Page 20 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 20
WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…
analizy potrzeb – na przykład przeprowadza- i dalej optymalizowaliśmy strukturę i treść, bo por- o zdrowy rozsądek i racjonalne określanie priory-
jąc ankietę potrzeb, zdobywamy zestaw danych tal intranetowy to nie projekt, to proces. tetów – co jest rzeczywiście potrzebne, a co jest
do analizy, a jednocześnie wysyłamy komunikat: fajnym dodatkiem. W gąszczu funkcji łatwo mogą
„pracujemy nad nowym intranetem”. Na pewno przeanalizowaliście wiele różnych się zgubić te rzeczy, które są najważniejsze.
Często potrzebna jest też dodatkowa akcja promo- intranetów. Jakie błędy zdarzały się najczę-
cyjna towarzysząca wprowadzeniu nowego syste- ściej? Jaki budżet trzeba założyć na stworzenie in-
mu. Prowadziliśmy ją np. przy okazji wdrażania Tau- Typowe błędy dotyczą przede wszystkim podej- tranetu?
ronetu, który był naszym największym projektem1. ścia – braku osób odpowiedzialnych za cały sys- Koszt zaprojektowania i wdrożenia takiego syste-
Wspólnie z klientem nakręciliśmy 25 krótkich fil- tem jako taki i za konkretne treści – listę kontak- mu zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych
mów opowiadających o pracownikach i zamieści- tów, informacje dla nowych pracowników itp. i może pewnie osiągnąć budżet równy cenie kilku
liśmy je w intranecie – TAURON zatrudnia świet- Innym częstym błędem jest słabo działająca wy- samochodów osobowych. Firma, która zaczyna
nych ludzi, którzy wykonują arcyciekawe zadania, szukiwarka. I znowu istota problemu tkwi najczę- mieć bolączki związane z brakiem intranetu, musi
o czym nie wszyscy w firmie wiedzą. Te filmy cie- ściej w zespole, a nie w systemie. Ludzie, którzy sobie odpowiedzieć na pytania: ile kosztuje ją nie-
szyły się ogromną popularnością, a przy okazji lu- dodają treści i dokumenty, nie uzupełniają me- posiadanie go; ile czasu pracownicy spędzają na
dzie oswajali się z nowym systemem. tadanych (czyli słów kluczowych, tytułów itp.), poszukiwaniu kontaktów, wzorów dokumentów,
Zależało nam na tym, żeby system był przyja- przez co taki dokument jest potem nie do znale- informacji o karcie sportowej, wysyłając maile
zny i zrozumiały dla każdego, dlatego na wszel- zienia. Pojawia się tu paradoks – ktoś jest w sta- i przeszkadzając innym. W dużych przedsiębior-
ki wypadek, gdyby ktoś miał problem z obsłu- nie spędzić kilka godzin, przygotowując tekst czy stwach ten czas może się liczyć w setkach godzin
gą i potrzebował wsparcia, nagraliśmy również dokument, a później nie poświęca dodatkowych miesięcznie. Nikt nie jest w stanie obliczyć tego
20 krótkich screencastów pokazujących, jak zrobić dwóch czy pięciu minut, by odpowiednio go opi- dokładnie, ale spadek efektywności jest ukrytym
w intranecie najważniejsze rzeczy – na przykład sać, przez co plik ginie w odmętach systemu.
dodać dokument czy założyć witrynę. Po niedłu-
gim czasie przeprowadziliśmy badanie satysfakcji NALEŻY UWAŻAĆ NA ZBYT DUŻĄ
LICZBĘ FUNKCJI. NIE CHODZI
1 Tauronet – to intranet dla grupy TAURON, składającej się O SKRAJNY MINIMALIZM, ALE
z 13 spółek głównych pełniących odrębne funkcje – pracu- O RACJONALNE OKREŚLANIE,
je w niej blisko 30 tys. osób, które miały różne oczekiwania CO JEST RZECZYWIŚCIE POTRZEBNE,
względem nowego systemu. Edisonda zbadała je za pomocą A CO JEST FAJNYM DODATKIEM.
ankiety rozesłanej do 3 tys. pracowników, przeprowadziła też
ponad 100 godz. warsztatów z przyszłymi użytkownikami, Należy też uważać na zbyt dużą liczbę funkcji
rozważała 200 różnych funkcjonalności. Przez Nielsen Nor- – w żargonie projektantów mówimy na to funk-
man Group projekt został uznany za jeden z dziesięciu najlep- cjonalioza. Nie chodzi o skrajny minimalizm, ale
szych intranetów na świecie w 2015 roku. Polski serwis znalazł
się w tym rankingu po raz pierwszy.
20