Page 16 - Magazyn Employer Branding nr 5
P. 16
» WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…







Zarządzanie
przez nauczanie





O zaufaniu do pracowników, przekazywaniu im procedur i wartości
oraz o kłopotliwej sukcesji opowiada Andrzej Blikle, który przez blisko 20 lat
kierował rodzinną siecią cukierni.


Jest Pan zwolennikiem TQM (Total Quality Management), niedowartościowani, mówią: „źle nas traktują”, „mają nas
czyli flozofi zarządzania jakością. Jak wcielał ją Pan w ży- za roboli”. Kolejne przeszkody to te organizacyjne, w tym
cie w swojej frmie? złe zarządzanie czasem, np. kiedy zadania są zbyt póź-
Wejście na tę ścieżkę odbywa się w trzech etapach: budo- no przydzielane. Rzadko pojawia się coś, co wymagałoby
wanie zaangażowania, dostarczanie wiedzy i umiejętności większych nakładów fnansowych, np. brak klimatyzacji
oraz ich doskonalenie. Przy czym wdrażanie TQM nigdy się czy za wolne komputery, a nawet jeśli się to zdarzy, to na
nie kończy. To nie ISO, po którego wprowadzeniu przycho- niższych pozycjach w rankingu. Najwyżej są przeważnie
dzi audytor, sprawdza, czy warunki są spełnione, i wręcza bariery komunikacyjne i godnościowe, do których usunięcia
certyfkat. TQM to flozofa ciągłego podnoszenia jakości. potrzebne jest odbudowanie relacji między przełożonymi
Wprowadzanie tego stylu zarządzania zawsze zaczynam i podwładnymi, zmiana sposobu myślenia o tym, jak funk-
w sposób, do którego przekonał mnie mój pierwszy nauczy- cjonuje zespół, co ludzi motywuje. Taki warsztat pokazuje
ciel TQM Jim Murray, czyli od warsztatu „usuwanie barier”. osobom ze szczebla kierowniczego, że należałoby coś po-
Grupę kilkunastu osób proszę o wskazanie tego, co najbar- prawić w obszarze międzyludzkim. Wtedy ta praca będzie
dziej przeszkadza im w pracy. Bardzo ważne jest, aby osoby przyjemniejsza, lżejsza i bardziej wydajna. »
udzielające odpowiedzi miały zapewnioną anonimowość,
żeby nie bały się być szczere. Odpowiedzi zapisuje się dru-
kowanymi literami, żeby nie dało się zidentyfkować autora ► Total Quality Management
po charakterze pisma. Bariery to obszary do doskonalenia, (kompleksowe zarządzanie jakością) to metoda i flozofa
gdyż usunięcie każdej z nich poprawia jakość i wydajność zarządzania polegająca na nieustannym doskonaleniu całej
pracy. Ten warsztat, o ile jest właściwie poprowadzony, frmy, w tym jej produktów, narzędzi, procedur i nade
buduje też zaangażowanie. wszystko społecznego środowiska pracy. To też metoda
Prowadziłem ten warsztat kilkanaście razy – w małych i du- oparta na zaufaniu frmy do pracownika i pracownika
żych frmach, w korporacjach, nawet w kancelarii praw- do frmy. Rozwinięta w dwudziestoleciu 1950–1970
nej – i zawsze wychodził bardzo podobny zestaw barier. w Japonii trafła później do USA i następnie do pozostałych
Pierwsza grupa jest związana z niewłaściwą komunikacją: rozwiniętych gospodarek świata. Dziś nie ma branży,
nie wiemy, co się dzieje w frmie, dlaczego są wydawa- w której nie odniosłaby sukcesów, nadal jednak nie jest
ne niektóre zarządzenia, a inne są odwoływane, brakuje zbyt powszechna, gdyż jej wdrożenie wymaga przemiany
przepływu informacji między zarządem a pracownikami. społecznej w frmie. W wielu sprawach trzeba całkowicie
Druga grupa to bariery godnościowe, kiedy ludzie czują się zmienić sposób myślenia, a to nigdy nie jest łatwe.

MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 2(5)/2014 # 16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21