Page 21 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 21
kosztem nieposiadania intranetu w ogóle lub posia- WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…
dania systemu, który jest nieaktualny i nie działa.
ściej i bardzo dobrze się sprawdzają, pod warun-
Ile czasu potrzeba na przygotowanie i wdro- kiem, że sama organizacja jest gotowa na zmiany
żenie takiego narzędzia? na lepsze i ciągłą optymalizację.
Minimum pół roku przy niewielkiej skali firmy, do-
brych założeniach i sprawnym tempie pracy. Bar- Jakie są najnowsze trendy przy tworzeniu HUBERT
dziej realistyczny jest czas od roku do dwóch lat. intranetów? Jak zmieniały się w ostatnich TURAJ
Taki okres pozwala na analizę, korekty, wdrożenie, latach?
przystosowanie i uzupełnienie treści. Obserwuję dwa główne trendy. Ten związany projektant interakcji (zwany też czasem architektem infor-
z technologią to zapewnienie dostępu mobilnego macji albo specjalistą od użyteczności). Studiował psycho-
Pracujecie również dla klientów zagranicz- i na każdym urządzeniu, również poza firmą. Nie logię na Uniwersytecie Jagiellońskim i Human Computer In-
nych. Zauważyłeś różnice w podejściu do in- tylko firmowy laptop z VPN, ale dowolny telefon teraction na Uniwersytecie w Oslo. Współzałożyciel i User
tranetu? czy tablet. To ciągle jeszcze herezja dla działów Experience Director w studiu EDISONDA. Obserwuje, roz-
Są dwa obszary, które mogą się nieco różnić – IT i bezpieczeństwa, ale takie są oczekiwania pra- mawia, wymyśla, projektuje, a potem testuje na ludziach
pierwszy to dostęp do informacji. Polskie firmy cowników. to, co zostało zaprojektowane. Doradza firmom w przygo-
dość mocno ograniczają uprawnienia pracowni- Drugi trend jest związany ze zmianami w samych towaniu i prowadzeniu serwisów internetowych i dużych
ków i mają potrzebę ścisłej kontroli tego, co kto organizacjach. Pojawia się potrzeba intranetu spo- systemów IT.
widzi. W firmach zagranicznych, szczególnie tych łecznościowego, gdzie pracownicy nie będą bier-
o średniej skali, pojawia się podejście bardziej nymi odbiorcami, ale każdą treść będą współtwo-
otwarte – każdy widzi wszystko. Z jednej strony rzyć. W moim przekonaniu intranet to nie portal
jest to wyraz zaufania do pracowników i prze- społecznościowy, ale ta rewolucja też już się wy-
jaw otwartości firmy. Z drugiej strony takie po- darzyła i warto się zastanawiać, jakie dobre zmia-
dejście szalenie przyspiesza wdrożenie, zmniej- ny może przynieść dla tego, jak działamy i jak się
sza jego koszty i potem ułatwia zarządzanie komunikujemy w pracy.
intranetem. Jeśli zaś jakiś dokument jest super-
tajny, po prostu nie wrzuca się go do intranetu. Rozmawiała Anna Tomczyk
Drugi obszar to innowacja i dyskusja. W polskich
organizacjach, zwłaszcza większych, decydenci Ze strony: http://thebestintranet.com/ można
niechętnie tworzą forum, gdzie można zgłaszać pobrać listę pytań przydatną przy tworzeniu sku-
racjonalizatorskie pomysły. W intranetach za- tecznego intranetu.
chodnich takie aspekty pojawiają się coraz czę-
21