Page 15 - Magazyn Employer Branding nr 5
P. 15
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
Co jest ważne dla twoich kandydatów? kandydatów z biegłą znajomością języków można szukać trudniejsze niż inne. Oczekuj od dostawców precyzyjnych
Jakie mają cele, potrzeby, co lubią, w takich miejscach jak np. Instytut Goethego, ale polskie statystyk i nie zatrzymuj się np. na „ogólnej liczbie odwiedza-
jących” portal. Co ci to mówi, jeśli szukasz np. specjalistów
parafe we Włoszech nie są już kanałem aż tak oczywistym,
a czego nie? W jakim środowisku się prawda? A wystarczy dokładna analiza proflu pożądanego ds. obsługi klienta w Małopolsce? Nawet miliony użytkow-
obracają, z czego się śmieją, jakie pracownika, żeby wiedzieć, że polscy księża mogą się świet- ników nie zawsze dają gwarancję, że znajdziesz wśród nich
oglądają flmy? nie sprawdzić jako kanał dotarcia do osób spełniających swoich kandydatów (w skrajnym przypadku nie będzie ich
tam wcale), a to z kolei oznacza bezsensownie wydane pie-
wszystkie najważniejsze kryteria.
niądze, trudności w pokazywaniu efektów i przekonywaniu
» cechami osobowości. Ktoś, kto będzie idealnym programistą Łów tam, gdzie są twoje ryby decydentów, że warto inwestować w działania z obszaru EB.
w sztywnym banku, niekoniecznie równie dobrze odnajdzie Dobra analiza preferencji i potrzeb kandydatów przydaje Medium z nakładem 10 000 egzemplarzy, ale docierające
się i sprawdzi w dynamicznym, nie do końca poukładanym się także w przypadku projektowania kampanii z użyciem precyzyjnie do twojej grupy, najprawdopodobniej przełoży
start-upie. Dobra analiza grupy docelowej znacznie zawęzi standardowych narzędzi. Zamiast ulegać złudzeniom, że się na więcej aplikacji niż takie, którego 100 000 sztuk trafa
liczebność grupy, w której znajdziesz swoich „wszystkich”. docierasz do rzeszy czytelników, zastanów się, ilu z nich do „wszystkich”. Co wybierasz?
Ale warto tę pracę odrobić, bo jeśli nie wiesz, jaką rybę naprawdę chcesz zatrudnić. Inne narzędzia trafają przecież Precyzuj więc swoją grupę według wieku, płci, lokalizacji.
chcesz złapać, szanse, że dobrze wybierzesz jezioro, w któ- do fnansisty z doświadczeniem, a inne do studenta, którego Żongluj słowami kluczowymi. Wykorzystuj zainteresowa-
rym chcesz łowić, sprzęt wędkarski i przynętę, są niewielkie. chcesz skłonić do zdobycia pierwszych szlifów w contact nia użytkowników. Wszystko po to, żeby prowadzić lepsze
center. Może okaże się, że lepiej wybrać narzędzia lokalne kampanie niż twoi konkurenci. Nie zawsze równie widoczne
Od „wszystkich” do grupy wielkości mrówki albo branżowe, być może warto ograniczyć godziny emisji i spektakularne, ale za to docierające dokładnie tam, gdzie
Wiem z doświadczenia, że opis poszczególnych segmentów twoich komunikatów, a co zrobisz, jeśli wszyscy kandydaci powinny.
grupy, do której chcesz dotrzeć, nastręcza frmom sporych zbierają się raz w roku na konkretnej konferencji? Zaczy-
trudności. Trzeba w nim bowiem uwolnić się od schematu nasz planowanie? Sprawdź, kiedy i jak osoby z twojej grupy
stosowanego w ogłoszeniach rekrutacyjnych, który ogra- docelowej dojeżdżają do pracy lub na uczelnię, co robią Dlaczego warto targetować kandydatów?
nicza postrzeganie kandydatów do twardych kompetencji po zajęciach, w jaki sposób spędzają weekendy. A później
(języki, doświadczenie w branży, umiejętności profesjonalne) zarzuć wędkę tam, gdzie na pewno je spotkasz. ► niższe koszty działań
i podstawowego zestawu kompetencji miękkich (np. komu- ► krótszy czas dotarcia do grupy docelowej
nikatywność, praca w zespole). Tymczasem ludzie, których Tak, niestety, to zajmuje sporo czasu ► większa efektywność komunikacji
możesz zatrudnić, nie składają się wyłącznie z tego. Przy- Mam złą wiadomość. Poznanie grupy docelowej, a później ► lepsza jakość aplikacji
znaj, pewnie zdarzyło ci się przyjąć osobę, która spełniała wybranie narzędzi, zajmie ci trochę czasu. Nie ma np. innego ► mniejsza liczba przypadkowych aplikacji
wszystkie twarde kryteria, ale zupełnie nie pasowała do sposobu, żeby naprawdę idealnie wybrać nośniki outdooro-
zespołu. Dlatego tak istotny jest opis wykraczający poza we, niż przejrzeć je, każdy z osobna. Warto to jednak zrobić,
standard! Co jest ważne dla twoich kandydatów? Jakie mają bo może się okazać, że jeden billboard w kluczowym miejscu
cele, potrzeby, co lubią, a czego nie? W jakim środowisku będzie miał lepszy skutek niż 10 w innych częściach mia-
się obracają, z czego się śmieją, jakie oglądają flmy? Może sta. Przykład? Proszę bardzo. Firma z tzw. Wielkiej Czwórki
się okazać, że kiedy naprawdę dobrze opiszesz idealnych promowała niedawno jeden ze swoich projektów na SGH.
pracowników twojej frmy, grupa docelowa skurczy się tak A raczej: chciała promować, bo zdecydowała się na nośniki Adrian Juchimiuk
bardzo, że okaże się, że wytaczając ciężkie employer bran- w szeroko rozumianych okolicach uczelni; niektóre na tyle – Employer Branding Director & Partner, MJCC.
dingowe działa, strzelaliście z armaty do mrówek. daleko od niej, że studenci mogli się z nimi zetknąć tylko Z employer brandingiem związany od 10 lat. Karierę
przypadkiem. Czy nie lepiej by było (za ułamek kosztów!) rozpoczynał w PricewaterhouseCoopers, gdzie m.in.
Od portretu kandydata do wyboru działań wykupić np. reklamę na wiacie przystankowej tuż pod bu- koordynował konkurs „Grasz o staż”. Współzałożyciel
Mam dobrą wiadomość! Im lepiej opiszesz grupę docelo- dynkiem głównym? MJCC – pierwszej polskiej agencji specjalizującej się
wą, tym łatwiejsza będzie twoja praca przy komponowaniu w employer brandingu. Konsultant ds. budowania
kolejnych kampanii. Ba! Wiele narzędzi (także tych, o któ- Zawężaj! Warto! wizerunku pracodawcy, a także doświadczony project
rych do tej pory zupełnie nie myśleliście!) nagle wpadnie Jeśli słyszysz, że niektórych kampanii targetować się nie manager kampanii wizerunkowych i rekrutacyjnych
ci w ręce niemal samoistnie. Łatwo wywnioskować, że da, nie wierz. To mit, choć oczywiście pewne narzędzia są w takich branżach, jak BPO/SSC, fnanse czy FMCG.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 2(5)/2014 # 15
Co jest ważne dla twoich kandydatów? kandydatów z biegłą znajomością języków można szukać trudniejsze niż inne. Oczekuj od dostawców precyzyjnych
Jakie mają cele, potrzeby, co lubią, w takich miejscach jak np. Instytut Goethego, ale polskie statystyk i nie zatrzymuj się np. na „ogólnej liczbie odwiedza-
jących” portal. Co ci to mówi, jeśli szukasz np. specjalistów
parafe we Włoszech nie są już kanałem aż tak oczywistym,
a czego nie? W jakim środowisku się prawda? A wystarczy dokładna analiza proflu pożądanego ds. obsługi klienta w Małopolsce? Nawet miliony użytkow-
obracają, z czego się śmieją, jakie pracownika, żeby wiedzieć, że polscy księża mogą się świet- ników nie zawsze dają gwarancję, że znajdziesz wśród nich
oglądają flmy? nie sprawdzić jako kanał dotarcia do osób spełniających swoich kandydatów (w skrajnym przypadku nie będzie ich
tam wcale), a to z kolei oznacza bezsensownie wydane pie-
wszystkie najważniejsze kryteria.
niądze, trudności w pokazywaniu efektów i przekonywaniu
» cechami osobowości. Ktoś, kto będzie idealnym programistą Łów tam, gdzie są twoje ryby decydentów, że warto inwestować w działania z obszaru EB.
w sztywnym banku, niekoniecznie równie dobrze odnajdzie Dobra analiza preferencji i potrzeb kandydatów przydaje Medium z nakładem 10 000 egzemplarzy, ale docierające
się i sprawdzi w dynamicznym, nie do końca poukładanym się także w przypadku projektowania kampanii z użyciem precyzyjnie do twojej grupy, najprawdopodobniej przełoży
start-upie. Dobra analiza grupy docelowej znacznie zawęzi standardowych narzędzi. Zamiast ulegać złudzeniom, że się na więcej aplikacji niż takie, którego 100 000 sztuk trafa
liczebność grupy, w której znajdziesz swoich „wszystkich”. docierasz do rzeszy czytelników, zastanów się, ilu z nich do „wszystkich”. Co wybierasz?
Ale warto tę pracę odrobić, bo jeśli nie wiesz, jaką rybę naprawdę chcesz zatrudnić. Inne narzędzia trafają przecież Precyzuj więc swoją grupę według wieku, płci, lokalizacji.
chcesz złapać, szanse, że dobrze wybierzesz jezioro, w któ- do fnansisty z doświadczeniem, a inne do studenta, którego Żongluj słowami kluczowymi. Wykorzystuj zainteresowa-
rym chcesz łowić, sprzęt wędkarski i przynętę, są niewielkie. chcesz skłonić do zdobycia pierwszych szlifów w contact nia użytkowników. Wszystko po to, żeby prowadzić lepsze
center. Może okaże się, że lepiej wybrać narzędzia lokalne kampanie niż twoi konkurenci. Nie zawsze równie widoczne
Od „wszystkich” do grupy wielkości mrówki albo branżowe, być może warto ograniczyć godziny emisji i spektakularne, ale za to docierające dokładnie tam, gdzie
Wiem z doświadczenia, że opis poszczególnych segmentów twoich komunikatów, a co zrobisz, jeśli wszyscy kandydaci powinny.
grupy, do której chcesz dotrzeć, nastręcza frmom sporych zbierają się raz w roku na konkretnej konferencji? Zaczy-
trudności. Trzeba w nim bowiem uwolnić się od schematu nasz planowanie? Sprawdź, kiedy i jak osoby z twojej grupy
stosowanego w ogłoszeniach rekrutacyjnych, który ogra- docelowej dojeżdżają do pracy lub na uczelnię, co robią Dlaczego warto targetować kandydatów?
nicza postrzeganie kandydatów do twardych kompetencji po zajęciach, w jaki sposób spędzają weekendy. A później
(języki, doświadczenie w branży, umiejętności profesjonalne) zarzuć wędkę tam, gdzie na pewno je spotkasz. ► niższe koszty działań
i podstawowego zestawu kompetencji miękkich (np. komu- ► krótszy czas dotarcia do grupy docelowej
nikatywność, praca w zespole). Tymczasem ludzie, których Tak, niestety, to zajmuje sporo czasu ► większa efektywność komunikacji
możesz zatrudnić, nie składają się wyłącznie z tego. Przy- Mam złą wiadomość. Poznanie grupy docelowej, a później ► lepsza jakość aplikacji
znaj, pewnie zdarzyło ci się przyjąć osobę, która spełniała wybranie narzędzi, zajmie ci trochę czasu. Nie ma np. innego ► mniejsza liczba przypadkowych aplikacji
wszystkie twarde kryteria, ale zupełnie nie pasowała do sposobu, żeby naprawdę idealnie wybrać nośniki outdooro-
zespołu. Dlatego tak istotny jest opis wykraczający poza we, niż przejrzeć je, każdy z osobna. Warto to jednak zrobić,
standard! Co jest ważne dla twoich kandydatów? Jakie mają bo może się okazać, że jeden billboard w kluczowym miejscu
cele, potrzeby, co lubią, a czego nie? W jakim środowisku będzie miał lepszy skutek niż 10 w innych częściach mia-
się obracają, z czego się śmieją, jakie oglądają flmy? Może sta. Przykład? Proszę bardzo. Firma z tzw. Wielkiej Czwórki
się okazać, że kiedy naprawdę dobrze opiszesz idealnych promowała niedawno jeden ze swoich projektów na SGH.
pracowników twojej frmy, grupa docelowa skurczy się tak A raczej: chciała promować, bo zdecydowała się na nośniki Adrian Juchimiuk
bardzo, że okaże się, że wytaczając ciężkie employer bran- w szeroko rozumianych okolicach uczelni; niektóre na tyle – Employer Branding Director & Partner, MJCC.
dingowe działa, strzelaliście z armaty do mrówek. daleko od niej, że studenci mogli się z nimi zetknąć tylko Z employer brandingiem związany od 10 lat. Karierę
przypadkiem. Czy nie lepiej by było (za ułamek kosztów!) rozpoczynał w PricewaterhouseCoopers, gdzie m.in.
Od portretu kandydata do wyboru działań wykupić np. reklamę na wiacie przystankowej tuż pod bu- koordynował konkurs „Grasz o staż”. Współzałożyciel
Mam dobrą wiadomość! Im lepiej opiszesz grupę docelo- dynkiem głównym? MJCC – pierwszej polskiej agencji specjalizującej się
wą, tym łatwiejsza będzie twoja praca przy komponowaniu w employer brandingu. Konsultant ds. budowania
kolejnych kampanii. Ba! Wiele narzędzi (także tych, o któ- Zawężaj! Warto! wizerunku pracodawcy, a także doświadczony project
rych do tej pory zupełnie nie myśleliście!) nagle wpadnie Jeśli słyszysz, że niektórych kampanii targetować się nie manager kampanii wizerunkowych i rekrutacyjnych
ci w ręce niemal samoistnie. Łatwo wywnioskować, że da, nie wierz. To mit, choć oczywiście pewne narzędzia są w takich branżach, jak BPO/SSC, fnanse czy FMCG.
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 2(5)/2014 # 15