Page 39 - MEB13
P. 39

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

w  kampaniach społecznych – jako super-             Na te trudności w znalezieniu zatrudnienia ma           podejmują decyzje w naszym kraju. Jeśli chcemy,
bohaterowie, którzy wszystko mogą, wszystko         również wpływ funkcjonujący w Polsce system             aby na rynku pracy znalazła się większa liczba osób
potrafią. My chcieliśmy się wyłamać z  tego         orzecznictwa, który opiera się na nazywaniu             z niepełnosprawnościami, koniecznie musimy ich
dyskursu i  pozwolić się zaprezentować tym          osób z niepełnosprawnościami niezdolnymi do             wesprzeć w tych momentach, kiedy mają pewnego
ludziom w  rzeczywisty, a  nie wykreowany           pracy. Tymczasem, jak widać, większość tych             rodzaju utrudnienia. Nam wszystkim powinno na
medialnie sposób.                                   osób może spokojnie podjąć pracę na wielu
                                                    różnych stanowiskach. Dlaczego zastosowa-                                                                    fot.: Magdalenia Braniewska
Zachęcanie pracodawców do zatrudniania              ne przez ustawodawcę nazewnictwo jest tak
osób niepełnosprawnych, zmiana postaw spo-          bardzo dyskwalifikujące?
łecznych, przełamanie tabu dotyczącego nie-         PP: Tak jak pani wspomniała, kluczowa jest zmiana
pełnosprawności – takie cele kampanii można         przepisów. Wiele osób nie podejmuje pracy z pro-
wyczytać ze spotu. Jakie inne założenia chcie-      stych powodów – obawiają się utraty renty. Boją się
liście osiągnąć?                                    sytuacji, w której lekarz orzecznik powie: „przecież
PP: Musimy pamiętać, że ta chęć zmiany społecz-     pan może pracować, renta już się panu nie należy”.
nej jest skierowana do dwóch adresatów. Z jednej    Przez to, jak skonstruowane jest prawo, osoby
strony do osób z niepełnosprawnościami, u których   z niepełnosprawnościami kalkulują i myślą o tym,
od lat zauważamy bardzo niski poziom aktywności     jak nie wpaść w tzw. pułapkę rentową. Wiele osób
zawodowej.                                          z niepełnosprawnością chce utrzymać rentę i do-
Szacujemy, że na rynku pracy mamy około pół mi-     robić do pewnego poziomu wynagrodzenia, dlate-
liona osób z  niepełnosprawnością, które podej-     go podejmuje niskopłatne prace. Dla pracodawców
mują zatrudnienie; w  dużym stopniu są to jednak    jest to w pewien sposób opłacalne, ale pracowni-
osoby z niewidoczną niepełnosprawnością. Z dru-     cy w takim miejscu nie są zazwyczaj w stanie roz-
giej strony chcieliśmy zakomunikować pracodaw-      winąć skrzydeł. Pamiętajmy też, że żyjemy w cza-
com, że wiele osób z niepełnosprawnościami może     sach, kiedy uniwersytety są nieźle przygotowane
pracować na różnych stanowiskach. W  kampanii       na przyjęcie studenta z niepełnosprawnością. Sta-
pokazaliśmy, że osoba niewidoma czy poruszająca     tystyki z ostatnich lat pokazują, że co roku kilka ty-
się na wózku może być pełnosprawnym pracow-         sięcy takich osób kończy studia. Dostają bezpłat-
nikiem. Niestety, najczęściej widoczna niepełno-    nie świetnie dostosowany akademik, transport na
sprawność jest czynnikiem utrudniającym znalezie-   uczelnię, a w wielu przypadkach również asystenta,
nie pracy. Wiąże się to głównie ze stereotypowym    oprócz tego stypendium uczelniane, stypendium
myśleniem pracodawców. Dlatego właśnie w naszej     z PFRON-u oraz rentę. Dla takiej osoby pójście do
kampanii postawiliśmy na pokazanie możliwości tych  pracy, w momencie kiedy to wszystko traci, jest na-
osób. Wiadomo, że ograniczenia też się pojawiają,   prawdę dużym problemem. Myślę, że ta kampania
natomiast to potencjał jest tutaj najważniejszy.    jest też swego rodzaju sygnałem dla osób, które

                                                    39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44