Page 24 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 24
WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…
są jeszcze smutniejsze – przeciętny widz nudzi każda firma czymś żyje. Być może jest grupa, FILM
się po mniej więcej 18 sekundach. Wniosek? Za- która wspólnie wyjeżdża na wypady w góry albo WIZERUNKOWY
cznijmy tak, aby przykuć uwagę! To rozwiązanie obozy żeglarskie? Wtedy warto wykorzystać w fil- W 15 KROKACH
skutecznie stosowane w filmach Hitchcocka czy mie zdjęcia nagrane choćby telefonem komórko-
telewizyjnych newsach. Najpierw musimy przy- wym, pokazujące inną twarz poważnej instytucji. Samodzielne kręcenie filmów to trudna sztu-
ciągnąć publiczność czymś wyjątkowym, tajem- Zwłaszcza że tak naprawdę macie pole do popisu ka. Jednak jeżeli chcesz na bieżąco komuni-
niczym, ładnym, interesującym. Później powinno ‒ w Polsce rynek filmów wizerunkowych i korpo- kować się z pracownikami lub kandydatami za
być tylko lepiej. Dobrym pomysłem na początek racyjnych wciąż raczkuje, podczas gdy na Zacho- pomocą nowoczesnych narzędzi, może warto
jest tzw. efekt, czyli zaczynamy od czegoś nie- dzie gatunek corporate video, czyli filmy wizerun- się jej nauczyć.
spodziewanego, nieoczywistego (jeśli nasza fir- kowe, CSR-owe, HR-owe czy ekologiczne, to już
ma zajmuje się produkcją opon, to mogłaby to osobna branża ze swoimi festiwalami i ogromnymi KONCEPCJA
być tocząca się z hukiem opona albo pisk hamu- budżetami na produkcje.
jącego samochodu) i dalej opowiadamy historię. 1 Jeżeli realizujesz film promocyjny lub wize-
W ZGODZIE Z PRAWEM runkowy, nie przekraczaj trzech minut.
Największym błędem jest zaczynanie od tzw. Poważnym niebezpieczeństwem w przypadku
setki (dźwięk stuprocentowy, ujęcie pokazujące produkcji nawet niewielkich form jest udział osób 2 Na początku przykuj uwagę – zacznij od cze-
100% dźwięku i obrazu) prezesa. Nic skuteczniej trzecich ‒ ZAWSZE należy zadbać o zgodę na wy- goś niespodziewanego lub nieoczywistego.
nie zniechęci do oglądania naszego filmu niż ga- korzystanie wizerunku. Jest wielu smutnych i zruj-
dająca głowa na dzień dobry. O ile to możliwe, nowanych producentów, którzy o tym zapomnieli. 3 Przygotuj szczegółowy scenariusz, najle-
zacznijmy od szczegółu, detalu, elementu więk- Sugeruję mieć to na uwadze, nawet w przypadku piej opracuj go w formie storyboardu (seria
szej całości. Starajmy się budować tajemnicę. udziału w filmie pracowników firmy. Znane są mi nieskomplikowanych obrazków odpowiadają-
takie sytuacje, że ktoś rozstaje się ze swoim miej- cych kolejnym ujęciom).
INNA TWARZ scem zatrudnienia w kiepskiej atmosferze i pierw-
Film wizerunkowy może być komiczny, zrobiony sze kroki kieruje do prawnika, bo przecież do REALIZACJA
z przymrużeniem oka, lub poważny i bardzo pro- udziału w promocyjnym spocie został zmuszony.
fesjonalny. Niezależnie od koncepcji musi spełniać 4 Nie kadruj postaci centralnie, stosuj zasa-
pewne warunki. Powinien pokazać, czym się zaj- Na zakończenie przygotowałem cytat z książki dę złotego podziału, wyznaczającą cztery
mujecie i jak to robicie. Jednak polecam pokazanie Spencera Johnsona: „Zawsze jest Nowy Ser, nie- mocne punkty kadru – więcej informacji tu.
tego w kreatywny sposób. Wystarczy, że wgłębi- zależnie od tego, czy potrafisz go teraz dostrzec,
cie się w internet, a znajdziecie tysiące identycz- czy nie. Zdobędziesz go, gdy przezwyciężysz 5 Ustaw obiektyw kamery na wysokości
nych filmów o firmach, które odpowiadają tylko strach i wyruszysz na poszukiwania”. wzroku rozmówcy. Nagrywaj w ciekawej
na te dwa, wcześniej zadane pytania. A przecież przestrzeni, unikaj gabinetu prezesa z ogrom-
nym biurkiem i paprotką na drugim planie.
24