Page 18 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 18
WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…
Polega on na przejściu przez cały wachlarz do- wizję intranetu, a prace kontynuujemy z szerego- sowana do odbiorcy – to clou intranetu. Tę plat-
stępnych i wykorzystywanych często funkcji i wy- wymi pracownikami, którzy będą użytkownikami formę trzeba czymś sensownym i wartościowym
braniu, wspólnie z zespołem, tych, które w danej systemu. wypełnić. Od czynnika ludzkiego zależny jest też
firmie zdadzą egzamin i będą możliwe do wdro- język. Dlatego przygotowujemy dla redaktorów
żenia. Jak połączyć oczekiwania i potrzeby pra- poradniki, które zawierają informacje dotyczące
cowników różnych poziomów, działów czy stylu, tonu języka zgodnego z kulturą organiza-
Kto w organizacji powinien się zaangażować spółek? cyjną. Dodatkowo definiują one reguły dotyczą-
w tworzenie intranetu? Ile osób powinien li- Po opracowaniu projektów kilkunastu intranetów ce zapisywania nazwy firmy, stanowisk itp. Ale
czyć idealny zespół projektowy? i przejrzeniu kilkuset case’ów nabrałem przeko- przede wszystkim podpowiadają, w jaki sposób
Idealny zespół nie powinien przekraczać 7–10 nania, że kluczem do dobrego efektu końcowego pisać, żeby ludzie chcieli czytać i łatwo docierali
osób. Taka liczba gwarantuje dobrą i sprawną ko- jest prostota. Najpierw należy się skupić na klu- do informacji. Ludzie na ekranie nie chcą czytać
munikację i nie powoduje paraliżu, kiedy nie moż- czowych funkcjach. Jeśli zostanie dobrze wdro- długich treści, bo ekran szybciej męczy oczy i nie
na znaleźć żadnego terminu na spotkanie, przez żony podstawowy zakres – kontakty, aktualności, sprzyja skupianiu uwagi. W związku z czym trzeba
co wdrożenie potwornie się ślimaczy. Natomiast sprawy pracownicze – wtedy cała firma będzie inaczej formułować teksty, stosować wypunkto-
w dużych firmach czasem trzeba zaangażować pozytywnie nastawiona do systemu i zmotywo- wania, wyraźne akapity, nagłówki i starać się być
więcej osób – zdarzało nam się pracować z gru- wana do jego dalszego rozwoju. bardzo zwięzłym.
pami liczącymi ponad sto osób – każdy obszar Dlatego też w trakcie analizy trzeba poznać po-
i każda jednostka miały swojego przedstawiciela, trzeby wielu grup zainteresowań, ale w fazie re- W WIELU INTRANETACH BRAK
który definiował jej oczekiwania. W takich sytu- alizacji skupić się tylko na tych, które powtarzają STAŁYCH REDAKTORÓW – A INTRANET
acjach warto zorganizować zespół podstawowy się u wszystkich – na wybranych funkcjach, które TRZEBA PIELĘGNOWAĆ I NIM
i rozszerzony. są bardzo specyficzne dla firmy i mogą jej pomóc ZARZĄDZAĆ. TO PLATFORMA, KTÓRĄ
Jeśli chodzi o specjalności – potrzebny jest na w rozwoju. NALEŻY CZYMŚ SENSOWNYM
pewno ktoś z IT, ktoś z HR, ktoś odpowiedzial- I WARTOŚCIOWYM WYPEŁNIĆ.
ny za komunikację wewnętrzną. W zależności od Bolączką wielu intranetów w Polsce jest
oczekiwań wobec intranetu powinni się pojawić user experience. Jak sprawić, aby intranet Kto powinien tworzyć treści publikowane
specjaliści od operacji – produkcja, sprzedaż, kon- był przyjazny dla użytkowników? w intranecie?
trola jakości. Dodatkowo w takim ścisłym zespo- Problem często nie leży w samym projekcie, ale Różne modele sprawdzają się w różnych orga-
le muszą być osoby, które w przyszłości będą się w ludziach. Po pierwsze, w wielu intranetach brak nizacjach. W średniej firmie jedna osoba może
zajmowały intranetem. Natomiast nie ma potrze- stałych redaktorów – a intranet trzeba pielęgno- być odpowiedzialna za całość treści. W dużej
by, żeby w projektowaniu intranetu aktywnie brał wać i nim zarządzać. Po drugie, brak dobrze zde- nie zda to egzaminu – najlepiej, aby osoby były
udział zarząd. Z pracownikami wysokiego szcze- finiowej odpowiedzialności za treść. Po trzecie, odpowiedzialne za obszary, którymi zajmują się
bla wolimy się spotykać na początku, żeby poznać sama treść – aktualna, przydatna i dobrze dopa- w firmie, np. specjalista ds. kadr i płac powinien
18