Page 12 - MEB11
P. 12

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

zamiany produktu lub usługi w  commodity wła-       Dzisiejsze pokolenie Y jest uważane za roszcze-      Dzisiejsze pokolenie Y jest
śnie. Pamiętasz, jak w  latach 90-tych kupowało     niowe właśnie dlatego, że nie podejmuje decyzji      uważane za roszczeniowe
się komputery? Dwa tygodnie wertowania PC Ku-       o pracy z nożem na gardle. Dla nich odejście od      właśnie dlatego, że nie
riera żeby dobrać kompatybilne z sobą (i dostępne   złego pracodawcy nie jest traumą – są święcie        podejmuje decyzji o pracy
u nas) komponenty. Potem wyprawa z gotową listą     przekonani, że inni czekają na nich na każdym        z nożem na gardle. Dla nich
do firmy komputerowej, która będzie dla nas skła-   rogu. Dlatego poprzedniemu pokoleniu tak cięż-       odejście od złego pracodawcy
dać maszynę na zamówienie. Kilka dni (czasem        ko jest znaleźć wspólny język z igrekami – argu-     nie jest traumą – są święcie
tygodni) czekania i  odbieramy nasz wymarzony       menty siły i desperacji do nich nie przemawiają.     przekonani, że inni czekają
komputer. A dziś? Komputer zdejmujemy z palety      Co zatem?                                            na nich na każdym rogu.
w Biedronce czy Media Markcie bez poświęcania
mu większej uwagi – bo jeśli nie jesteś komputero-  Rynki to konwersacje                                 gły być zakup produktu lub zmiana kanału. Jak
wym maniakiem, każda kupiona przez ciebie ma-       Wróćmy do rynków, które bardzo szybko zapeł-         zatem się do tego zabrać?
szyna będzie robiła to, co do niej należy: połączy  niły się konkurującymi z  sobą dostawcami. Jak
się z  internetem, sprawdzi pocztę, pozwoli napi-   odróżnić jeden banan od drugiego, kiedy – gdy        Z czego składa się opowieść?
sać artykuł. Komputery nie są już luksusem, są      leżą obok siebie – są właściwie identyczne? Moż-     Przekaz (lub wiadomość, morał) to początek i naj-
dostępne praktycznie na każdym rogu, stały się      na opowiedzieć historię o tym, skąd się taki ba-     ważniejszy element twojego planu. Dlaczego? Bo
commodity. Tak samo jak samochody, ananasy,         nan wziął; o  dziewicach, które przy pierwszym       przekaz, rdzeń, esencja pozostają niezmienne, moż-
wiertarki. Współczesny rynek nie charakteryzuje     brzasku idą w  kierunku najżyźniejszej ziemi, by     na modyfikować jedynie sposób ich artykułowania.
się już niedoborem – wprost przeciwnie. Żyjemy      swymi mlecznymi dłońmi zbierać jedynie najdoj-       Jeśli Twój rdzeń brzmi: „Troszczymy się o  ludzi”,
w czasach nadmiaru. Dlatego commodity stała się     rzalsze owoce.                                       jestem w  stanie wymyślić dziesiątki historii, któ-
również… praca.                                                                                          re ten przekaz niosą. Gorzej jeśli po opowiedze-
                                                    Komodytyzacja sprawiła, że przestaliśmy kupować      niu dziesiątek historii odbiorcy ciężko jest wyłowić
                                                    produkty, zaczęliśmy kupować opowieści o  nich.      ich morał, esencję. Zobacz, jak robi to Google:
                                                    Technologia dodatkowo dała nam możliwość dzie-       „Jesteśmy fajną firmą” oznacza z  jednej strony
                                                    lenia się tymi opowieściami częściej, dała im także  darmowe jedzenie, z drugiej – czas, w którym in-
                                                    potencjalnie globalny zasięg. Rynki dziś to konwer-  żynierowie mogą rozwijać własne projekty, z trze-
                                                    sacje, transakcje są jedynie ich efektem ubocznym.   ciej zaś możliwość pracy nad globalnymi, ważnymi
                                                    Jeśli chcesz sprzedawać (produkt, markę, ideę, pra-  rozwiązaniami. Intel z kolei mówi: „Jesteśmy firmą
                                                    codawcę), potrzebujesz opowieści.                    inżynierów”. Historie, które za tym stoją? „Nasze
                                                                                                         gwiazdy rocka są inne niż wasze gwiazdy rocka”
                                                    Storytelling różni się od tradycyjnego marketin-     (kiedy twórca protokołu USB wchodzi do pokoju,
                                                    gu tym, że efektem działań storytellingowych są      mężczyźni truchleją, a  młode stażystki mdleją)
                                                    właśnie konwersacje. Rozmowy, nie jednokierun-
                                                    kowe reklamy, po których jedynymi akcjami mo-

                                                                 12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17