Page 14 - EB_Strategia krok po kroku_ebook
P. 14
14 Jak to zrobić? Zacznij od sprawdzenia, Zastanów się co
co na temat twojej firmy można znaleźć wyróżnia Twoją
w internecie. Przejrzyj fora dyskusyjne firmę, co przyciąga
(wbrew pozorom można tam odszukać pracowników i co
wartościowe informacje), blogi i pro- powoduje, że chcą
file karierowe twojej organizacji (czy w niej pracować
o wszystkich pamiętasz?). Odpowiedz
też sobie na pytanie, jaka jest twoja kon- żesz je dobierać elastycznie w zależności
kurencja rekrutacyjna. Nie zawsze firma od celów i charakterystyki badanej gru-
działająca w tej samej branży będzie py. Pracownicy z doświadczeniem raczej
twoją konkurencją na rynku pracy (bo niechętnie biorą udział w badaniach ilo-
na przykład rekrutuje osoby na zupełnie ściowych, w ich przypadku lepiej spraw-
inne stanowiska lub szuka kandydatów dzi się badanie jakościowe. W przypadku
z innymi kompetencjami). Konkurentów studentów i absolwentów można wyko-
rekrutacyjnych szukaj też w innych bran- rzystać obie metody badawcze.
żach, które potrzebują takich samych
kategorii pracowników. Zapytaj swoich Do kogo mówisz?
kolegów z innych działów, jakie firmy by Czy wiesz, jaka jest twoja grupa doce-
rozważyli, gdyby musieli zmienić pracę lowa? Wbrew pozorom nie jest to py-
(albo czyje oferty od razu by odrzucili). tanie retoryczne – wiele problemów
Kiedy już poznasz swoją konkurencję, pracodawców wynika właśnie z tego, że
przyjrzyj się jej wizerunkowi oraz dzia- nie wiedzą oni, do kogo chcą (i powin-
łaniom, które prowadzi na rynku pracy. ni) mówić. Definiując grupę docelową,
zadaj sobie pytanie, jakich ludzi potrze-
Kolejny krok to zbadanie twojej grupy buje twoja organizacja, żeby realizować
docelowej (o tym, kto nią jest, przeczy- strategię firmy oraz jacy ludzie najle-
tasz w dalszej części artykułu). Tu rów-
nież – tak jak w przypadku badania pra-
cowników – rozmawiając z potencjalnymi
kandydatami, masz do wykorzystania
analizy ilościowe oraz jakościowe. Mo-