Page 14 - EB_Strategia krok po kroku_ebook
P. 14

14  Jak to zrobić? Zacznij od sprawdzenia,            Zastanów się co
    co na temat twojej firmy można znaleźć            wyróżnia Twoją
    w  internecie. Przejrzyj fora dyskusyjne          firmę, co przyciąga
    (wbrew pozorom można tam odszukać                 pracowników i co
    wartościowe informacje), blogi i  pro-            powoduje, że chcą
    file karierowe twojej organizacji (czy            w niej pracować
    o  wszystkich pamiętasz?). Odpowiedz
    też sobie na pytanie, jaka jest twoja kon-  żesz je dobierać elastycznie w zależności
    kurencja rekrutacyjna. Nie zawsze firma     od celów i charakterystyki badanej gru-
    działająca w  tej samej branży będzie       py. Pracownicy z doświadczeniem raczej
    twoją konkurencją na rynku pracy (bo        niechętnie biorą udział w badaniach ilo-
    na przykład rekrutuje osoby na zupełnie     ściowych, w ich przypadku lepiej spraw-
    inne stanowiska lub szuka kandydatów        dzi się badanie jakościowe. W przypadku
    z innymi kompetencjami). Konkurentów        studentów i absolwentów można wyko-
    rekrutacyjnych szukaj też w innych bran-    rzystać obie metody badawcze.
    żach, które potrzebują takich samych
    kategorii pracowników. Zapytaj swoich       Do kogo mówisz?
    kolegów z innych działów, jakie firmy by    Czy wiesz, jaka jest twoja grupa doce-
    rozważyli, gdyby musieli zmienić pracę      lowa? Wbrew pozorom nie jest to py-
    (albo czyje oferty od razu by odrzucili).   tanie retoryczne  – wiele problemów
    Kiedy już poznasz swoją konkurencję,        pracodawców wynika właśnie z tego, że
    przyjrzyj się jej wizerunkowi oraz dzia-    nie wiedzą oni, do kogo chcą (i powin-
    łaniom, które prowadzi na rynku pracy.      ni) mówić. Definiując grupę docelową,
                                                zadaj sobie pytanie, jakich ludzi potrze-
    Kolejny krok to zbadanie twojej grupy       buje twoja organizacja, żeby realizować
    docelowej (o tym, kto nią jest, przeczy-    strategię firmy oraz jacy ludzie najle-
    tasz w  dalszej części artykułu). Tu rów-
    nież – tak jak w przypadku badania pra-
    cowników – rozmawiając z potencjalnymi
    kandydatami, masz do wykorzystania
    analizy ilościowe oraz jakościowe. Mo-
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19