Page 39 - MEB13
P. 39
Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…
w kampaniach społecznych – jako super- Na te trudności w znalezieniu zatrudnienia ma podejmują decyzje w naszym kraju. Jeśli chcemy,
bohaterowie, którzy wszystko mogą, wszystko również wpływ funkcjonujący w Polsce system aby na rynku pracy znalazła się większa liczba osób
potrafią. My chcieliśmy się wyłamać z tego orzecznictwa, który opiera się na nazywaniu z niepełnosprawnościami, koniecznie musimy ich
dyskursu i pozwolić się zaprezentować tym osób z niepełnosprawnościami niezdolnymi do wesprzeć w tych momentach, kiedy mają pewnego
ludziom w rzeczywisty, a nie wykreowany pracy. Tymczasem, jak widać, większość tych rodzaju utrudnienia. Nam wszystkim powinno na
medialnie sposób. osób może spokojnie podjąć pracę na wielu
różnych stanowiskach. Dlaczego zastosowa- fot.: Magdalenia Braniewska
Zachęcanie pracodawców do zatrudniania ne przez ustawodawcę nazewnictwo jest tak
osób niepełnosprawnych, zmiana postaw spo- bardzo dyskwalifikujące?
łecznych, przełamanie tabu dotyczącego nie- PP: Tak jak pani wspomniała, kluczowa jest zmiana
pełnosprawności – takie cele kampanii można przepisów. Wiele osób nie podejmuje pracy z pro-
wyczytać ze spotu. Jakie inne założenia chcie- stych powodów – obawiają się utraty renty. Boją się
liście osiągnąć? sytuacji, w której lekarz orzecznik powie: „przecież
PP: Musimy pamiętać, że ta chęć zmiany społecz- pan może pracować, renta już się panu nie należy”.
nej jest skierowana do dwóch adresatów. Z jednej Przez to, jak skonstruowane jest prawo, osoby
strony do osób z niepełnosprawnościami, u których z niepełnosprawnościami kalkulują i myślą o tym,
od lat zauważamy bardzo niski poziom aktywności jak nie wpaść w tzw. pułapkę rentową. Wiele osób
zawodowej. z niepełnosprawnością chce utrzymać rentę i do-
Szacujemy, że na rynku pracy mamy około pół mi- robić do pewnego poziomu wynagrodzenia, dlate-
liona osób z niepełnosprawnością, które podej- go podejmuje niskopłatne prace. Dla pracodawców
mują zatrudnienie; w dużym stopniu są to jednak jest to w pewien sposób opłacalne, ale pracowni-
osoby z niewidoczną niepełnosprawnością. Z dru- cy w takim miejscu nie są zazwyczaj w stanie roz-
giej strony chcieliśmy zakomunikować pracodaw- winąć skrzydeł. Pamiętajmy też, że żyjemy w cza-
com, że wiele osób z niepełnosprawnościami może sach, kiedy uniwersytety są nieźle przygotowane
pracować na różnych stanowiskach. W kampanii na przyjęcie studenta z niepełnosprawnością. Sta-
pokazaliśmy, że osoba niewidoma czy poruszająca tystyki z ostatnich lat pokazują, że co roku kilka ty-
się na wózku może być pełnosprawnym pracow- sięcy takich osób kończy studia. Dostają bezpłat-
nikiem. Niestety, najczęściej widoczna niepełno- nie świetnie dostosowany akademik, transport na
sprawność jest czynnikiem utrudniającym znalezie- uczelnię, a w wielu przypadkach również asystenta,
nie pracy. Wiąże się to głównie ze stereotypowym oprócz tego stypendium uczelniane, stypendium
myśleniem pracodawców. Dlatego właśnie w naszej z PFRON-u oraz rentę. Dla takiej osoby pójście do
kampanii postawiliśmy na pokazanie możliwości tych pracy, w momencie kiedy to wszystko traci, jest na-
osób. Wiadomo, że ograniczenia też się pojawiają, prawdę dużym problemem. Myślę, że ta kampania
natomiast to potencjał jest tutaj najważniejszy. jest też swego rodzaju sygnałem dla osób, które
39