Page 18 - MEB11
P. 18

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

w dużych firmach. Dobry insight nie tylko otwiera     Już na tych przykładach widać, że wgląd doskonale     pracy i  firmy w  sposób zrozumiały i  jednoznacz-
nam oczy na specyficzną perspektywę naszych           kieruje nasze dalsze myślenie o  treści komunikacji   ny. Umożliwia osadzenie działań wizerunkowych
idealnych kandydatów, lecz także pozwala unik-        i doborze jej narzędzi.                               w kontekście konkretnej firmy, bez odwoływania
nąć stworzenia komunikacji generycznej, która                                                               się do enigmatycznych lub pustych sformułowań.
równie dobrze wyglądałaby z  logo dowolnego           Dobry insight jest prosty,                            I to już będzie widać na tle konkurencji.
innego pracodawcy.                                    ale uderza swoją trafnością,
                                                      bywa niepoprawny, może                                Insight to nie pierwsze – i z pewnością nie ostatnie
Szukanie insightu dla działań employer brandingo-     naruszać tabu i odwoływać się                         – zagadnienie, w  którym employer branding od-
wych oznacza uważne prześledzenie doświadczeń,        do stereotypów lub mitów                              wołuje się do narzędzi przydatnych w budowaniu
jakie są udziałem osób pracujących na wybranym        na temat pracy, branży i firmy,                       marek konsumenckich. Wobec rosnącej rywaliza-
stanowisku (np. w  naszym przypadku byłby to          a przede wszystkim ma związek                         cji o talenty na rynku pracy i konieczności skraca-
kierownik działu finansowego zarządzający pod-        z emocjami.                                           nia czasu rekrutacji, działania rekrutacyjne będą
ległym zespołem). Punktem wyjścia jest idealny                                                              coraz bardziej przypominać marketing produktów
pracownik, jakiego chcielibyśmy widzieć na tym        A  czemu to właściwie służy? Dobry insight jest       i usług. W tych warunkach analiza danych może
stanowisku – zaczynamy więc od określenia jego        w  istocie punktem wyjścia dla strategii i  kreacji:  mieć istotne przełożenie na skuteczność komuni-
profilu behawioralnego (tzw. persony), a następnie    inaczej przecież sformułujemy przekaz do osób         kacji pracodawców, ale aby tak się stało, powinna
przyglądamy się, jak funkcjonowałby w swoim na-       myślących na tak odmienne sposoby, jak te po-         prowadzić do zrozumienia prawdziwych przesła-
turalnym środowisku. Patrzymy na jego otoczenie       kazane powyżej. Przykładowo, założenie, że po-        nek i motywów kierujących kandydatami. Bo tutaj
kulturowe, próbujemy odnaleźć specyficzne mo-         szukiwany kierownik finansowy to trzydziesto-         nawet jeśli „content is king”, to z całą pewnością
tywacje, weryfikujemy tezy i  obserwacje, szuka-      kilkuletnia kobieta, prowadzi do obserwacji, że       „insight is queen”.
my inspiracji. Uzyskanie insightu to pojawiający się  prawdopodobnie ma ona dziecko. Jeżeli przy tym
w tym procesie nagły przebłysk, skojarzenie pozor-    miałaby deklarować „lubię moją pracę i lubię mieć     URSZULA PŁOSAREK
nie odległych faktów. Wymaga połączenia analizy       jej dużo – a nic nie jest tak irytujące jak tracenie
i syntezy danych z pewną dozą kreatywności. Do-       czasu w kolejkach do pediatry”, to może właśnie       Ekspert ds. Employer Branding Alior Banku, strateg mar-
bry insight jest prosty, ale uderza trafnością, bywa  dlatego dostęp do prywatnej opieki medycznej          ki pracodawcy, konsultant i  praktyk employer brandingu.
niepoprawny, może naruszać tabu i odwoływać się       stanowi dla niej tak ogromną wartość. To z  kolei     Specjalizuje się w analizie strategicznej i planowaniu działań
do stereotypów lub mitów na temat pracy, bran-        inspiruje dopasowanie przekazu do jej sposobu         wizerunkowych skierowanych do rynku pracy – realizowała
ży i firmy, a przede wszystkim ma związek z emo-      postrzegania świata i np. komunikowanie się jako      projekty dla firm z sektora usług wspólnych, FMCG, konsul-
cjami. Być może dojdziemy do wniosku, że nasz         „firma przyjazna mamie” zamiast prostego wymie-       tingu, branży telekomunikacyjnej i odzieżowej. Od 2013 r.
kierownik powinien myśleć w kategoriach „oddam        niania wszystkich dostępnych świadczeń pozapła-       wykładowca Podyplomowego Studium Employer Branding
wszystko za władzę, a władza nad finansami firmy      cowych. Insight pozwala więc przyjąć perspekty-       na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, autorka bloga
jest władzą nad firmą”? A może jego motywem jest      wę grupy docelowej, a zarazem pokazać specyfikę       www.outofbox.pl.
raczej „firma jest bytem nadrzędnym, a  moją mi-
sją osobistą jest chronić jej płynność finansową”?                      18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23