Page 20 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 20

WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…

analizy potrzeb – na przykład przeprowadza-                     i dalej optymalizowaliśmy strukturę i treść, bo por-  o zdrowy rozsądek i racjonalne określanie priory-
jąc ankietę potrzeb, zdobywamy zestaw danych                    tal intranetowy to nie projekt, to proces.            tetów – co jest rzeczywiście potrzebne, a co jest
do analizy, a  jednocześnie wysyłamy komunikat:                                                                       fajnym dodatkiem. W gąszczu funkcji łatwo mogą
„pracujemy nad nowym intranetem”.                               Na pewno przeanalizowaliście wiele różnych            się zgubić te rzeczy, które są najważniejsze.
Często potrzebna jest też dodatkowa akcja promo-                intranetów. Jakie błędy zdarzały się najczę-
cyjna towarzysząca wprowadzeniu nowego syste-                   ściej?                                                Jaki budżet trzeba założyć na stworzenie in-
mu. Prowadziliśmy ją np. przy okazji wdrażania Tau-             Typowe błędy dotyczą przede wszystkim podej-          tranetu?
ronetu, który był naszym największym projektem1.                ścia – braku osób odpowiedzialnych za cały sys-       Koszt zaprojektowania i wdrożenia takiego syste-
Wspólnie z  klientem nakręciliśmy 25 krótkich fil-              tem jako taki i za konkretne treści – listę kontak-   mu zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych
mów opowiadających o pracownikach i zamieści-                   tów, informacje dla nowych pracowników itp.           i może pewnie osiągnąć budżet równy cenie kilku
liśmy je w  intranecie – TAURON zatrudnia świet-                Innym częstym błędem jest słabo działająca wy-        samochodów osobowych. Firma, która zaczyna
nych ludzi, którzy wykonują arcyciekawe zadania,                szukiwarka. I znowu istota problemu tkwi najczę-      mieć bolączki związane z brakiem intranetu, musi
o czym nie wszyscy w firmie wiedzą. Te filmy cie-               ściej w  zespole, a  nie w  systemie. Ludzie, którzy  sobie odpowiedzieć na pytania: ile kosztuje ją nie-
szyły się ogromną popularnością, a przy okazji lu-              dodają treści i  dokumenty, nie uzupełniają me-       posiadanie go; ile czasu pracownicy spędzają na
dzie oswajali się z nowym systemem.                             tadanych (czyli słów kluczowych, tytułów itp.),       poszukiwaniu kontaktów, wzorów dokumentów,
Zależało nam na tym, żeby system był przyja-                    przez co taki dokument jest potem nie do znale-       informacji o  karcie sportowej, wysyłając maile
zny i  zrozumiały dla każdego, dlatego na wszel-                zienia. Pojawia się tu paradoks – ktoś jest w sta-    i  przeszkadzając innym. W  dużych przedsiębior-
ki wypadek, gdyby ktoś miał problem z  obsłu-                   nie spędzić kilka godzin, przygotowując tekst czy     stwach ten czas może się liczyć w setkach godzin
gą i  potrzebował wsparcia, nagraliśmy również                  dokument, a  później nie poświęca dodatkowych         miesięcznie. Nikt nie jest w  stanie obliczyć tego
20 krótkich screencastów pokazujących, jak zrobić               dwóch czy pięciu minut, by odpowiednio go opi-        dokładnie, ale spadek efektywności jest ukrytym
w  intranecie najważniejsze rzeczy – na przykład                sać, przez co plik ginie w odmętach systemu.
dodać dokument czy założyć witrynę. Po niedłu-
gim czasie przeprowadziliśmy badanie satysfakcji                NALEŻY UWAŻAĆ NA ZBYT DUŻĄ
                                                                LICZBĘ FUNKCJI. NIE CHODZI
1 Tauronet – to intranet dla grupy TAURON, składającej się      O SKRAJNY MINIMALIZM, ALE
z  13 spółek głównych pełniących odrębne funkcje – pracu-       O RACJONALNE OKREŚLANIE,
je w  niej blisko 30 tys. osób, które miały różne oczekiwania   CO JEST RZECZYWIŚCIE POTRZEBNE,
względem nowego systemu. Edisonda zbadała je za pomocą          A CO JEST FAJNYM DODATKIEM.
ankiety rozesłanej do 3 tys. pracowników, przeprowadziła też
ponad 100 godz. warsztatów z  przyszłymi użytkownikami,         Należy też uważać na zbyt dużą liczbę funkcji
rozważała 200 różnych funkcjonalności. Przez Nielsen Nor-       – w  żargonie projektantów mówimy na to funk-
man Group projekt został uznany za jeden z dziesięciu najlep-   cjonalioza. Nie chodzi o  skrajny minimalizm, ale
szych intranetów na świecie w 2015 roku. Polski serwis znalazł
się w tym rankingu po raz pierwszy.

                                                                 20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25