Page 22 - Magazyn Employer Branding nr 6
P. 22
WIADOMOŚCI  » EB WEDŁUG…  » PORADNIK  » CASE STUDIES  » Z WIZYTĄ U…

» mamy w Holandii trzy fabryki, ale działamy w branży B2B Na początku działalności Jakie są teraz państwa największe wyzwania rekruta-
i z perspektywy społeczeństwa nie jesteśmy znani, bo nie potrzebowaliśmy osób ze znajomością cyjne?
dostarczamy produktów, których na co dzień używa się niderlandzkiego. Stwierdziłem, że AR: Wciąż dużym wyzwaniem jest rekrutacja Finów. Na
w domach. warto zachęcić Polaków, którzy drugim miejscu wymieniłbym specjalistów IT. Wcześniej
A pozostałe języki? nauczyli się języka, do powrotu do potrzebowaliśmy osób do zarządzania bazami danych. Tu
AR: Szwedzki jest relatywnie dobrze reprezentowany w Pol- kraju. Dzwoniliśmy do sklepów z polską rekrutacja poszła całkiem gładko, natomiast obecnie budu-
sce, więc udało się nam znaleźć w kraju odpowiednich kan- żywnością i prosiliśmy o rozwieszanie jemy centrum kompetencji SAP-a. Lokalnie w tym obszarze
dydatów. Osób z norweskim i duńskim nie potrzebowaliśmy ogłoszeń o spotkaniach. Naszą nie ma wielu kandydatów, więc szukamy ich w całej Polsce.
dużo, więc z tym równie szybko się uporaliśmy. Żadnego informację zgodził się także odczytać Przy tak szerokiej rekrutacji można znaleźć odpowiednich
problemu nie mieliśmy z rekrutacją Hiszpanów (pracuje ich ksiądz podczas niedzielnej mszy. specjalistów, ale ich oczekiwania finansowe są często wy-
u nas pięcioro) – myślę, że ze względu na obecnie duże sokie, a nie chcemy uczestniczyć w tym wyścigu. Dołączają
bezrobocie na Półwyspie Iberyjskim. Południowcom od- 15–20 minut, wtedy, kiedy mu pasuje. Dziś mamy akurat do nas nowe osoby, ale nie w takim tempie, jak to sobie
powiadały też warunki finansowe. Mamy taką politykę, że dzień hiszpański i większość z nas ma na sobie ubranie zaplanowaliśmy. Trzecim wyzwaniem jest coś, czego się
wszystkim – zarówno Polakom, jak i obcokrajowcom – pła- w kolorach żółtym albo czerwonym. Ja założyłem czer- nie spodziewałem, mianowicie kadra liderów, menedżerów
cimy według tych samych zasad. Bonus można otrzymać wone spodnie, żeby podkreślić połączenie z hiszpańskimi w różnych obszarach, np. w finansach czy logistyce. Szuka-
za znajomość dodatkowego języka, ale niezależnie od tego, barwami narodowymi. Ponadto wspólnie opiekujemy się my już bardzo długo, mimo że nie wymagamy znajomości
czy jest się Hiszpanem, Niemcem czy Polakiem. domem dziecka i gramy w piłkę – mamy nawet drużynę innego języka poza angielskim. Kompetencje i doświadczenie
Czy komunikacja w międzynarodowym zespole jest dla w lidze lokalnej – działania są więc bardzo zróżnicowane. w połączeniu z umiejętnościami przywódczymi na wysokim
państwa wyzwaniem? poziomie stanowią, jak się okazuje, pewien problem. Wierzę
AR: Zespoły są zorganizowane wokół procesów i wielona- jednak, że znalezienie właściwych osób to kwestia czasu.
rodowe. Posługujemy się językiem angielskim, żeby nikt nie
czuł się wykluczony. Obserwując życie grupy, bardzo szybko Rozmawiała Anna Tomczyk
można stwierdzić, że stereotypy nie mają wiele wspólnego
z rzeczywistością. Wydaje nam się, że Skandynawowie są Arkadiusz Rochowczyk
ponurzy i milczący, a niektórzy z naszych kolegów z tego
regionu zachowują się, jakby mieli ADHD. Z  kolei jedni – dyrektor zarządzający Kemiry, Business Service Center EMEA w Gdańsku. Jest
Hiszpanie szybko się denerwują, a inni wręcz przeciwnie. menedżerem z wieloletnim doświadczeniem. Zarządzał zespołami w wielu krajach,
Oczywiście trzeba uważać na to, że coś, co jest oczywiste zwłaszcza dynamicznie rozwijających się, takich jak Indie, Tajlandia, Chiny czy Brazylia.
dla osoby z jednego kraju, wcale nie musi być takie jasne Przez trzy lata mieszkał i pracował w Holandii, zarządzając tam globalnym procesem.
dla kogoś innego. Obecnie buduje międzynarodowy zespół fińskiej firmy Kemira, zgodnie ze skandynawską
Pomagają państwo zespołom w integrowaniu się? kulturą organizacyjną.
AR: Wśród pracowników 25% stanowią obcokrajowcy, 25%
to Polacy spoza Pomorza, więc tak naprawdę połowa osób Łukasz Szerenos
jest spoza regionu. Ci, którzy przyjeżdżają do Gdańska, wy-
tyczają sobie nowe ścieżki i chętnie nawiązują znajomości. – absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Od siedmiu lat związany z szeroko
W naturalny sposób budują relacje z ludźmi w ramach firmy, pojętą rekrutacją, zarówno po stronie agencji, jak i biznesu. Dwa lata temu przyjechał do
także towarzyskie. My staramy się tę integrację ułatwiać Gdańska na kilkumiesięczny projekt, jednak Trójmiasto i jego mieszkańcy tak go urzekli,
poprzez różne inicjatywy. Organizujemy dni narodowe, pod- że został na dłużej. Obecnie w Kemirze odpowiada za budowanie zespołu Customer
czas których pracownicy z danego kraju prezentują różne Service i testuje niestandardowe rozwiązania. Trzykrotnie wyjeżdżał do Finlandii w związku
ciekawostki i przygotowują tradycyjne przekąski. Trwa to z rekrutacją osób ze znajomością języka fińskiego.
zazwyczaj około dwóch godzin, ale każdy przychodzi na

MAGAZYN EMPLOYER BRANDING  numer 3(6)/2014 # 22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27