Page 25 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 25
WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…
6 Jeśli nie masz budżetu na profesjonalny maki- 12 Wybierz lektora nieabsorbującego, neu- GRZEGORZ
jaż, przynajmniej upudruj rozmówców – każda tralnego, z nieskazitelną dykcją (standar- NOWOSIELSKI
plamka na nosie czy zaczerwienienie na policzku dowo jedna linijka w Times New Roman, 14 pkt,
z pewnością będą irytować po zmontowaniu filmu. powinna zostać przeczytana w 3 sekundy). dziennikarz, wieloletni reporter Radia RMF, były dyrektor
informacji w Telewizji Kraków oraz szef oddziału TV Puls
7 Przemyśl każdy ruch kamery – może wprowa- MONTAŻ w Krakowie. W Krakowskiej Szkole Wyższej prowadził
dzać dynamikę, wrażenie niepokoju, zdradzić zajęcia ze studentami z zakresu sztuki wypowiedzi przed
jakąś tajemnicę. Nie mnóż efektów dla efektów. 13 Pamiętaj, że dobry montaż to taki, któ- kamerą, mikrofonem oraz sztuki udzielania wywiadu wraz
rego nie widać – kolejne ujęcia powinny z elementami retoryki. Ma na koncie setki wywiadów tele-
8 Zwróć uwagę na światło – powinno być równe się pojawiać naturalnie, zgodnie z przyjętym wizyjnych i radiowych oraz prowadzenie programów publi-
dla obiektu i tła – przepalonych zdjęć nie spo- rytmem. cystycznych i rozrywkowych w TVP i Polsacie. Producent
sób w stu procentach poprawić, a na zbyt ciem- reklamowy i filmowy, właściciel i członek zarządu Outstan-
nych nawet po umiejętnej postprodukcji widać bę- 14 Dobierając muzykę, możesz korzystać ding Studios.
dzie ingerencję. z banków muzyki royalty free, w których
pliki są wolne od tantiem, jednak zwracaj uwa-
9 Zainwestuj w blendę (ok. 50 zł), która do- gę na zakres licencji – pola eksploatacji i czas
skonale odbija światło dzienne i sprawia, że wykorzystania. Czasem lepiej zapłacić kilkaset
twarz rozmówcy wygląda lepiej. Jeżeli masz pro- złotych i zainwestować w muzykę, niż czerpać
fesjonalne lampy, oświetl postać trzema punkta- z darmowych plików, ściąganych przez tysiące
mi, tak jak tu. użytkowników.
10 Korzystaj ze statywu, który zapewni sta- 15 Przygotuj czołówkę, zakończenie oraz
tyczne ujęcia, udane panoramy i szwenki paski do podpisów rozmówców ze sta-
(szybkie obroty kamery), generalnie ‒ płynny ruch. nowiskami i danymi osobowymi. Możesz zrobić
użytek z dostępnych gotowych animacji w pro-
11Gromadząc wypowiedzi, na jeden kanał na- gramach do montażu, jednak są one mało wy-
grywaj dźwięk z mikrofonu (możesz podłą- szukane.
czyć mikrofon do lustrzanki, a nawet pobrać apli-
kację audio na smartfona), a na drugim rejestruj
tzw. dźwięk efektowy za pomocą systemu wbudo-
wanego w kamerze.
25