajęcia sceptycznie nastawieni do naszego projektu. Uważali, że Wcześniej zdarzało się nam kogoś nie zatrudnić. Wysyłamy
zawodowe do innej placówki. mają tak wiele pracy i są tak zaangażowani w codzienne jasny sygnał, że jesteśmy dla najlepszych i że będziemy
Od modeli kształcenia w innych zakładach pracy być może czynności, że uczniowie mogą być dla nich raczej dodatko- dokonywać selekcji – to motywuje uczniów do wysiłku.
odróżnia nas to, że nasi uczniowie już od pierwszej klasy są wym obciążeniem niż pomocą. Dlatego, zanim ruszyliśmy Myślę, że jeśli nie w Solarisie, to bez problemu znajdą pracę
w innym zakładzie.
Jak rozwija się program? Ostatnio poszerzyli go Państwo
o kolejny zakład i kolejny zawód.
Tak, obecnie kształcimy w Bolechowie monterów mechatro-
ników, a w Środzie Wielkopolskiej – ślusarzy i mechaników.
Od tego roku szkolnego kształcimy również w zawodzie
elektromechanika pojazdów samochodowych, bo nasze
autobusy są wyposażone w różnego rodzaju podzespoły
elektryczne czy elektroniczne i rozważamy zatrudnienie
większej liczby absolwentów w naszym serwisie.
Zastanawialiśmy się też nad lakiernikiem, aczkolwiek nie
w trybie zatrudniania młodocianych, bo tutaj są bardzo
restrykcyjne warunki BHP, które nie dopuszczają pracy osób
poniżej 18. roku życia. Poza tym lakierowanie jest u nas
tak zaawansowanym procesem, że byłoby trudno włączyć »
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3/2013 # 30