Page 24 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 24

WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…

są jeszcze smutniejsze – przeciętny widz nudzi       każda firma czymś żyje. Być może jest grupa,         FILM
się po mniej więcej 18 sekundach. Wniosek? Za-       która wspólnie wyjeżdża na wypady w góry albo        WIZERUNKOWY
cznijmy tak, aby przykuć uwagę! To rozwiązanie       obozy żeglarskie? Wtedy warto wykorzystać w fil-     W 15 KROKACH
skutecznie stosowane w  filmach Hitchcocka czy       mie zdjęcia nagrane choćby telefonem komórko-
telewizyjnych newsach. Najpierw musimy przy-         wym, pokazujące inną twarz poważnej instytucji.      Samodzielne kręcenie filmów to trudna sztu-
ciągnąć publiczność czymś wyjątkowym, tajem-         Zwłaszcza że tak naprawdę macie pole do popisu       ka. Jednak jeżeli chcesz na bieżąco komuni-
niczym, ładnym, interesującym. Później powinno       ‒ w Polsce rynek filmów wizerunkowych i korpo-       kować się z pracownikami lub kandydatami za
być tylko lepiej. Dobrym pomysłem na początek        racyjnych wciąż raczkuje, podczas gdy na Zacho-      pomocą nowoczesnych narzędzi, może warto
jest tzw. efekt, czyli zaczynamy od czegoś nie-      dzie gatunek corporate video, czyli filmy wizerun-   się jej nauczyć.
spodziewanego, nieoczywistego (jeśli nasza fir-      kowe, CSR-owe, HR-owe czy ekologiczne, to już
ma zajmuje się produkcją opon, to mogłaby to         osobna branża ze swoimi festiwalami i ogromnymi      KONCEPCJA
być tocząca się z hukiem opona albo pisk hamu-       budżetami na produkcje.
jącego samochodu) i  dalej opowiadamy historię.                                                           1 Jeżeli realizujesz film promocyjny lub wize-
                                                     W ZGODZIE Z PRAWEM                                        runkowy, nie przekraczaj trzech minut.
Największym błędem jest zaczynanie od tzw.           Poważnym niebezpieczeństwem w  przypadku
setki (dźwięk stuprocentowy, ujęcie pokazujące       produkcji nawet niewielkich form jest udział osób    2 Na początku przykuj uwagę – zacznij od cze-
100% dźwięku i  obrazu) prezesa. Nic skuteczniej     trzecich ‒ ZAWSZE należy zadbać o zgodę na wy-            goś niespodziewanego lub nieoczywistego.
nie zniechęci do oglądania naszego filmu niż ga-     korzystanie wizerunku. Jest wielu smutnych i zruj-
dająca głowa na dzień dobry. O  ile to możliwe,      nowanych producentów, którzy o tym zapomnieli.       3 Przygotuj szczegółowy scenariusz, najle-
zacznijmy od szczegółu, detalu, elementu więk-       Sugeruję mieć to na uwadze, nawet w przypadku             piej opracuj go w formie storyboardu (seria
szej całości. Starajmy się budować tajemnicę.        udziału w filmie pracowników firmy. Znane są mi      nieskomplikowanych obrazków odpowiadają-
                                                     takie sytuacje, że ktoś rozstaje się ze swoim miej-  cych kolejnym ujęciom).
INNA TWARZ                                           scem zatrudnienia w kiepskiej atmosferze i pierw-
Film wizerunkowy może być komiczny, zrobiony         sze kroki kieruje do prawnika, bo przecież do        REALIZACJA
z przymrużeniem oka, lub poważny i bardzo pro-       udziału w promocyjnym spocie został zmuszony.
fesjonalny. Niezależnie od koncepcji musi spełniać                                                        4 Nie kadruj postaci centralnie, stosuj zasa-
pewne warunki. Powinien pokazać, czym się zaj-       Na zakończenie przygotowałem cytat z  książki             dę złotego podziału, wyznaczającą cztery
mujecie i jak to robicie. Jednak polecam pokazanie   Spencera Johnsona: „Zawsze jest Nowy Ser, nie-       mocne punkty kadru – więcej informacji tu.
tego w kreatywny sposób. Wystarczy, że wgłębi-       zależnie od tego, czy potrafisz go teraz dostrzec,
cie się w internet, a znajdziecie tysiące identycz-  czy nie. Zdobędziesz go, gdy przezwyciężysz          5 Ustaw obiektyw kamery na wysokości
nych filmów o  firmach, które odpowiadają tylko      strach i wyruszysz na poszukiwania”.                      wzroku rozmówcy. Nagrywaj w  ciekawej
na te dwa, wcześniej zadane pytania. A  przecież                                                          przestrzeni, unikaj gabinetu prezesa z  ogrom-
                                                                                                          nym biurkiem i paprotką na drugim planie.

                                                                 24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29