Page 23 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 23

WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…

OKREŚLANIE CELU                                      krótkiego spotu z przyjemnością złożyłbym swoje
Zabierając się do produkcji jakiegokolwiek filmu,    CV do pracy w  tym zespole. To dobrze, bo taki
tak jak w przypadku każdej pracy twórczej, należy    był cel. No, ale nie zawsze jest tak sympatycznie
się zastanowić: PO CO? Co chcemy osiągnąć, jaki      i kolorowo.
ma być przekaz? Wiem, że brzmi to jak „oczywista
oczywistość” innego pana prezesa, jednak proszę      PRZYGOTOWANIA I WYPRACOWANIE KON­
włączyć sobie YouTube i  zerknąć, jak wiele osób     CEPCJI
nie pomyślało wcześniej i do dziś żałuje. Internet   Co możemy zatem zrobić źle? Mówiąc najpro-
nie ma litości. Słynne produkcje działów PR Au-      ściej: źle sfilmować. Najgorzej, gdy źle zrealizu-
chan, Biedronki czy Tesco zrobiły prawdziwą furo-    jemy naszą rewelacyjną ideę. To niestety czę-
rę i raczej nie osiągnęły zamierzonego celu.         sto się zdarza, więc musimy zrobić wszystko,
                                                     żeby temu zapobiec. Po pierwsze, należy się do
KREATYWNOŚĆ I ZAANGAŻOWANIE                          produkcji dobrze przygotować, mieć wymyślo-
Takie mamy czasy – teraz niemal każdy ma telefon     ny i  napisany scenariusz. Tworząc poważniejsze
z możliwością nagrywania, telewizja odchodzi do      spoty, warto pomyśleć o  storyboardzie czy ani-
lamusa, a  materiały filmowe otaczają nas wszę-      matiku (to nieskomplikowana animacja ułożo-
dzie. Ponieważ liczy się czas, chcemy skrócić komu-  na z  kolejnych ujęć). Na to zwykle nie ma czasu
nikację z odbiorcą, a obraz trafia do niego szybko   i  pieniędzy, a  później na planie jest zgrzytanie
i  łatwo. Ponadto, nagrywając materiał, możemy       zębami. Pamiętajmy o  tym, że spontaniczność
zintegrować zespół – przecież każdy film, nawet      jest mile widziana – ale w emocjach, a nie w idei.
autorski, to zawsze praca zbiorowa. W  przypad-
ku PR-u wewnętrznego chcemy np. sprawić, by          Pomysł na film musi być nierozerwalnie sprzężo-
pracownicy nabrali dystansu do swojego miejsca       ny z celem. Na etapie kreacji warto pomyśleć, kim
pracy przy równoczesnym wzroście zaangażowa-         będzie nasz odbiorca. Nie ma sensu robić 15-mi-
nia. Pracując nad filmem wewnętrznym, możemy         nutowego filmu, jeśli będzie on emitowany w  in-
wzmagać i stymulować kreatywność zespołu.            ternecie. Wtedy musi być krótko, na temat i  in-
                                                     teresująco. Standardy są takie: maksymalnie trzy
Produkowałem i  reżyserowałem kiedyś film dla        minuty na film promocyjny lub wizerunkowy (choć
dużej krakowskiej firmy zajmującej się IT. W  re-    najchętniej 01’30”) i  30 sekund na film produk-
alizację zaangażowali się wszyscy, począwszy od      towy. Według specjalistów percepcja człowieka
szeregowych pracowników, skończywszy na sze-         oglądającego film w  sieci na YouTube czy Vimeo
fach. Efekt był wyśmienity. Po obejrzeniu tego       wyłącza się po około 30 sekundach. Statystyki

23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28