Page 40 - MEB14
P. 40

Wiadomości ► EB WEDŁUG… ► PORADNIK ► CASE STUDIES ► z WIZYTĄ U…

Wszystkie ręce na pokład!

– czyli jak budować zaangażowanie pracowników

Kluczem do sukcesu działania firmy są spójne działania wynikające z przyjętej strategii sprzedażowej, marketingowej, ale też… strategii
budowania zaangażowania. Z Agnieszką Przybyłek, dyrektor HR na Polskę i Turcję w Brown-Forman Polska, rozmawiamy o tym, jak
firmie udało się zmienić nastawienie pracowników do wykonywanych zadań i jak to wpłynęło na biznes.

Skok z 39-procentowego poziomu zaangażowa-           Wyniki dwa lata temu musiały was zaboleć?             Które nie było łatwe… Od czego zaczęliście
nia na 76 procent w zaledwie dwa lata. Niewielu      AP: No tak. To były wyniki, z którymi wręcz się zde-  zmiany?
organizacjom się to udaje. Jak udało się wam?        rzyliśmy. W tamtym czasie bardzo mocno zmie-          AP: Najpierw podzieliliśmy się z ludźmi wynika-
AP: Rzeczywiście, ten skok i tegoroczny wynik były   niał się rynek, na którym działamy. Zmiana struk-     mi badania. Było o nich bardzo trudno mówić, bo
i wielką niespodzianką, i gigantycznym wyróżnie-     tury klientów, koncentracja, pojawienie się nowych    oprócz wyników ankiety mieliśmy też przed sobą
niem – dla wszystkich: zarządu, działu HR, mene-     graczy, akcyza – to wszystko mocno wpływało na        wyniki grup fokusowych, które pokazały, że poza
dżerów. Przeszliśmy przez te dwa lata olbrzymią      nasz biznes i okazało się, że w firmie, która zawsze  czynnikami zewnętrznymi wpływającymi na po-
zmianę w organizacji. I była to zmiana wieloaspek-   miała świetne rezultaty i przychody, tych wyników     czucie bezpieczeństwa i satysfakcję, powodem
towa: począwszy od stylu przywództwa, przez          nie ma. Ludzie ciężko pracowali, ale nie widzie-      słabych rezultatów była też jakość przywództwa.
komunikację i transparentność, aż po procesy,        li efektów swojej pracy. To kazało im się zastana-    Przed naszymi liderami stało wiele wyzwań – zwią-
zakresy odpowiedzialności, wizję. Pracowaliśmy też   wiać, czy są właściwymi osobami na właściwych         zanych z typem przywództwa, ale też z prostymi
nad tym, żeby wzmocnić poczucie odpowiedzialno-      miejscach, czy mają właściwie umiejętności i do-      rzeczami: sposobem wyznaczania celów, upewnia-
ści za biznes i możliwości wywierania wpływu. Pra-   świadczenia. Jednocześnie, jak to w trudnej sytuacji  niem się, że ludzie je rozumieją, że widzą ich po-
cownicy z jednej strony dostali większą autonomię    biznesowej, oczekiwania najwyższych menedżerów        wiązania. Wszyscy musieliśmy sobie zadać pytanie,
w działaniu i szansę podejmowania decyzji, ale jed-  rosły, oni chcieli mieć wyższe zaangażowanie, do-     jak pracować lepiej, inaczej, a nie więcej – kiedy
nocześnie powiązaliśmy to z ich odpowiedzialnością   minowało nastawienie „wszystkie ręce na pokład”.      rynek był trudny, nie mogliśmy liczyć na dodatko-
za osiąganie konkretnych rezultatów.                 Mieliśmy więc zderzenie dwóch perspektyw.             we zasoby, musieliśmy jak najlepiej wykorzystać te,

                                                                       40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45