Page 25 - Magazyn Employer Branding nr 9
P. 25

WIADOMOŚCI ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► Z WIZYTĄ U…

6 Jeśli nie masz budżetu na profesjonalny maki-       12 Wybierz lektora nieabsorbującego, neu-            GRZEGORZ
     jaż, przynajmniej upudruj rozmówców – każda               tralnego, z nieskazitelną dykcją (standar-  NOWOSIELSKI
plamka na nosie czy zaczerwienienie na policzku       dowo jedna linijka w Times New Roman, 14 pkt,
z pewnością będą irytować po zmontowaniu filmu.       powinna zostać przeczytana w 3 sekundy).             dziennikarz, wieloletni reporter Radia RMF, były dyrektor
                                                                                                           informacji w  Telewizji Kraków oraz szef oddziału TV Puls
7 Przemyśl każdy ruch kamery – może wprowa-           MONTAŻ                                               w  Krakowie. W  Krakowskiej Szkole Wyższej prowadził
     dzać dynamikę, wrażenie niepokoju, zdradzić                                                           zajęcia ze studentami z zakresu sztuki wypowiedzi przed
jakąś tajemnicę. Nie mnóż efektów dla efektów.        13 Pamiętaj, że dobry montaż to taki, któ-           kamerą, mikrofonem oraz sztuki udzielania wywiadu wraz
                                                               rego nie widać – kolejne ujęcia powinny     z elementami retoryki. Ma na koncie setki wywiadów tele-
8 Zwróć uwagę na światło – powinno być równe          się pojawiać naturalnie, zgodnie z  przyjętym        wizyjnych i radiowych oraz prowadzenie programów publi-
     dla obiektu i tła – przepalonych zdjęć nie spo-  rytmem.                                              cystycznych i rozrywkowych w TVP i Polsacie. Producent
sób w stu procentach poprawić, a na zbyt ciem-                                                             reklamowy i filmowy, właściciel i członek zarządu Outstan-
nych nawet po umiejętnej postprodukcji widać bę-      14 Dobierając muzykę, możesz korzystać               ding Studios. 
dzie ingerencję.                                               z banków muzyki royalty free, w których
                                                      pliki są wolne od tantiem, jednak zwracaj uwa-
9 Zainwestuj w  blendę (ok. 50 zł), która do-         gę na zakres licencji – pola eksploatacji i czas
      skonale odbija światło dzienne i  sprawia, że   wykorzystania. Czasem lepiej zapłacić kilkaset
twarz rozmówcy wygląda lepiej. Jeżeli masz pro-       złotych i zainwestować w muzykę, niż czerpać
fesjonalne lampy, oświetl postać trzema punkta-       z darmowych plików, ściąganych przez tysiące
mi, tak jak tu.                                       użytkowników.

10 Korzystaj ze statywu, który zapewni sta-           15 Przygotuj czołówkę, zakończenie oraz
         tyczne ujęcia, udane panoramy i  szwenki              paski do podpisów rozmówców ze sta-
(szybkie obroty kamery), generalnie ‒ płynny ruch.    nowiskami i danymi osobowymi. Możesz zrobić
                                                      użytek z dostępnych gotowych animacji w pro-
11Gromadząc wypowiedzi, na jeden kanał na-            gramach do montażu, jednak są one mało wy-
        grywaj dźwięk z  mikrofonu (możesz podłą-     szukane.
czyć mikrofon do lustrzanki, a nawet pobrać apli-
kację audio na smartfona), a  na drugim rejestruj
tzw. dźwięk efektowy za pomocą systemu wbudo-
wanego w kamerze.

                                                      25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30