Page 14 - MEB11
P. 14

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

Struktura opowieści                                  Przeszkody, które bohater spotyka na swojej            To właśnie anagnorisis sprawia, że „The Candidate”
Jeśli masz się uczyć opowiadania historii, dlacze-   drodze, nazywamy perypetiami. I  mamy cały             działa tak dobrze. Motywy działania ludzi robią-
go nie uczyć się od najlepszych? Studio filmowe      wachlarz schematów (nazywanych „tropami”),             cych dziwne rzeczy w czasie rozmowy kwalifikacyj-
Pixar słynie z  talentu do tworzenia niesamowi-      z  których możemy tu skorzystać. Tropy to pu-          nej stają się jasne na stadionie, wtedy bohater nie
tych opowieści. Czy są one zasługą silnego przy-     dełko klocków, z których składamy opowieść. Co         tylko dowiaduje się, że dostał pracę, ale też zaczy-
wództwa i niespotykanych umiejętności? Okazuje       możemy w nim znaleźć? Archetypiczne postacie           na rozumieć, dlaczego musiał przechodzić przez to
się, że raczej są wynikiem kultury storytellingu,    i motywy, takie jak:                                   wszystko, by ją dostać.
która znajduje odzwierciedlenie w tzw. regułach       •  kochanka – postać, która uwodzi bohatera,
Pixara. Jak brzmi pierwsza z nich?                   ale ten, kto ulegnie pokusie, wpada w  kłopoty         Opowieści używane w employer brandingu bar-
 •  Podziwiamy postać za to, że próbuje, a nie za    (syreny, które uwodziły marynarzy, by ich potem        dzo często mają tę wadę, że są pisane w sposób
to, że jej się udało.                                rozszarpać na strzępy, czy karczmarz, który kusił      „dziennikarski”. Piramida informacji, wszystko,
Powyższe zdanie oddaje esencję opowieści: zmu-       młynarczyka tylko po to, by ukraść mu samona-          co najważniejsze na początku, kawa na ławę.
sić odbiorcę do emocjonalnej reakcji (bo emocje to   krywający się stoliczek);                              Tymczasem sekretem dobrej opowieści jest
jedyny sposób oceny wartości historii). Jak? Wy-      •  opiekun – ktoś, kto poświęca wszystko (bardzo      zakończenie. Zaskakujące, z  morałem, wzbu-
syłając bohatera w podróż, która jest interesująca.  często także własne życie), by bohater mógł do-        dzające emocje. Zakończenia są ważne, dlate-
                                                     kończyć swoje dzieło;                                  go zacznij właśnie od nich, potem zabierz się
Dlatego właśnie „The Candidate” jest tak dobrym       •  czarodziej – ktoś, kto posuwa fabułę naprzód,      za fabułę i budowanie świata. To kolejna lekcja
przykładem wykorzystania opowieści. Towarzy-         jeśli nie chcesz tłumaczyć odbiorcy, jak to się dzie-  storytellingu od Pixara. I z tą lekcją chciałem cię
szymy bohaterowi w  podróży, której cel znamy        je; rolę czarodzieja w  opowieści odgrywa często       zostawić. Powodzenia.
od początku (zdobyć pracę), podziwiamy go za         technologia.
to, jak się stara, a  ponieważ jest sympatyczny,                                                            Paweł Tkaczyk
kibicujemy mu.                                       Oczywiście tropów jest więcej, ale chciałem
                                                     ci dziś opowiedzieć o  najważniejszym z  nich –        Jak sam twierdzi, zarabia na życie opowiadaniem historii.
Każda historia ma bohatera –                         anagnorisis. To greckie słowo oznacza moment,          Buduje silne marki – pracuje m.in. z Agorą, Grupą Allegro,
to jest coś, co odróżnia opowieści                   w którym czytelnik lub bohater odkrywa praw-           wieloma mniejszymi firmami. Doradza startupom i innym
od bezosobowych reklam.                              dziwą tożsamość jakiejś postaci lub prawdziwe          przedsiębiorstwom jako mentor, np. podczas Startup
Bohaterem nie musi być czło-                         motywy jej działania. W dobrej opowieści sta-          Weekend czy Startup Fest. Dzieli się wiedzą – pisze blog
wiek – zwierzęta czy przedmioty                      nowi punkt kulminacyjny, wstęp do zamknięcia           o  budowaniu marki, popełnił dwie książki: „Zakamarki
sprawdzają się równie dobrze                         wątków, także wstęp do morału, lekcji. Darth           marki” i „Grywalizacja”, prowadzi szkolenia z marketingu,
pod jednym warunkiem –                               Vader, który mówi: „Luke, jestem Twoim ojcem”,         brandingu, social mediów… Kocha literki niemal w każdej
muszą wzbudzać empatię.                              jest tego klasycznym przykładem (choć prze-            – poza Comic Sans – formie.
                                                     cież nie oryginalnym, nawet w  naszej narodo-
                                                     wej epopei ksiądz Robak mówi to samo Tade-
                                                     uszowi).

                                                                       14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19