Page 18 - Magazyn Employer Branding nr 6
P. 18
WIADOMOŚCI » EB WEDŁUG… » PORADNIK » CASE STUDIES » Z WIZYTĄ U…
» informacji przełożonym) oraz poziomo (między poszczegól- Pilnuj obranego kursu Aby gazeta spełniła swoją rolę,
nymi działami). Odpowiedź na to, czy w naszej firmie któraś Wiedząc, że gazeta powinna być częścią szerszego planu musi odpowiadać na realne potrzeby
z tych ścieżek wymaga udrożnienia, da audyt komunikacji komunikacji wewnętrznej, zadaj sobie pytanie, jakie będą pracowników. I to od ich poznania
wewnętrznej. Można go zlecić zewnętrznemu podmiotowi jej główne zadania w ramach tego planu. Choć odpowiedź zacznij pracę nad czasopismem.
bądź wykonać własnymi siłami, choćby w ograniczonym wydaje się oczywista – informowanie pracowników o tym,
zakresie – ważne, by podejmowane działania nie bazowały co się dzieje w firmie – drąż głębiej i szukaj wskazówek wewnątrzfirmowych korespondentów, czyli osób angażują-
na odczuciach, tylko na faktach. w wynikach audytu. Czy zgłoszono problemy z przepływem cych się w pisanie artykułów i dostarczanie zdjęć. Sprawdze-
Wyniki audytu są podstawą do skonstruowania strategii informacji? Czy ujawniły się animozje w relacjach między ni autorzy to skarb każdej redakcji i korzyść dla czytelników,
komunikacji wewnętrznej, obejmującej różne kanały i narzę- różnymi działami? A może wypracowano nową strategię, dlatego potraktuj priorytetowo ich szukanie. Postaw na ludzi
dzia. Powinna ona zakładać występowanie synergii między od której realizacji zależy być albo nie być przedsiębiorstwa? otwartych, lubianych przez kolegów i przez to mających
poszczególnymi elementami, dzięki czemu uzyskamy efekt Wybierz główne zadania, jakie stawiasz przed gazetą, za- łatwy dostęp do informacji i komentarzy. Niektórzy zgodzą
wzmocnienia komunikatu. pisz je i zakomunikuj wszystkim zaangażowanym w pro- się od razu, inni odmówią albo trzeba będzie ich długo prze-
jekt: „Właśnie po to robimy nasz biuletyn!”. Niech będą jak konywać. Nieraz padnie „Ale ja nie umiem pisać!”. Nic nie
Przykład wykorzystania synergii między różnymi narzę- kompas pilnujący, by w wirze prac nad kolejnymi numerami szkodzi – od specjalisty ds. IT nie oczekuje się umiejętności
dziami komunikacji wewnętrznej nie zboczyć z kursu. dziennikarskich, gdyż jego atutem – myśląc kategoriami
Nie wyważaj otwartych drzwi gazety – jest znajomość bieżących projektów działu. Dlatego
Nowy projekt strategiczny w firmie: zaangażowanie pra- Skoro gazeta wewnętrzna ma wspierać sprawny przepływ potencjalnych autorów należy uprzedzić, że ich teksty przed
cowników w zgłaszanie propozycji usprawnień organiza- informacji, to nie utrudniaj go, tworząc magazyn niewygodny drukiem będą redagowane i poddawane korekcie, będzie to
cyjnych w celu redukcji barier biurokratycznych. w odbiorze. Czytelnika łatwo zniechęcić, np. narzucając dodatkowym argumentem za współpracą. Jeśli nie czujesz
mocno awangardowy layout, zmieniając w każdym wyda- się na siłach, by samemu poprawiać teksty kolegów, zleć
Podejmowane działania komunikacyjne: niu kolejność rubryk czy zapełniając kolejne strony choćby tę usługę profesjonalnemu redaktorowi.
najciekawszymi dla ciebie, ale nieinteresującymi odbiorcy
1 cotygodniowy newsletter e-mailowy: krótka zapo- artykułami. Stosuj następujący układ treści:
wiedź akcji z linkiem odsyłającym do intranetu Warto mieć za punkt odniesienia ogólnodostępne i ukazu- najpierw newsy, po nich dłuższe
jące się od lat magazyny, np. tygodniki opinii. Ich wygląd, materiały i analizy, a na końcu pisma
2 intranet: dedykowana podstrona projektu; bannery struktura, kolejność tematów czy sposób mówienia do czy- tematy luźniejsze.
i buttony umieszczone cały czas w obrębie serwisu telnika nie są dziełem przypadku, lecz wynikiem wieloletnich
doświadczeń i badań. Stosuj podobny układ treści: najpierw Druk czy online?
3 gazeta wewnętrzna: projekt jako główny materiał newsy, po nich dłuższe materiały i analizy, a na końcu Gazety pracownicze ukazują się nie tylko drukiem, ale
okładkowy. Artykuł wyjaśnia, dlaczego warto zgłaszać pisma tematy luźniejsze. Jeśli już zdecydujesz się na dział również w formie elektronicznej. W praktyce optymalnym
propozycje usprawnień, oraz wskazuje, jak to robić (tekst z dowcipami, pamiętaj, by były naprawdę śmieszne, a ich rozwiązaniem jest połączenie obu form: egzemplarzy papie-
wzbogacony o wypowiedzi, przykłady z innych firm) lektura nie wywoływała u czytelnika rumieńców... rowych ułatwiających odbiór treści oraz wersji elektronicznej
Buduj zespół (pliki PDF bądź flipy dostępne w intranecie), przydatnej w ra-
4 komunikacja wizualna w biurze: wywieszenie na ko- Paradoksalnie pobudzenie zaangażowania ogółu pracowni- zie potrzeby szybkiego dostępu do numerów archiwalnych.
rytarzach firmy plakatów reklamujących akcję ków poprzez gazetę trzeba będzie zacząć od... zaktywizo- Jeśli jednak rozważasz całkowitą rezygnację z druku, nie
wania zespołu redakcyjnego do jej tworzenia. Naturalnym kieruj się wyłącznie budżetem, ale skutecznością w realizo-
5 komunikacja kierownicza: informacja o akcji przeka- miejscem jej powstawania są działy komunikacji wewnętrz- waniu założonego celu oraz... dostępnością dla czytelników.
zywana przez kierowników podczas zebrań działów nej, HR, marketingu lub PR, lecz kluczem do sukcesu jest Nie ma bowiem uzasadnienia przygotowywanie elektronicz-
zaangażowanie również pracowników z innych działów. nej gazety dla pracowników, którzy na co dzień nie pracują
6 gazeta wewnętrzna, intranet: co kwartał podsumowy- Często, szczególnie przy pierwszych numerach, to naczelny przy komputerze. »
wanie projektu: podanie statystyk i opisów najciekaw- i jego najbliżsi współpracownicy (jeśli tacy są) sami planują
szych wdrożonych usprawnień, nagrodzenie autorów, i przygotowują główne materiały. Z czasem rośnie grono
ponawianie apelu o zgłaszanie swoich pomysłów
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3(6)/2014 # 18
» informacji przełożonym) oraz poziomo (między poszczegól- Pilnuj obranego kursu Aby gazeta spełniła swoją rolę,
nymi działami). Odpowiedź na to, czy w naszej firmie któraś Wiedząc, że gazeta powinna być częścią szerszego planu musi odpowiadać na realne potrzeby
z tych ścieżek wymaga udrożnienia, da audyt komunikacji komunikacji wewnętrznej, zadaj sobie pytanie, jakie będą pracowników. I to od ich poznania
wewnętrznej. Można go zlecić zewnętrznemu podmiotowi jej główne zadania w ramach tego planu. Choć odpowiedź zacznij pracę nad czasopismem.
bądź wykonać własnymi siłami, choćby w ograniczonym wydaje się oczywista – informowanie pracowników o tym,
zakresie – ważne, by podejmowane działania nie bazowały co się dzieje w firmie – drąż głębiej i szukaj wskazówek wewnątrzfirmowych korespondentów, czyli osób angażują-
na odczuciach, tylko na faktach. w wynikach audytu. Czy zgłoszono problemy z przepływem cych się w pisanie artykułów i dostarczanie zdjęć. Sprawdze-
Wyniki audytu są podstawą do skonstruowania strategii informacji? Czy ujawniły się animozje w relacjach między ni autorzy to skarb każdej redakcji i korzyść dla czytelników,
komunikacji wewnętrznej, obejmującej różne kanały i narzę- różnymi działami? A może wypracowano nową strategię, dlatego potraktuj priorytetowo ich szukanie. Postaw na ludzi
dzia. Powinna ona zakładać występowanie synergii między od której realizacji zależy być albo nie być przedsiębiorstwa? otwartych, lubianych przez kolegów i przez to mających
poszczególnymi elementami, dzięki czemu uzyskamy efekt Wybierz główne zadania, jakie stawiasz przed gazetą, za- łatwy dostęp do informacji i komentarzy. Niektórzy zgodzą
wzmocnienia komunikatu. pisz je i zakomunikuj wszystkim zaangażowanym w pro- się od razu, inni odmówią albo trzeba będzie ich długo prze-
jekt: „Właśnie po to robimy nasz biuletyn!”. Niech będą jak konywać. Nieraz padnie „Ale ja nie umiem pisać!”. Nic nie
Przykład wykorzystania synergii między różnymi narzę- kompas pilnujący, by w wirze prac nad kolejnymi numerami szkodzi – od specjalisty ds. IT nie oczekuje się umiejętności
dziami komunikacji wewnętrznej nie zboczyć z kursu. dziennikarskich, gdyż jego atutem – myśląc kategoriami
Nie wyważaj otwartych drzwi gazety – jest znajomość bieżących projektów działu. Dlatego
Nowy projekt strategiczny w firmie: zaangażowanie pra- Skoro gazeta wewnętrzna ma wspierać sprawny przepływ potencjalnych autorów należy uprzedzić, że ich teksty przed
cowników w zgłaszanie propozycji usprawnień organiza- informacji, to nie utrudniaj go, tworząc magazyn niewygodny drukiem będą redagowane i poddawane korekcie, będzie to
cyjnych w celu redukcji barier biurokratycznych. w odbiorze. Czytelnika łatwo zniechęcić, np. narzucając dodatkowym argumentem za współpracą. Jeśli nie czujesz
mocno awangardowy layout, zmieniając w każdym wyda- się na siłach, by samemu poprawiać teksty kolegów, zleć
Podejmowane działania komunikacyjne: niu kolejność rubryk czy zapełniając kolejne strony choćby tę usługę profesjonalnemu redaktorowi.
najciekawszymi dla ciebie, ale nieinteresującymi odbiorcy
1 cotygodniowy newsletter e-mailowy: krótka zapo- artykułami. Stosuj następujący układ treści:
wiedź akcji z linkiem odsyłającym do intranetu Warto mieć za punkt odniesienia ogólnodostępne i ukazu- najpierw newsy, po nich dłuższe
jące się od lat magazyny, np. tygodniki opinii. Ich wygląd, materiały i analizy, a na końcu pisma
2 intranet: dedykowana podstrona projektu; bannery struktura, kolejność tematów czy sposób mówienia do czy- tematy luźniejsze.
i buttony umieszczone cały czas w obrębie serwisu telnika nie są dziełem przypadku, lecz wynikiem wieloletnich
doświadczeń i badań. Stosuj podobny układ treści: najpierw Druk czy online?
3 gazeta wewnętrzna: projekt jako główny materiał newsy, po nich dłuższe materiały i analizy, a na końcu Gazety pracownicze ukazują się nie tylko drukiem, ale
okładkowy. Artykuł wyjaśnia, dlaczego warto zgłaszać pisma tematy luźniejsze. Jeśli już zdecydujesz się na dział również w formie elektronicznej. W praktyce optymalnym
propozycje usprawnień, oraz wskazuje, jak to robić (tekst z dowcipami, pamiętaj, by były naprawdę śmieszne, a ich rozwiązaniem jest połączenie obu form: egzemplarzy papie-
wzbogacony o wypowiedzi, przykłady z innych firm) lektura nie wywoływała u czytelnika rumieńców... rowych ułatwiających odbiór treści oraz wersji elektronicznej
Buduj zespół (pliki PDF bądź flipy dostępne w intranecie), przydatnej w ra-
4 komunikacja wizualna w biurze: wywieszenie na ko- Paradoksalnie pobudzenie zaangażowania ogółu pracowni- zie potrzeby szybkiego dostępu do numerów archiwalnych.
rytarzach firmy plakatów reklamujących akcję ków poprzez gazetę trzeba będzie zacząć od... zaktywizo- Jeśli jednak rozważasz całkowitą rezygnację z druku, nie
wania zespołu redakcyjnego do jej tworzenia. Naturalnym kieruj się wyłącznie budżetem, ale skutecznością w realizo-
5 komunikacja kierownicza: informacja o akcji przeka- miejscem jej powstawania są działy komunikacji wewnętrz- waniu założonego celu oraz... dostępnością dla czytelników.
zywana przez kierowników podczas zebrań działów nej, HR, marketingu lub PR, lecz kluczem do sukcesu jest Nie ma bowiem uzasadnienia przygotowywanie elektronicz-
zaangażowanie również pracowników z innych działów. nej gazety dla pracowników, którzy na co dzień nie pracują
6 gazeta wewnętrzna, intranet: co kwartał podsumowy- Często, szczególnie przy pierwszych numerach, to naczelny przy komputerze. »
wanie projektu: podanie statystyk i opisów najciekaw- i jego najbliżsi współpracownicy (jeśli tacy są) sami planują
szych wdrożonych usprawnień, nagrodzenie autorów, i przygotowują główne materiały. Z czasem rośnie grono
ponawianie apelu o zgłaszanie swoich pomysłów
MAGAZYN EMPLOYER BRANDING numer 3(6)/2014 # 18