Page 38 - MEB13
P. 38

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

fot.: Magdalenia Braniewska                                                                                 cofywały się ze swojej argumentacji. Niepotrzebne było moderowanie dys-
                                                                                                            kusji przez nas, wszystko działo się samo, zupełnie naturalnie.
                             Cała ekipa realizacyjna w pocie czoła pracowała nad kampanią pro bono
                                                                                                            Dlaczego postawiliście akurat na zawód strażaka?
                                                                                                            AF: Myśleliśmy też o tym, żeby w reklamie pokazać neurochirurgów czy ko-
                                                                                                            mandosów, ale strażak to taki zawód, który dla każdego jest czytelny. Dla
                                                                                                            wszystkich jest sprawą oczywistą, że ta profesja wymaga dużych zdolności.
                                                                                                            Niewielki odsetek osób sprawnych fizycznie jest w stanie sprostać takim wy-
                                                                                                            maganiom. To było kluczowe.

                                                                                                            TP: Zawód strażaka jest również trochę archetypiczny. Bardzo dużo małych
                                                                                                            chłopców chce zostać strażakami, ale większości się to nie udaje. Wyko-
                                                                                                            rzystując w kampanii ten zawód, docieramy do tych osób, które nie zosta-
                                                                                                            ły strażakami, ponieważ swoją drogę odnalazły zupełnie gdzie indziej. Nie-
                                                                                                            koniecznie tam, gdzie chciałby je zobaczyć potencjalny pracodawca, który
                                                                                                            zazwyczaj patrzy bardzo stereotypowo na rolę osoby z niepełnosprawno-
                                                                                                            ścią w swojej firmie.

                                                                                                            Dlaczego w Polsce wciąż istnieje tabu, jeśli chodzi o podejście do osób
                                                                                                            z niepełnosprawnościami?
                                                                                                            AF: Moim zdaniem w dużej mierze jest to wina mediów. Ten temat jest wał-
                                                                                                            kowany od wielu lat. Dlaczego w żadnej reklamie proszku do prania nie wi-
                                                                                                            dzimy osoby z niepełnosprawnością? W serialach osobą na wózku jest albo
                                                                                                            zły bohater, który został ukarany przez los, albo dobry bohater, który przez
                                                                                                            chwilę jest niepełnosprawny, później zdrowieje, a na końcu żeni się z wy-
                                                                                                            branką swojego serca. Tak naprawdę osoby z niepełnosprawnościami prawie
                                                                                                            nigdy nie są pokazywane jako uczestnicy normalnego życia. Podobnie jest
                                                                                                            np. w  przypadku innych ras, których przedstawiciele też rzadko występu-
                                                                                                            ją w telewizji, ale ich procentowy udział w społeczeństwie jest trochę inny.
                                                                                                            W Polsce mamy 5 mln ludzi z niepełnosprawnościami, a są oni zupełnie po-
                                                                                                            mijani. Stąd bierze się etykietka „tabu”.

                                                                                                            TP: Osoby z niepełnosprawnością są przedstawiane jako grupa, która
                                                                                                            potrzebuje naszej pomocy, albo zupełnie odwrotnie – szczególnie

                                                                                                    38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43