Page 18 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 18

WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…

Polega on na przejściu przez cały wachlarz do-       wizję intranetu, a prace kontynuujemy z szerego-     sowana do odbiorcy – to clou intranetu. Tę plat-
stępnych i wykorzystywanych często funkcji i wy-     wymi pracownikami, którzy będą użytkownikami         formę trzeba czymś sensownym i wartościowym
braniu, wspólnie z zespołem, tych, które w danej     systemu.                                             wypełnić. Od czynnika ludzkiego zależny jest też
firmie zdadzą egzamin i  będą możliwe do wdro-                                                            język. Dlatego przygotowujemy dla redaktorów
żenia.                                               Jak połączyć oczekiwania i  potrzeby pra-            poradniki, które zawierają informacje dotyczące
                                                     cowników różnych poziomów, działów czy               stylu, tonu języka zgodnego z  kulturą organiza-
Kto w organizacji powinien się zaangażować           spółek?                                              cyjną. Dodatkowo definiują one reguły dotyczą-
w tworzenie intranetu? Ile osób powinien li-         Po opracowaniu projektów kilkunastu intranetów       ce zapisywania nazwy firmy, stanowisk itp. Ale
czyć idealny zespół projektowy?                      i  przejrzeniu kilkuset case’ów nabrałem przeko-     przede wszystkim podpowiadają, w  jaki sposób
Idealny zespół nie powinien przekraczać 7–10         nania, że kluczem do dobrego efektu końcowego        pisać, żeby ludzie chcieli czytać i  łatwo docierali
osób. Taka liczba gwarantuje dobrą i sprawną ko-     jest prostota. Najpierw należy się skupić na klu-    do informacji. Ludzie na ekranie nie chcą czytać
munikację i nie powoduje paraliżu, kiedy nie moż-    czowych funkcjach. Jeśli zostanie dobrze wdro-       długich treści, bo ekran szybciej męczy oczy i nie
na znaleźć żadnego terminu na spotkanie, przez       żony podstawowy zakres – kontakty, aktualności,      sprzyja skupianiu uwagi. W związku z czym trzeba
co wdrożenie potwornie się ślimaczy. Natomiast       sprawy pracownicze – wtedy cała firma będzie         inaczej formułować teksty, stosować wypunkto-
w  dużych firmach czasem trzeba zaangażować          pozytywnie nastawiona do systemu i  zmotywo-         wania, wyraźne akapity, nagłówki i starać się być
więcej osób – zdarzało nam się pracować z  gru-      wana do jego dalszego rozwoju.                       bardzo zwięzłym.
pami liczącymi ponad sto osób – każdy obszar         Dlatego też w  trakcie analizy trzeba poznać po-
i każda jednostka miały swojego przedstawiciela,     trzeby wielu grup zainteresowań, ale w  fazie re-    W WIELU INTRANETACH BRAK
który definiował jej oczekiwania. W  takich sytu-    alizacji skupić się tylko na tych, które powtarzają  STAŁYCH REDAKTORÓW – A INTRANET
acjach warto zorganizować zespół podstawowy          się u wszystkich – na wybranych funkcjach, które     TRZEBA PIELĘGNOWAĆ I NIM
i rozszerzony.                                       są bardzo specyficzne dla firmy i mogą jej pomóc     ZARZĄDZAĆ. TO PLATFORMA, KTÓRĄ
Jeśli chodzi o  specjalności – potrzebny jest na     w rozwoju.                                           NALEŻY CZYMŚ SENSOWNYM
pewno ktoś z  IT, ktoś z  HR, ktoś odpowiedzial-                                                          I WARTOŚCIOWYM WYPEŁNIĆ.
ny za komunikację wewnętrzną. W zależności od        Bolączką wielu intranetów w  Polsce jest
oczekiwań wobec intranetu powinni się pojawić        user experience. Jak sprawić, aby intranet           Kto powinien tworzyć treści publikowane
specjaliści od operacji – produkcja, sprzedaż, kon-  był przyjazny dla użytkowników?                      w intranecie?
trola jakości. Dodatkowo w  takim ścisłym zespo-     Problem często nie leży w  samym projekcie, ale      Różne modele sprawdzają się w  różnych orga-
le muszą być osoby, które w przyszłości będą się     w ludziach. Po pierwsze, w wielu intranetach brak    nizacjach. W  średniej firmie jedna osoba może
zajmowały intranetem. Natomiast nie ma potrze-       stałych redaktorów – a intranet trzeba pielęgno-     być odpowiedzialna za całość treści. W  dużej
by, żeby w projektowaniu intranetu aktywnie brał     wać i nim zarządzać. Po drugie, brak dobrze zde-     nie zda to egzaminu – najlepiej, aby osoby były
udział zarząd. Z  pracownikami wysokiego szcze-      finiowej odpowiedzialności za treść. Po trzecie,     odpowiedzialne za obszary, którymi zajmują się
bla wolimy się spotykać na początku, żeby poznać     sama treść – aktualna, przydatna i dobrze dopa-      w  firmie, np. specjalista ds. kadr i  płac powinien

                                                                 18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23