Page 23 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 23
WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…
OKREŚLANIE CELU krótkiego spotu z przyjemnością złożyłbym swoje
Zabierając się do produkcji jakiegokolwiek filmu, CV do pracy w tym zespole. To dobrze, bo taki
tak jak w przypadku każdej pracy twórczej, należy był cel. No, ale nie zawsze jest tak sympatycznie
się zastanowić: PO CO? Co chcemy osiągnąć, jaki i kolorowo.
ma być przekaz? Wiem, że brzmi to jak „oczywista
oczywistość” innego pana prezesa, jednak proszę PRZYGOTOWANIA I WYPRACOWANIE KON
włączyć sobie YouTube i zerknąć, jak wiele osób CEPCJI
nie pomyślało wcześniej i do dziś żałuje. Internet Co możemy zatem zrobić źle? Mówiąc najpro-
nie ma litości. Słynne produkcje działów PR Au- ściej: źle sfilmować. Najgorzej, gdy źle zrealizu-
chan, Biedronki czy Tesco zrobiły prawdziwą furo- jemy naszą rewelacyjną ideę. To niestety czę-
rę i raczej nie osiągnęły zamierzonego celu. sto się zdarza, więc musimy zrobić wszystko,
żeby temu zapobiec. Po pierwsze, należy się do
KREATYWNOŚĆ I ZAANGAŻOWANIE produkcji dobrze przygotować, mieć wymyślo-
Takie mamy czasy – teraz niemal każdy ma telefon ny i napisany scenariusz. Tworząc poważniejsze
z możliwością nagrywania, telewizja odchodzi do spoty, warto pomyśleć o storyboardzie czy ani-
lamusa, a materiały filmowe otaczają nas wszę- matiku (to nieskomplikowana animacja ułożo-
dzie. Ponieważ liczy się czas, chcemy skrócić komu- na z kolejnych ujęć). Na to zwykle nie ma czasu
nikację z odbiorcą, a obraz trafia do niego szybko i pieniędzy, a później na planie jest zgrzytanie
i łatwo. Ponadto, nagrywając materiał, możemy zębami. Pamiętajmy o tym, że spontaniczność
zintegrować zespół – przecież każdy film, nawet jest mile widziana – ale w emocjach, a nie w idei.
autorski, to zawsze praca zbiorowa. W przypad-
ku PR-u wewnętrznego chcemy np. sprawić, by Pomysł na film musi być nierozerwalnie sprzężo-
pracownicy nabrali dystansu do swojego miejsca ny z celem. Na etapie kreacji warto pomyśleć, kim
pracy przy równoczesnym wzroście zaangażowa- będzie nasz odbiorca. Nie ma sensu robić 15-mi-
nia. Pracując nad filmem wewnętrznym, możemy nutowego filmu, jeśli będzie on emitowany w in-
wzmagać i stymulować kreatywność zespołu. ternecie. Wtedy musi być krótko, na temat i in-
teresująco. Standardy są takie: maksymalnie trzy
Produkowałem i reżyserowałem kiedyś film dla minuty na film promocyjny lub wizerunkowy (choć
dużej krakowskiej firmy zajmującej się IT. W re- najchętniej 01’30”) i 30 sekund na film produk-
alizację zaangażowali się wszyscy, począwszy od towy. Według specjalistów percepcja człowieka
szeregowych pracowników, skończywszy na sze- oglądającego film w sieci na YouTube czy Vimeo
fach. Efekt był wyśmienity. Po obejrzeniu tego wyłącza się po około 30 sekundach. Statystyki
23