Page 17 - MEB11
P. 17

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

Uzyskanie insightu to           stopniu): „Przyznam, że zdziwiło mnie, jak nisko                        fajna sprawa i pewnie też są poszukiwane przez
pojawiający się w tym procesie  znalazła się autonomia w realizowaniu zadań (je-                        kandydatów, ale nie sprawiają raczej, że mene-
nagły przebłysk, skojarzenie    dynie w 20% ogłoszeń) i znaczenie stanowiska,                           dżerskie synapsy zaczynają iskrzyć…”. Pociesze-
pozornie odległych faktów.      czyli przełożenie wykonywanej pracy na wynik                            nie przynosi jedynie fakt, że znaczenie stanowi-
Wymaga połączenia analizy       firmy (zaledwie w  4%). Gdy naiwnie wyobrażam                           ska w tych ogłoszeniach bywało sygnalizowane
i syntezy danych z pewną        sobie przeciętnie ambitnego kierownika, te dwa                          w części opisującej zakres obowiązków.
dozą kreatywności.              elementy wydają się dla niego najatrakcyjniejsze.
                                Czy kierownik – zwłaszcza taki, który zarządza ze-                      Fajnie, że pracodawcy otwarcie mówią, że po-
                                społem – nie jest po to, żeby samodzielnie kształ-                      szukują osób na stanowiska kierownicze, ale
                                tować jakiś fragment firmowej rzeczywistości?                           gorzej, że… wciąż nie rozpoznali swojej grupy
                                Możliwości rozwoju, wynagrodzenie i stabilność –                        docelowej. Na co więc te wszystkie prezentacje,
                                                                                                        wykresy i  zestawienia? Jaki jest sens robienia
                                                                                                        analizy, jeżeli za jej wynik przyjmujemy otrzy-
                                                                                                        maną wartość fasadową, zamiast zastanowić się
                                                                                                        nad jej znaczeniem?

                                                                                    fot.: shutterstock  Tym, czego wciąż mi brakuje w  działaniach wi-
                                                                                                        zerunkowych pracodawców, jest solidny insight
                                                                                                        – wgląd, wnikliwa diagnoza faktycznych potrzeb
                                                                                                        grup docelowych, trafnie definiująca punkt wi-
                                                                                                        dzenia i  sposób myślenia, które legły u  podstaw
                                                                                                        uzyskanych w  analizie wyników. Jak na przykład
                                                                                                        dostrzeżenie, że praca audytora przypomina do-
                                                                                                        chodzenie realizowane przez detektywa śledczego
                                                                                                        (pozostaje zdecydować, czy bliższy nam jest Sherlock
                                                                                                        Holmes, porucznik Colombo, czy Brudny Harry) lub
                                                                                                        poszukiwanie ukrytych skarbów. W pracy w sprze-
                                                                                                        daży ostateczny sukces jest w  istocie sumą ma-
                                                                                                        łych, codziennych zwycięstw, a  każdy dzień jest
                                                                                                        nowym otwarciem – jak kolejny poziom w  grze
                                                                                                        komputerowej. Prosty fakt czy obserwacja nie są
                                                                                                        insightem: nie jest nim ani wniosek statystyczny
                                                                                                        z badań zaangażowania, ani stwierdzenie, że pry-
                                                                                                        watna opieka medyczna to oczekiwany standard

                                17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22